Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Betente temaer som Israelkonflikten fungerer ikke. Dette er ikke en betent konflikt hvor ulike meninger går i klinsj. Derimot et spørsmål om vår alles sikkerhet når alt kommer til alt. Som også berører børs i høyeste grad. En svært uklok avgjørelse etter mitt skjønn. Som jeg mye mulig er alene om :+1:

8 Likes

Tråden funket fint helt til Trump vant valget, da sporet den regelmessig av og nå er den helt avsporet.

Så da tar vi en pause og lar den resette seg litt.

Som er problemet her. At du og noen andre har behov for å diskutere en tematikk som går svært nært på krigen uten å være villig til å fange opp at behovet for å diskutere de geopolitiske sidene er like stor. Om enn ikke hos deg. Hvor tråden stenges heller enn å opprette en ny. Skjult bak at Israel/Palestina-tråden ble moderatormessig en umulig oppgave, uten å evne eller ha viljen til å ta innover seg hvorfor. Finnes ikke en grunn i verden til et en geopolitisk tråd som kretser rundt Ukrainakonflikten skal få særskilt høy temperatur når til og med @anon91440261 har hatt en bevegelse i sitt standpunkt.

Egentlig helt absurd at man ikke skal kunne diskutere noe som er så nært knyttet til den globale økonomien.

8 Likes

Ukrainakrigen og hva Trumpadm foretar seg er dessverre nært nært bundet sammen.

Når det er sagt så kunne man (ihvertfall jeg) unngått å bruke tråden til å bitche om Trump adm. selv om det aldri var hensikten (fra min side). For besøket i the ovale kontor – a day which will live in infamy – er så graverende, og så ødeleggende for Ukraina og Europa (og USA også, forsåvidt) at det vil er direkte vanskelig å ikke snakke om hva slags mennesker som sitter som ledere der borte nå. Hvilke kvaliteter de har, hvilke kritiske kvaliteter de mangler.

Og noen ganger er bare aksjer aksjer. Penger penger. Dette er en sånn gang, imho.

5 Likes

26 % av EU’s produksjon av elektrisitet skjer med atomkraft. Det er godt foran USA og milevis foran f.eks. Kina. Europa er også godt representert på leverandørsiden (Framatome - tidl Areva 4,6 mrd Euro i omsetning i 2024+++ ) Produksjonsveksten skjer i Asia, så “markedsandelen” til EU og USA går ned, men de ligger altså langt bak, enn så lenge når man tar i betraktning folketall og øvrig elektrisitetsproduksjon. Det er atomkraftverk under oppføring i Finland, Slovakia. EU som sådan satser ikke på atomkraft, det er det medlemslandene som gjør. Flere av dagens store produsenter har aldrende kraftverk som må fases ut etter hvert, og total produksjon vil gå ned i enkelte medlemsland, mens den i andre land, særlig i øst-europa, vil gå opp etter hvert, Bulgaria, Slovakia, Tsjekkia og særlig Polen har store planer for utbygging.

3 Likes

Det som er litt kjipt er at uendelig med reguleringer gjør at atomkraft blir unødvendig dyrt å bygge, det finske atomkraftverket skulle etter plan vært ferdig i 2009, men ble ferdig lenge etter det. Kostnads og tids overskridelser er solide.

Og det som er enda kjipere er at vindkraft gjør at priser hopper og spretter og skaper problemer for atomkraft.

Det funker i Frankrike for der er prisene langt mer stabile.

1 Like

Slenger meg på her på linje med andre over.

Greit nok at det er et børsforum, men konfliktene som utspiller seg nå har ingen ticker, men kan ha en stor implikasjon for økonomien og dermed prising av børsnoterte selskaper. Det er tidvis veldig høy kompetanse på TI, også på historiske hendelser. Personlig så finner jeg det mye mer interessant en daglige innlegg som viser hvor mange mopeder rus har mistet, for det er egentlig ikke så veldig interessant.

Historisk er vi på et vippepunkt, hvor Europa nå virker rådløs og ikke helt klarer å finne ut hva de skal gjøre. Det berører oss direkte, og det berører Ukr direkte, og jeg håper det er mulig finne en plass for å diskutere dette fordi veldig mange her har stor innsikt og forståelse for problematikken.

Da er det en mulighet for å ligge bittelitt i front (som TI har vist seg være mange ganger), og det er nok til at dette børsforumet kan ha noe som andre forum ikke har.

Og med Trump blir det mye reaksjoner og diskusjoner. Han sitter tross alt som øverste leder for verdens største militærmakt.

Edit: Så nå rett etter jeg postet dette så hadde du allerede ordnet opp, så tommel opp.

9 Likes

Stor ære til de norske produsentene og journalistene bak dokumentaren “No other land” som i natt ble tildelt en Oscar.

Footage ble avslutta for lalvannet år siden, men filmen er på ingen måte blitt mindre aktuell siden da - tvert om.

5 Likes

Denne her er interessant. Man får hele tiden høre om USA sin overlegenhet hva investeringer i forsvar angår. Klassiske er følgende oversikt

Nylig ble man til og med servert følgende påstand

Basert på

Problemet er følgende:

Og plutselig viser det seg at NATO utenom USA, dertil også Europa, ligger vesentlig nærmere USA i bang for the buck

Med følgende utvikling over tid

Kort sagt: Europa er sterkt undervurdert, selv om det hører med til historien at effektiviteten av investeringene blir så som så med tanke på manglende samordning i investeringene.

6 Likes

Produseres europeisk militært utstyr så mye billigere enn i USA? Her ser det ut til å være ca halv pris :stuck_out_tongue:

1 Like

Godt poeng :+1:

Her er det vel snakk om forsvarsutgifter, ikke produksjonskostnader? vi kjøper vel varer av hverandre (enn så lenge)? I en slik sammenlikning må man også ta med i regnskapet at Europa ikke har intervensjon på andre kontinenter på agendaen, mao utgifter til hangarskip etc.

2 Likes

Det kan man nok tenke seg. Særlig den amerikanske militære flyindustrin er enormt dyr på grund av ineffektivt management. Skulle tro det ser lignende ut i resten av industrien uten at egentlig vite.
Det har under mange, mange år kommet inn veldig mye penger, så man har byggt opp enorme organisasjoner mer lager på lager på lager av mellansjefer, projektledere, controllers etc.

USA har også en masse dyre systemer og våpentyper europa ikke har alls (uten i liten grad UK) med kjernvåpen og raketter før dette, strategiske bombplan etc… SR-71 har man ju sluttet at fly med før mange år siden da det var før dyrt.

2 Likes

Kan legge til en oversikt over hvert enkelt NATO-land foruten USA

4 Likes

At Europa ikke skulle være i stand til å hjelpe ukraina mer fordi forsvarsbudsjettet er for lave er uansett helt urimelig. Det som er kritisk i Europa, slik jeg har forstått det er varelager ved en low tech industriell utmattelseskrig.

5 Likes

Jeg var faktisk litt dum her. Lønningsnivået er nok mye av grunnen her. Spesielt de siste årene, så har dollaren styrket seg veldig mye og påvirket disse tallene mye.

1 Like

En lønn til profesjonell hær vs verneplikt forskjell som monner også?

3 Likes

Kommer garantert til å komme noe f…ifra USA idag folkens…vær klare

Det kommer det vel hver dag fremover de neste fire årene? Reality show litt vel bokstavelig.

2 Likes

Er det noe spesielt med idag?