Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Se på din egen argumentasjon her, motsier du ikke deg selv her? :thinking:

Nemi hadde en bra stripe en gang med en idiot som planter flagget på toppen av et snøkledd fjell: “Her vil jeg bo!”. Dvs nordmannen som forlot Afrika for å bo her oppe i nord :laughing:

Btw, det er fascinerende å se hvordan en skiklubb som hadde rundt 30 i gruppen 6-8 år for 4 år siden nå har 5-6. Det går nedover med skiinteressen her til lands.

Har vært altfor mye syk i vinter, så fikk gått på ski før jul en gang med 5-åringen før kakelinna tok snøen og i dag. Neste tur med henne var i dag. Nesten ikke snø igjen på fjellet på 700m, men det som var igjen var akkurat nok til en morsom skitur på 8-9 km. Jeg testet skøyteskiene og hun syntes tydligvis det så gøy ut og prøvde seg på felleskiene sine når det var svakt oppover og hun måtte gå fiskebein. (Hun går uten staver fordi det er akkurat en ting for mye å holde orden på for en 5-åring).

… det er forresten morsomt når du har tre barn, for de felleskiene hun brukte fikk den eldste, så alt blir brukt tre ganger. Så kan man bruke det som en unnskyldning for å kjøpe kvalitet. Den eldste får derfor mye nytt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det med astma, eller har astmaandelen gitt seg? :sweat_smile:
Trump games neste?

Lektyre til temaet kan være «The sports gene».

Norge er i flere år på rad blitt kåret til verdens beste idrettsnasjon basert på folketall.

I 2021 ble Norge nummer 2 etter USA i kåringen av verdens beste idrettsnasjon uavhengig av folketall, Tyskland ble nummer 3.

Det er Greatest Sporting Nation som står bak kåringen.

2 Likes

Tror ikke den andelen har gitt seg altså :sweat_smile: men at det kan bikke over for disse som trener ekstremt mye i form av at de pådrar seg sykdom slik som hjerteflimmer (ref Simen Hegstad Krüger nå senest) og i verste instanst hjertestans (Solbakken) er jo kjent. Så mulig det også er mulig å pådra seg astma av ekstremtrening?? Idk…

Ser i dag at den posten min om genetikk ble litt cringe så sletter den biten. Jeg kan for lite om det til å ha en informert mening, var bare rablet i vei på de sene nattestimer.

Det eneste jeg kan si er at jeg er mektig imponert hvordan man klarer å pumpe ut så gode talenter.

3 Likes

Det er ikke vanskelig å pådra seg astma ved å være munnpuster i kalde omgivelsen. Er helt enorme mengder ufiltrert, iskald luft som ikke tempereres (som pusting med nesen gjør), og vil påføre en kronisk irritasjon/ betennelse av/i lungene.

4 Likes

Joda, kald luft via munnpusting vil ved refleks kontraktere de små luftveier (bronkiolene). Det er derfor man anbefaler å puste med nesten da alle de rike blodårene i nesen fukter og varmer lufta man puster inn (tror det varmer opptil 10 grader før de går ned i de nedre luftveier). Så at man bir tungpustet når det er kaldt og puster med munn er en kjent sak for leger (og derfor flere astmatikere som sliter i kulde), men at man skal pådra seg astma av den grunn er ingen selvfølge.

1 Like

image

5 Likes

Prøv å være nesepuster og gå mer enn 10 km/t på ski, det går bare ikke. De proffe går i 20-30 km/t. Husker jeg gikk en gang når det var - 17, jeg kjente at jeg ble kald i lungene og måtte bare sette ned farten

Sør-Korea er ekstremt konservativt. Den eldste sønnen har all makt og resten har bare å innfinne seg. En kompis av meg bodde der i et år, sammen med en koreansk familie og var helt sjokkert over hvordan samfunnet var.

Jaja jeg vet da det. Har god egenerfaring av å måtte puste å pese under økter i kula.

Poenget mitt som er oppfølgning til @RogRak var at jeg tror ikke bare kaldt luft med munnpust kan trigge astma, men at det trigger tung pust er velkjent. Tror det må skje noe mer biologisk siden astma tross er en sykdom med biologiske mekanismer (eosine celler som degranluerer, T-celleaktivering etc)

Veldig stor endring der de siste årene. Hva er det som gjør det?

Når de gutta får seg fast dame blir de mer lik dama. En av mine nærmeste venner var Ayn Rand fantast og lib som det jomet. Fant seg en kjæreste som er veganer, anti-krig, yoga etc og nå driver kompisen min å spiser fake kjøtt, salsa, yoga og går i demoer. Har angivelig veldig bra sexliv da…så Fountainhead boka og Atlas Shrugged ligger pakket nede i kjelleren på Grünerløkka :sweat_smile:

10 Likes

3 Likes

Vi jukser da ikke i norsk skisport??

“Det var bare en leppepomade”

:grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Du ser ikke forskjellen på de to hendelsene?
Johaug fikk en lypsyl fra legen, som sa den var lovlig å bruke, og som ikke hadde prestasjonsfremmende effekt.
Hendelse 2 er så fersk at alle kan dra slutninger selv.

2 Likes

Nei, jeg ser ikke forskjellen.

Og ja; “det var bare en leppepomade”.

1 Like

Vanskelig når du ser på feil utøver

2 Likes

Litt fysisk aktivitet å spore her denne uken mens man har latt seg inspirere av VM. Joggetur på mandag, fjelltur på onsdag

Og fjelltur i dag

Ps. bruker ikke modifisert hoppdress!

Edit: for å sitere en tidligere månefarer: Et lite skritt for menneskeheten, men et stort skritt for meg!

3 Likes

Var ikke pun inteded heller det da :grinning_face_with_smiling_eyes:

Skal vi finne noen andre? Var det Sundby som fikk utestengelse pga noe, nei jeg husker ikke jeg.