Det blir en mer omfattende jobb enn jeg orker å ta på meg…
Nordpolen, nå var mine innlegg rettet mot ytringsfriheten og hvordan den blir kneblet i USA. Så du trenger ikke å fordreie diskusjonen til Hamas, jødehat og dine andre favoritttema.
Å kneble ytringsfriheten er kontraproduktiv vil jeg si. Jo mer man knebler, jo mer motstand vil man få og jo mer vil saken få oppmerksomhet.
Hva med disse her? Hvor skal man sende disse som demonstrerte i Trump Tower forrige uke hvor nesten 100 stk ble fengslet. Disse er angivelig jødiske.
OK, så nå skal man betvile og granske hva folk tror på også? Og hvordan får man fasiten på om disse demonstrantene faktisk er jøder slik de selv mener? Står det i passet kanskje? I DNA kanskje? Et nummer tatovert i armen kanskje?
Jeez…
Slippery slope dette, innskrenke ytringsfriheten, betvile hva de tror på, ha meninger om hva de «faktisk» mener, ha en sivil mobb som innrapporterer.
Hmmm…ikke et helt friskt demokratisk opplegget det der. Ser ut som JD sliter litt innenrikspolitisk også med det samme han mener Europa sliter mest med, nemlig innskrenker ytringsfrihet.
De har lov til å ytre seg. Ingen som hindrer dem i å hverken delta i den offentlig debatten eller si hva de måtte ønske. I Norge må man også søke om lov til å demonstrere. Det er noen som får avslag.
Forstyrrelse av ro og orden er straffbart.
Hvordan mener du det bryter med ytringsfriheten?
Dette er jo riktig. Men dersom myndighetene nekter en demonstrasjon kun fordi de er uenig i meningen til demonstrantene, blir vel saken en annen.
Din definisjon av ytringsfrihet ser ut til å være sammenfallende med Trump-administrasjonen: Friheten skal gjelde for ytringer du er enig i, men ikke for andre.
Det finnes objektive kriterier som vandalisme og brudd på sikkerheten.
Nei dette var demokratene. Det husker selv gullfisken. Det var de som satte FBI til å gå etter konservative på sosiale medier.
Det er en del manglende logikk i denne artikkelen.
Han skriver bl.a. :
" Det er i dag heldigvis ingen alminnelig tilslutning til at EU-samarbeidet bør bli en føderal statsdannelse. Det burde Brussel ta innover seg."
Samtidig kommer det frem at nettopp den fordelen at USA er en stat, er mye av årsaken til at USA er mer effektiv i økonomi og teknologi. Dilemmaet til EU er jo at hvert enkelt land opptrer som en bremsekloss i saker som virkelig betyr noe, og at det eneste man blir enig om er alt for detaljert og omfattende regelverk på saker som egentlig er bagateller.
“Fader Vår er på 67 ord, De ti bud er på 297 ord, mens et EU-direktiv om karamellimport er på 26911 ord.”
Alle disse nålene som offentlige ansatte pleide å ha på jakkene sine før hvor er de nå? Ser ikke den så ofte nå for tiden?
Ser at i USA har de byttet den ut
Kanskje en liten short på Lockheed neste uke?
Jeg er litt usikker på hvilke av mine poster du svarer meg på. Det du skriver innledende er en selvfølge for meg og jeg har ikke argumentert noe som strider mot dette. Hvis du tenker på de som demonstrerte inne på Trump Tower så er jeg enig i at en ulovlig demo er ulovlig. Det var et eksempel til Nordpolen på at det også er svært mange amerikanske jødiske som også protesterer…hvor skal man sende dem?
Poenget mitt er hvordan Trump 2.0 nå aktivt har trukket $400mill støtte fra Columbia og krevd at studentene som demonstrerte, campet på campus og brøt seg inn på Hamilton Hall nå skal få reprimande og at Columbia sine studier på Midtøsten og Afrika blir lagt under en verge for 5 år hvor all pensum skal måtte bli forhånds godkjent (se bildene under).
Dette har medført at flere studenter har blitt utvist, flere har mistet gradene som de skal ha tatt, flere er fengslet og pt vet man om en som risikerer deportering. Fra tidligere har big money (Bill Ackmann) aktivt jobbet for og lyktes med å fjerne rektoren på Columbia.
Det er problematisk når den sionistiske gruppen Betar feeder inn til myndighetene hvilke studenter de burde anholde. Ref The Guardian som jeg postet over og noe de spesifikt gjorde for Mahmoud Khalil i følge formannen i Betar US.
Studenten er engasjerte. Du finner samme engasjemente på UiO, men ingen studenter der blir anholdt eller frykter deportasjon. Jeg er også glad for at UiO ikke har styremedlemmer slik som Columbia som mener at Israel har rett til å likvidere palestinske journalister.
Hadde jeg vært palestiner og studert på Columbia hadde jeg også ikke følt meg trygg og følt behovet for å demonstrere når fremtredende folk på universitet har slike holdninger. At studentene ønsker at pengene de betaler for utdannelsen ikke skal brukes/investeres i selskaper som tjener på okkupasjon er også lett å forstå (divestment).
Men nå har Columbia historisk sett hatt litt grums og vært på «feil side av historien» før også
Så ja, det lille Marco Rubio og Co driver på med hva angår Columbia mener jeg er forsøk på å kneble ytringfriheten.
Nå er omtrent 30% av Columbias studenter ikke amerikanere. Tipper denne andelen vil synke betraktelig kommende år.
Jeg mener at litt oppstramming av universiteter er nødvendig i lys av hva som har skjedd innen diskriminering og demonstrasjoner som går ut over undervisningen. Fredelige demonstrasjoner på rett plass til rett tid er greit uansett tema i demonstrasjonen.
Bare man demonstrerer for Trump, så blir man benådet, det er bra han er konsekvent.
Like konsekvente som demokratene. Som ignorerte BLM, men kastet J6 i fengsel.
Billedbruken er noe ulik Biden, Obama og Bush Jr. for akkurat samme handlinger (Obama bombet forresten mest og gikk på et tidspunkt tom for demokratibomber).
Usikker på om de ulike bombingene har hatt noe positiv effekt dog.
Edit: kommer jo an på hvem som måler suksess og hvordan man måler suksess.
Åpenbart ikke. Det er brudd på folkerett man later som egentlig betyr noe i Vesten. Når man har pisset på suverenitetsprinsippet og folkerett om og om igjen fra US/NATO sin side over lang tid, så ser det passe idiotisk ut for resten av verden som skjønner the-playing-picture. Det er ikke komplisert, det er en rask forvitring av troverdighet og såkalt soft-power som ville kunnet forlenge «hegemoniet» til Vesten vesentlig lengre enn det som nå er tilfellet. Og det er derfor jeg personlig mener at politikerklassen som står bak dette om mulig er historiens mest udugelige. Så kan man alltids krangle om det var uunngåelig eller ikke (gitt sammenfall av opptil flere insentivsystemer i kortsiktige konkurransedemokratier).