“ Analysefirma: Trump skræmmer turister væk fra USA
Fremtidsudsigterne for turistbranchen i USA er pludselig vendt fra fremgang til tilbagegang.
I starten af året spåede det amerikanske analysefirma Tourism Economics, at den internationale rejseaktivitet i USA ville stige med ni pct. i år. Nu lyder et nyt skøn, at rejseaktiviteten vil falde med fem pct. i år efter skuffende tal for februar, hvilket skønnes at koste den amerikanske turistbranche 64 mia. dollars, svarende til 440 mia. kr.
Skiftet skyldes i høj grad USA’s præsident Donald Trumps »polariserende retorik og politik«, vurderer Adam Sacks, præsident i Tourism Economics.
»Vi ser ind i en langt svagere økonomi, end hvad der ellers ville have været tilfældet. Ikke kun på grund af toldkrige, men også på grund af retorikken og den nedladende tone omkring det,« siger han til The Washington Post. ”
alt blir gjort om om du bor på riktig plass
Husker jeg feil, sa ikke denne mannen at han kunne deklassifisere dokumenter bare ved å tenke på det???
Fint med frukt, men spis variert
Mer enn 2 appelsiner per dag ga 63% høyere sjanse for hudkreft i denne studien
Despite the photocarcinogenic properties of psoralen,[4][5] it was used as a tanning activator in sunscreens until 1996.[6] Psoralens are used in tanning accelerators, because psoralen increases the skin’s sensitivity to light
Sitrusfrukt har mye psoralen. Sååå, ikke lurt å spise masse appelsin på påsketur i fjellet?
Ja kanskje hopp over appelsinjuice på frokosten på sydentur
Og tatoveringer
Ja det er snodig hvordan forskning blir rapportert i media og enkeltstudier blåses opp ofte uten kontekst og folk får inntrykk av at risikoen er større enn den faktisk er.
Var av den oppfatning at kreft er en kompleks sykdom med mange årsaker og at risikoen avhenger av faktorer som genetikk, livsstil, eksponering over tid og dose. Så selv om mange ting teknisk sett kan øke risikoen er det store forskjeller på en reell helserisiko og en teoretisk statistisk sammenheng.
Denne appelsinstudien har gått helt under radaren, men du tenker kanskje på noe annet?
Ja hvis man skulle tatt alle overskrifter bokstavelig kunne man like gjerne gitt opp. Men det er jo stor forskjell på en minimal teoretisk risiko og en reell helsetrussel. Mange av de tingene som “gir kreft” i studier gjør det i helt urealistiske mengder eller under spesifikke forhold.
Hvis man skal bekymre seg for noe er det bedre å fokusere på de faktorene som virkelig har en betydelig effekt som røyking, høyt alkoholforbruk, fedme, langvarig soling uten beskyttelse og eksponering for visse giftige stoffer. Alt annet blir mer eller mindre bagateller i den store sammenhengen.
her må vi passe på…
Jeg har eksperimentert litt med løping de siste månedene.
Mine funn foreløpig:
-
Det er helt umulig å få hold om man holder seg til nesepust. Det handler nok om at å puste med nesen aktiverer magen på en helt annen måte og man får mer stabilitet i kroppen. Vil også tro at folk med dårlig kjernemuskulatur generelt er mye mer utsatt for hold. For min del har dette ikke vært p.g.a man holder et lavere tempo med nesepust, da jeg presterte likt.
-
Man får heller ikke blodsmak i munnen om man holder seg til nesepust. Munnpusting under aktivitet er jo egentlig hyperventilering satt i system. Å også benytte munnen vil (for de fleste)
gjøre at man kan holde et høyere tempo, men påfører også mye større påkjenning på blodkar og hele systemet (og derfor kreve mer restitusjon vil jeg tro). -
Nesepust er ferskvare. Jeg har tildigere kun holdt meg til nesepust under kardio, og har jogget distanser opp mot 2mil med utelukkende nesepust. Nå har jeg blitt med i en løpegruppe, hvor en naturlig del av treningen er at vi prater underveis (altså må jeg puste med munnen). Nå klarer jeg knapt nok en kilometer uten å måtte puste med munnen. Jeg har også begynt å snorke igjen i løpet av samme tidsperiode. Dette har skjedd over en periode på 3 måneder, samtidig som kondisen min med munnpusting har økt betraktelig. Tidligere presterte jeg cirka like bra med og uten nesepust. Jeg har også fått mye dårligere BOLT-score nå.
-
Karbohydratsbehovet under kardio er overvurdert, ihvertfall på en rekke distanser. Man trenger ikke karbohydrater for å fylle på tomme glykogenlagre, man trenger det for å signalisere til hjernen at den ikke trenger å iverksette tiltak (følelsen av ubehag) for å få oss til å avbryte aktiviteten. I praksis betyr dette at man bare trenger noen gram karbohydrater, for man har masse glykogen igjen. Da jeg deltok på 10k inntok jeg en halv daddel etter ca 35min, som da fjernet all form for ubehag ved løpingen. På ultra-maraton (6,7km per klokketime) inntok jeg først mat etter 4 runder (*6,7km), som da hadde samme effekt og fjernet all fysiologisk ubehag. I begge tilfeller fastet jeg frem til dadlene, og hadde ingen form for oppkarbing dagene i forkant. Det som er viktig er å opprettholde saltnivåene under hele aktiviteten.
Dette blir vel under kategorien soling der psoralen i appelsinen du spiser multipliserer effekten, det blir som å smøre seg inn med en omvendt solkrem som gjør deg mer sårbar mot uv strålene.
Det handler ikke om å ikke spise appelsin, men justere mengde, tid og sted.
Det blir som med mye annet. Balanse og kontekst er viktigere enn hysteriske advarsler.
Denne biten syntes jeg var veldig interessant
Husker jeg var på en skitur, følte meg ganske tom for energi, spiste en mellombar (100kcal hvorav 16g karb) og følte meg helt fin igjen og drev på en time til.
Btw, med 6,7kmt som tempo, så er man vel svært langt unna 70% V02max, så ikke så rart at du ikke trenger så mye karbs
Ehhh, ja, du har helt rett, jævelig mye karbs som er lagret i muskler og lever.
Unless you’re fasting or unless you’ve just completed a long and exhausting exercise session, your muscles already contain varying amounts of glycogen. How much? A well-nourished person that weighs 80 kilograms stores, on average, about 500 grams of glycogen, although you can boost this even more by eating a carbohydrate-rich diet. Since each gram of glucose can be converted to 4 kilocalories of usable energy, this equates to 2,000 calories of stored energy. Of this, around 400 grams, or 1,600 calories, are in your muscles and about 100 grams, or 400 calories of glycogen, are stored in your liver.
Det var virkelig som dag/natt. Min femte runde med 6,7km var den desidert letteste hele den dagen, selv om jeg da allerede hadde hatt 2t40min med aktivitet i forkant. Jeg mener også det er lurt å faste (eller i det minste unngå karbo) i forkant, da inntak av karbohydrater vil switche forbrenningen over til glykogen. Ved omtrent 30-40min på en 10k, for min del, vil det fysiologiske ubehaget bli så stort at jeg må innta karbo for å dempe det, men da har jeg fungert på ketoner frem til dette punktet, og derfor utsatt/spart glykogen-behovet/-lagrene) til senere.
Spørsmålet er vel litt hvilket tempo du ønsker å holde. Skal du over 70% VO2max, så er det nok bare å hive på med karbs
Klønete forklart av meg. Det var en backyard ultra, hvor hver runde er 6,7km. Hver klokketime skal du gjennomføre en ny runde på 6,7km, og øvelsen avsluttes når du ikke greier å komme i mål før neste klokketime. Jeg lå på rundt 40min per 6,7km, som egentlig var alt for høyt tempo om jeg hadde som mål å fullføre (12 runder på 6,7km).