På det verste har jeg regelrett blitt anbefalt å betale (tror det var 4000,-) for å gå bort fra fastrente og over på flytende. Da jeg påpekte at det ville vært helt idiotisk av meg å gjøre, trakk han seg på det. Hadde jeg ikke vært skeptisk til dette, er jeg 100% sikker på at han hadde latt meg gjøre det. Det andre jeg nevner nå har vært i dialog med ulike banker for å få finansieringsbevis, og de er sånn sett litt unnskyldt da det er et nødvendig ledd for å få meg som kunde, mens dette var en dialog mellom meg og en person som faktisk har myndighet til å gjøre det med noen få tastetrykk. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke konfronterte banken med denne praksisen.
Er det lov å nevne en Sør-Afrikaner som driver politisk påvirkning i Amerika uten å være valgt her på denne tråden?
Dette er i hvert fall til å spy av

Et spørsmål er ju om Kreml/Tump/Musk gjort bort sig, i hvert fall delvis.
Gjennom at låta USA fjerne seg fra europa tvinges europa ruste opp massivt og bygge ut sin førsvarsindustri kraftig.
På hvilken måte er det bra før ryzzland? Ikke i det hele tatt, som jeg ser det. USA kommer at svekkes kraftig under Trump/Kreml. Men europa samler seg og ruster opp. Før ryzzland er det mye bedre at ha USA som fiende, særlig hvis fienden er militært sterk. USA har ikke noen landgrens til ryzzland og er i praksis ikke noe problem. Europa er heller ikke noe problem, men ryzzland vill gjerne ødelegge det. Men hvis vi ruster opp så blir det vanskelig.
Dessuten; Trump/Vance varer ikke før evig. Særlig ikke hvis ekonomien begynner å gå dårlig hvilket bare er et tidspørsmål.
Selv synes jeg at Trump, de korkades helgon, delvis har gjort Europa en tjenste. Slut på Tørnrosasøvenen nå. Ett hart og ubekvæmt oppvaknande, men det var nødvendig. Det er bedre at det skjer nå, da Ivan har problem på hjemmebanen og i Ukraina, enn hvis ryzzland skulle stå sterkt.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/dR0p9B/den-europeiske-realist
*Vi skriver 2025 og Europa er i trøbbel. Kildene til svekkelsen er mange og inkluderer frivillig barnløshet, overutdannelse, overregulering, avtagende effektivitet, USA-avhengighet, masseinnvandring, Det grønne spranget og en krig som Europa ikke er i stand til å bære alene.
Utfordringen er at verden fremstår som uforståelig for Europas eliter, de har simpelthen ikke vokabular eller programvare til å forstå at den integrerte maktesløshet Europa møysommelig har bygget opp, skulle vise seg like problematisk som 1900-tallets ubundne makthigen.*
Man blir jo bare kvalm og matt av dette. Min X-konto skal i hvertfall slettes og Tesla er ikke et alternativ når bil skal byttes.
Helt ufattelig hvilke herrer som styrer på i toppen i USA nå. Totalt meltdown der borte.
Med umiddelbar stans/pause på støtten til Ukraine skal i hvertfall jeg bli veldig bevist på å holde meg unna amerikanske varer fremover.
Det her er ganske konspiratorisk til selv meg å være. Men, er det helt usannsynlig at det skjedde noe kriminelt her.
Ligner jo på en ruzzisk strategi og Ivana var med Trump i Sovjet på 80-tallet.
Når du/dere solgte boligen, så skal vel som regel hele boliglånet nedbetales i sin helhet (inkludert fastrentelånet) iom. boligen (som er solgt) var sikkerheten for lånet.
Hvordan har du/dere klart å unngå dette?
(PS: Jeg ville forstått det hvis dere hadde kjøpt ny bolig og dette lånet på 2% ble overført til det nye boliglånet.)
Vi bruker min mors bolig som sikkerhet midlertidig. Planen var egentlig å få utbetalt underkursen, men Storebrand tillater ikke dette (det stod i kontrakten, men det falt meg ikke inn at det ikke var mulig). Hadde jeg visst det hadde jeg nok aldri gått for fastrente.
Du hadde bare gått for en annen bank som lot deg få utbetalt underkursen…
Korrekt!
Vel. Putern er jo ikke akkurat en rasjonell tenker. Så kan jo være.
Men han burde jo skjønne såpass at om han “tester vannet” med Lituaen, så vil den foreløbige vinglinga til Europa når det gjelder å støtte Ukraina trolig opphøre umiddelbart. Litauen blir i så fall et europeisk Pearl Harbor.
Tror jeg da.
Ev. så blir det Krim II
Det vil si at du tok opp lånet før 3. mai 2021?
Ja, men hva ble endret da?
Kan jeg gå ut av fastrenteavtalen før den utløper?
Ja, men da må du betale eventuell overkurs. For tilbud gitt etter 3. mai 2021 kan det utbetales eventuell underkurs etter en karantenetid.
Han kommer til å teste.
Hvilke alternativer har han?
Baltikum, Gotland, Suwalki, Svalbard pluss diverse terror, olje, gass osv
Kanskje Svalbard er det han går for?
Han har nok fått i oppdrag å kjøre USA i grøfta.