Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Så det var spørsmål i makro tråden om Oslo børs går ned eller ei, hvis man tror på olje mot 40 så skal ikke børsen ned med det første :slight_smile:

Spørsmålet er vel hvor lenge feks Iran, Saudi osv fryser produksjon, hvis de nå plutselig sier at “nei, vi gidder ikke mer, nå skal vi pumpe det vi kan” da blir det å kjøpe gearet bear olje for da tror jeg det kan bli stygt.

1 Like

Hvis du refererer til meg så har jeg sagt at jeg tror indeks skal opp kortsiktig - dvs dager og uker før videre ned. Oslo er delvis korrelert med oljeprisen, men aller mest følger børsen her etter aksjemarkedet i USA og ellers i Europa. Dersom du bruker oljeprisen som en indikator på konjunkturen så henger alt dette så klart tett sammen.

2 Likes

Spennende tider. Er imidlertid fryktelig mye reklame for forbrukslån om dagen, ett av klassiske tegn på prelude til finanskrise.

2 Likes

Olja har stanget mye mot 34,7-34,8 nå ikveld, hadde vert fint om den bryter igjennom nå og fortsetter videre imorgen.
Noen som har lagt merke til om det har dukket opp noe som trigger dagens oppsving ?

1 Like

Hysj… ikke spør så vanskelig :slight_smile: Prøver å bygge et korthus her: Aksjemarkedet stiger så klart på grunn av den sterke utviklingen i oljeprisen i dag som så klart stiger på grunn av en sterk dag på verdens børser osv…

1 Like

Eg velger å tro litt på at oljeprisen idag har gått opp på bakgrunn av riggtellingen på fredag, så håper eg dette gjenspeiles i lagertall i morgen.
Fortsetter olja opp også imorgen, så får nok Statoil en ny fin dag i morgen også, sikkert ikke så dumt med en bullposisjon fra morgakvisten av ( eller gjerne vente til det har gått en halvtime, alle skal jo handle på åpning :slight_smile: )

1 Like

Alle er enige i at nivået oljen har ligget på ikke er bærekraftig for noen i lengden. Ergo skal oljen opp. Som Kronn er inne på så hjelper alle smådrypp på reaksjon opp, men så lenge ikke oljebanden blir enige om kutt i en bestemt periode el. så tror jeg det fremdeles blir jojo!?Jeg tror det er mye psykologi enda, og når olja har vært så langt nede er man redd for å komme dit igjen. Hvor mye har feks shorterne å si, hvilke krefter kan påvirke oljen den ene eller andre. Si fra hvis noen finner fasiten, difficult shit…

Vet ikke helt hva du mener med det utsagnet? Kosten på nye felter har falt som en stein det siste året. Oljeproduksjonen i USA har falt mye mindre enn ventet. For stater som Saudi Arabia og Russland, Venezuela osv, så skaper de lave prisene problemer, ettersom de var avhengig av inntekter rett fra oljeindustrien. Problemet deres er at om de blir enige om å kutte produksjonen, så vil oljeindustrien i USA, Norge, osv kjøre på for fullt, og nå med mye lavere kostnader.

Samtidig så er det i ferd med å skje en revolusjon når det kommer til elbiler, solkraft, etc. For alt jeg vet, så er vi i ferd med å fase ut kull, gass og olje.

Anyway, interessant å høre hva folka fra Teekay snakket om når det kommer til tank-markedet. Det de begynte å dra fram var at oljelagerene faktisk begynner å gå fulle. Det høres ikke ut som vi skal få noen skikkelig rebound med det første…

1 Like

Detter ting vi diskuterer alt for sjeldent med tanke på at forumet heter TEKInvestor…

Jeg mente bare at på dagens nivåer tjener “ingen” penger, når “ingen” tjener penger så dør mange, da dør produksjonen og prisene vil etterhvert stige.

Hvor lenge oljen lever eller ei er det delte meninger om, men dagens største felt har olje i mange tiår fremover, så dette vil pumpes opp og være en viktig del av energi lenge enda. Får håpe det for Norges del.

1 Like

Ja, dessuten er det veldig dyrt å velge fornybar energi med olje på 30-tallet. 60 usd er vel et vanlig target analytikere tror vi kan nå når balanseringen først kommer. Det er uansett over 40% ned fra toppen, mye på grunn av de fundamentale forholdene som tas opp over.

Jeg brukte tidligere nordnet, nå spm1 for enkelheten skyld da det er min bank. Kurtasje er 99, hvilken har lavest på kjøp rundt 50-100tusen pr kjøp?

Er det mange her på forumet som har tatt en sjanse på Nordic Nanovector? :slight_smile:

1 Like

Var innom her en kort periode, men solgte etter denne meldinga som krakket aksjen.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20151015.OBI.20151015S5

Lenge å vente på resultater.

Vi har en egen tråd for biotek-aksjer:
https://beta.tekinvestor.no/t/biotekaksjer/?source_topic_id=71

Er inne i PCIB og PHO for øyeblikket.

3 Likes

Ja, men det kom noen nyheter angående bruken av Betalutin på lørdagen:

Så har et lite håp om at kursen går opp til 20-25 iløpet av sommeren hvis det kommer ut flere vellykkede forsøk med Betalutin.

2 Likes

På Nordnet kommer det litt an på antall handler pr måned, samt en valgfri en for høy sum.
,-Prisliste Nordnet5

Heflevete! Mulig jeg ikke har så lav kurtasje som jeg trodde. Mulig det kun var i en intro periode jeg betalte 39 kroner. Men uansett så tar jeg ikke gevinst på 300 kroner. Selger som oftest alt i ett jafs eller delt på 2 salg. Sjelden med mindre enn 15% gevinst. Og når jeg tar tap selger jeg som oftes alt på en gang. Prosentene varierer. I ThinFilm og Funcom er jo 15% veldig lite f. eks. Men i dødperioder nøyer jeg meg med 15% i Funcom også. Men ikke nå!

1 Like

Da spørs det hvordan markedet tolker dette. Kraftig ned nå, er det bare begynnelsen?

På en annen side så jobbe de mot en enighet med USA om å stabilisere markedet så de kan prisene igjen kan stige. Det er jo Bull hvis det kan tolkes dit.

1 Like

Men det er jo negativt for de som har priset inn en nedgang i produksjonen fra OPEC

Shortet litt olje rett før stengetid og gikk inn på 0.17 i dette papiret: B SHRTOLJ AI CZK
Ser ut til at jeg kan ha truffet bra på denne, siden Saudi-Arabia nå har kommet ut med at de ikke ønsker å redusere i olje produksjonen. Oljeprisen svarer derfor med å falle, og jeg tjener penger :smiley: #LoveIt

4 Likes