Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Nå sporer tråden av… Kan vi unngå at den stenges pga Israel-Gaza- diskusjoner? Vi kommer aldri til å bli enige.

3 Likes

Neida, jeg gir meg her. Poenget var primært å vise at Trump kan være hard i forhandlinger.

1 Like

Den siste utvekslingen var 91 fanger. De har løslatt 2000. Blandt dem masse terrorister på bla livstids dommer. Du dro fram en “feminist” som tilfeldigvis var med i en terror organisasjon

På de 91 er det vanskelig å finne ut hva de er arrestert for.

2 Likes

Til en vis grad, forståelig.
Man må vel se ting fra begge sider, å EU virker å ha gjort for lite, å heller satset på grønt og innvandring, kontra forsvar.

Mye av det Trump sier, å gjør, virker jo riktig. Men måten mannen sier og gjør ting på, er det som får det til å virke feil 🫣

Samt presse fra Europa og Norge, er vel ganske fokusert på å fremstille DJT så fæl som mulig!

Kan du ta det på privaten i stedet? Så slipper vi å få tråden stengt?

3 Likes

Står noe av det samme her!

President Donald Trump vurderer en vesentlig endring i USAs deltakelse i NATO, ifølge tre nåværende og tidligere høytstående amerikanske tjenestemenn samt én kongressansatt.

Trump har diskutert med sine rådgivere muligheten for å kalibrere USAs NATO-engasjement slik at det favoriserer medlemsland som bruker en fastsatt prosentandel av sitt bruttonasjonalprodukt (BNP) på forsvar, opplyser tjenestemennene.

Som en del av denne potensielle kursendringen kan USA unnlate å forsvare et NATO-land som blir angrepet dersom det ikke oppfyller forsvarsutgiftskravet, sier tjenestemennene. Dersom Trump gjennomfører denne endringen, vil det utgjøre et betydelig brudd med en av NATOs grunnpilarer, kjent som Artikkel 5, som slår fast at et angrep på ett NATO-land er et angrep på alle.

Presidenten vurderer også en endring der USA kan prioritere militærøvelser med NATO-land som oppfyller det fastsatte forsvarsbudsjettmålet, ifølge tjenestemennene. Administrasjonen har allerede signalisert til Europas allierte at USA kan redusere sin militære tilstedeværelse i Europa, og ett alternativ som nå vurderes, er å omplassere amerikanske tropper i regionen slik at de i større grad er konsentrert i eller rundt NATO-land som oppfyller de økonomiske kravene til forsvar, sier tjenestemennene.

På spørsmål om Trump vurderer disse endringene i USAs NATO-engasjement, uttalte en tjenestemann i Det nasjonale sikkerhetsrådet i en skriftlig erklæring at «President Trump er forpliktet til NATO og Artikkel 5.»

Senator Chris Coons fra Delaware, den ledende demokraten i Senatets bevilgningskomité for forsvar og et sentralt medlem av utenrikskomiteen, sa at Trumps kandidat til stillingen som USAs NATO-ambassadør, Matthew Whitaker, «ga svært beroligende svar» om administrasjonens forpliktelse til NATO og Artikkel 5.

Trump har gjentatte ganger kritisert NATO-land for ikke å nå målet om at medlemslandene skal bruke minst 2 % av BNP på forsvar. Han har hevdet at denne ulikheten er urettferdig og legger en ekstra byrde på USA.

NATO-landene ble enige for over et tiår siden om å sette dette målet til 2 % av BNP. Men Trump har presset på for å øke denne prosentsatsen. Nylig uttalte han at NATO-medlemmer burde bruke 5 % av BNP på forsvar, til tross for at USA per i dag ikke gjør det.

Av alt jeg har hørt fra den amerikanske administrasjonen, så er vel dette det minst provoserende.

2 Likes

Ja det er så mye kvalmende for tiden at det lett påvirker en.

I utgangspunktet, relativt stuerent. Burde være en selvfølge at man forpliktet seg til 3% av BNP.

Selv om Trump er troende til å skulle kreve at alle land bidrar med minst 5%, for å vise makt.

Dette har jeg faktisk forståelse for! Det er på høy tid at Europa tar større ansvar for egen sikkerhet!
Etter andre verdenskrig, med påfølgende Marshallhjelp fra USA, har vi levd i en tornerosesøvn i trygg forvissning om at det amerikanske folket skal ta kostnaden med å sikre vår frihet. At det er fullt mulig for Europa å bli en militær kapasitet på høyde med hvem som helst, har vi gjentatte ganger gjennom historien fått bevist!

6 Likes

“Brüssel kan ikke erstatte USA”

Helt korrekt. Problemet er bare det at USA ikke lengre eksisterer som alternativ. Brüssel er det vi har. Det er det eller inget.

6 Likes

Det har han sagt lenge. Og jeg kan på sett og vis holde med. Ikke OK før land i europa at ikke sikkre opp sin egen sikkerhet uten isteden sende fakturan til USA. Europeiska politikere borde ha ordnet opp dette før lenge siden.
Siden har jeg ikke noe positivt at si om Trump som sådan, men just i detta fall vibber jeg at det ikke kun er han i USA som synes europa borde ta mer ansvar.

1 Like

Hvem?

Ja den er grei.

Jeg bare legger ved denne.

https://x.com/VividProwess/status/1897307419111514550

According to the quran. The land belongs to Israel​:joy::joy:

Den er grei, for så å avslutte med et provokativt innlegg.

Klovn.

3 Likes

Nei, hvem vet. Det er det er hjerterom er det husrom. Husk at lille Libanon huset millioner av syriske flyktninger. Her i Norge diskuterer vi om noen ti tusen ukrainere fra eller til er overkommenlig. Forskjell på folk. Og land.

3 Likes

Å komme til enighet, på et diskusjonsforum, er nok mye å be om, uansett tema som diskuteres og er sjeldent målet.

Det man kan håpe på er å ha en saklig, meningsfull og opplyst diskusjon. Å få sine standpunkt stresstestet og utfordret er viktig, noe som skjer når motdebattanter holder et visst nivå.

Derimot, når tråder blir låst pga gjentagende klovne, spy og bæsjeemojier, nedlatende omtale av motdebattanter og innrapportering fordi man er uenig blir lite hensiktsmessig.

Personlig ser jeg jo at f.eks. Ukraina tråden eller USA politikk tråden er minst like polarisert, men folk klarer å oppføre seg.

Jaja, er uansett vanskelig å diskutere når folk mener man har moralsk rett og frikobler seg fra fra fornuft og fakta.

7 Likes

Rosenkål er bedre enn ingen kål!

Hvis man hører Ola Borten Moe forklare forholdet mellom opprustning, økonomisk vekst og klimapolitikk i Europa, og de reelle valgene man må ta, fra tidsvindu 34:00 minutter til tidsvindu 39:00 minutter så ER jeg nesten helt sikker på at Ola Borten Moe må gå under bruker-navnet Snøffelen her på TI, det kan ikke være tvil, han oppsummerer perfekt hva jeg gnåler om hele tiden.

Når Ola Borten Moe, alias Snøffelen etter 39:00 minutter blir spurt om han tror norske politikere har skjønt dette så kan man jo gjette på hva han svarer. Ola Borten Moe gjør som Snøffelen på TI, kjemper mot vindmøllene.

6 Likes