Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Trump har vel fått tenkt litt i helga bare…usikkert hvor positivt det er. Ny deal med Ruzzland eller noe sikkert

Globalt:

Ref.

Med tanke på at Russland bruker esler på frontlinjen, så vil jeg si at det må være endel ting den oversikten ikke tar hensyn til.

1 Like

“Trump will discuss today the possible suspension or complete cancellation of military aid to Ukraine, including weapons paid for by the Biden administration, - NYT”

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1896466915985653811

I krigen mot Ukraina har russerne også kunnet flyte på mye gammelt utstyr fra Sovjettiden.

Selv om Vesten også har sendt mye lagervare til Ukraina er vel mye av det europeiske utstyret fra den kalde krigen enten solgt eller endt opp som spiker

Alt for små lagre har vel vært et enormt problem for Europa med tanke på å hjelpe Ukraina.
Heldigvis begynner mye av lagrene til Russland å tømmes.

1 Like

Hvilke produkter er amerikanske og som vi bruker daglig?

Mesteparten av programvaren på pc’n er amerikansk:

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester

2 Likes

F…colgate er jo f,eks amerikansk. Kjøpte akkurat 6 der på den Rema 1000 dealen.

1 Like

Mye dagligvarer er amerikansk, også om det lages noe annet sted.

Producert i USA, så er det ikke mye vi bruker her av den enkle grunnen at USA outsourcet det meste av produksjon til Kina/Taiwan og andra ost-asiatiske land. Akkurat som vest-europa.

1 Like

Ved neste korsvei bytte ut

Tesla med BYD
Apple med Huawei
Chat GPT med Deepseek
Windows med Kylin Linux
New York med Beijing

2 Likes

Du glemte Budweiser :slightly_smiling_face:

1 Like

Ta en titt på NK på Tv2 nå. Selbekk, Heier og Tulsi Gabbard(prikk lik)

Ja da han skal kysse ringen ligesom alle de andre, hvilken frækhed at han ikke har indset det!
Længe leve den nye orange kejser.
(Ironi kan forekomme)

3 Likes

Nok en gang lyger Trump om hvor mye USA har gitt og hvor mye EU har gitt. Er det aldri noen som korrigerer han på dette?

5 Likes

Det begynner vel å bli åpenlyst for alle nå at Trump er Ruzzian asset.

5 Likes

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/o3mxEa/stanser-all-militaerhjelp-til-ukraina

Nok en rant fra min side; i prosessen med å få finansieringsbevis og min jobbsøking, dukker fellesnevneren autorisert finansrådgiver opp. Dette er en stilling jeg har søkt på kanskje 10 ganger, men da jeg mangler sertifiseringen er jeg ikke en aktuell kandidat. Selve autoriseringen virker ganske enkel, men består av mye praksis, så du må være i jobb for å fullføre den. Frustrasjonen min blir ikke mindre, når jeg i mine forsøk på å få finansieringsbevis, blir møtt av autoriserte finansrådgivere som ikke skjønner hvorfor vi beholder fastrentelånet vårt på 2% (vi har tilsvarende sum stående inne på høyrentekonto til 5,5% rente).

De mener altså at vår økonomiske situasjon vil bedres av betale noen tusen for å gi slipp på fastrentelånet med en underkurs på 150 000 (som ikke kan realiseres), for så å betale det ned med penger på høyrentekonto. Enten er det jeg som er helt på bærtur, eller så er jeg lite imponert over kunnskapsnivået til personene jeg har vært i kontakt med. Jeg skjønner virkelig ikke logikken i at man frivillig skal betale for å gi slipp på et lån med 2% rente.

5 Likes

Finansrådgiverens jobb er at se til at banken/finansbolaget tjener mest mulig penger. De gjør de ikke hvis du har X kr på et høyrentekonto og X summe i lån på lav, fast rente.
De tjener mest hvis kun har lån til så høy rente som mulig og helt ikke noe på høyrentekonto. Du og finansrådgiveren har helt ulike mål.

2 Likes