Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Kanskje han fikk med seg valget der. At 4 av 5 partier vil løsrive seg fra Danmark. Eller at Trump har sagt han vil investere titalls milliarder kroner i et “land” med 57 000 innbyggere.

Han forutsetter at det skjer frivillig etter deres eget ønske. Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal spy av det.

Polling viser at de unge på Grønland er spesielt positive og Grønland består av 72% under 40 år.

2 Likes

Tror du misforstår grønlænderne vil gerne være selvstændige og det skal de ha lov til.
De ønsker ikke og blive anden rangs borger i usa ligesom de stakler på de vestindiske øer som ikke engang kan stemme til præsident valget i usa.
Samt ligger på ca 50 % af gennemsnits lønnen i usa - blir hjemløse fordi rige amerikanere køber husene op i pris så de ikke selv har råd.

4 Likes

Tror ikke jeg misforstår noe her. Jeg vet godt at de vil bli selvstendige. Men da står de med et budsjettunderskudd som de må finne en løsning på. Ikke bare det. Den store unge befolkningen der vil ha håp og drømmer. Alle kan ikke jobbe som lærere, marinebiologer eller landmålere.

Jeg har slektninger jeg har vokst opp med som bor på Grønland og har bodd der i 5 år nå. De jobber som førstnevnte. Men de forteller også om lite jobber der borte. Enklere for de som flytter dit fordi de får en jobb. Enn for de som vokser opp der og ikke ser noen fremtid.

3 Likes

Der er masser job men det kræver uddannelse og der den halter.
Derfor danske håndværkere/sygeplejersker osv rejser der op.
De der sølle 4 mia de får i blok tilskud er jo små penge vi overføre vel det samme til Ukraine i en mdr eller 2.

Er ikke så vanskelig å se hva som er så attraktivt med USA. Og når i tillegg ALLE vinner på det! Unntatt Kina og Russland da. USA vinner på det. Grønland vinner på det. Og Danmark vinner på det til og med :man_shrugging: Da slipper Danmark å betale for tapssluket år etter år.

It’s called “free association”. It’s a model the U.S. has successfully implemented with Pacific nations such as Palau, Micronesia, and the Marshall Islands. Each of those tiny countries (huge geographically, minuscule in population, just like Greenland) is a sovereign, independent nation. But each of them also gets many of the benefits of being part of the United States, including America taking full responsibility for their defense.

And this is the part the pundits leave out. Independence is expensive. You learned this when you first got a job. For a country to be independent, it has to establish a military, build and staff embassies, and unless it’s a libertarian utopia, pay for its own welfare system. None of which Greenland can do.

Under a free association compact, Greenland would be independent without the costs. It would maintain full sovereignty while aligning closely with the U.S. for defense and economic collaboration.

2 Likes

Men er det håndværkere og sykepleiere som er drømmen til Grønlændere?

There’s another angle. If Greenland becomes an economic powerhouse, the resulting increase in tourism (and tourist spending) — currently about 10% of Alaska’s — could make the country crazy rich. But its exemption from U.S. income tax, concurrent with its inclusion into the America economy, would give it a chance to become the kind of offshore financial center Bermuda and the Caymans are now, and that (through its Act 60) Puerto Rico is trying to become. And unlike those places, it’s a quick flight to both New York and London.

Grønland er ikke et landområde hvor innbyggerne selv kan bestemme at de ikke vil være en del av Danmark, de er å vil forbli en del av Danmark, frem til Danmark sier noe annet.

Hva Trump vil er revnende likegyldig såfremt han ikke tar øya med makt, angriper en alliert.
Men basert på hva jeg ser Elon og Trump sier i media, som dere Trumpister bare avfeier som “spøk”, “deres måte å kommunisere på, de mener det ikke” osv, så er USA virkelig i ferd med å bli et diktatur.

Det er en grunn til at makten er fordelt i USA, i motsetning til hva denne herremannen ønsker:
image

Annet snacks fra den kanten:

1 Like

I Danmark er det også mange stemmer for å la Grønland bestemme selv.

Aktivist dommere må ut. Endringene Musk står bak er helt nødvendige :man_shrugging:

Hvor mange %-er av Danmarks befolkning mener at Grønland bør bli sin egen nasjon?
Hva er en aktivist-dommer?

Edit:

Etter hva jeg kan se skal ikke Trump kunne ha noe å si, men det kan jo hende det mangler noen streker fra presidenten og hans makt på dette bildet?

image

1 Like

Musk er en aktivist dommer

1 Like

Dette er en del av den daglige danske debatten. I alle samfunnets lag.

En aktivist dommer er en subjektiv politisk drevet dommer, som misbruker makten sin mot den andre politiske siden. I enkeltsaker på individnivå eller statlig drift/konsern.

Legg merke til den politiske nøytraliten i det jeg sier.

Du mener litt som høyesterettsdommerne (utvalgt av Trump) som la Roe v. Wade død?

3 Likes

Nei det er noe annet.

Ja, såklart må det være det… :roll_eyes:

6 Likes

Aktivist dommere faktisk, hvor har du lest om dette da? Så bedre å gi all makt til Trump og Musk… en fantastisk idé. Går ikke ting på trynet nok allerede?

5 Likes

Undersøkelsen til Patriot Polling ble gjort mellom 6. og 11. januar, samme tid som Trump Jr. besøkte Nuuk og delte ut MAGA-merch og spanderte middager på fattige grønlendere. Donald Trump Jr arrives in Greenland after dad says US should own territory
Greenland supports joining the United States

Verian hadde også en undersøkelse litt seinere i januar (22. til 26. januar) , da var grønlendere tydelige på at de ikke ville bli del av USA. 6% Svarte ja:

Men flertallet (56%) ønsket løsrivelse fra Danmark:

8 Likes

Ja jeg er klar over at ulike poller kommer til ulike resultat. Mye pga generasjonsubalansen.

Begrepet ble unnfanget den gangda Demokratene forsøkte å ta Trump av banen på “lovlig” vis. Ved bruk av en Aktivist dommer fra helvete. Nå er du/de redde for at Trump skal gjøre det samme. Men han gjør noe annet.

1 Like

Ser ut til at kim er på farta igjen .trump burde legge tollkrigen på hylla og dra og snakke med denne fyrverkeri fantasten.

1 Like

Ja måten dommere har strekt seg for å ta Trump har også fått fokus på dette.

Samtidig er det spesielt eksemplifisert steder hvor Soros funder dommere som gjør ting drastisk annerledes og velger å se bort fra mange typer kriminalitet. Så høyresiden har blitt veldig observant på at Soros støtter spesifikke dommere som får en uforholdsmessig stor påvirkning på mange stater.

Tucker Carslon hadde Ken Paxton på podcasten sin, syntes på huske det var mye fokus på dette her.

2 Likes