Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Tenk å ha så dårlig hukommelse at jeg ikke husker en meldt splitt i et selskap jeg nylig solgte meg ut av… Jaja, flaut, men gjør godt likevel… Bedre enn alternativet :slight_smile:

Leste meg opp på havyard i helgen og skulle gå inn idag facepalm :frowning:

4 Likes

Solgte meg ut på 8-tallet. Litt for tidlig for å si det sånn…

1 Like

Holdt på å kjøpe torsdag men la meg noen øre for lavt

1 Like

Satt meg godt inn i bølgekraft noen år tilbake. Det er helt klart det nye store innen energi. Vind og Solkraft er lilleputter i forhold til potensialet i bølgekraften

Det er også en type kraft som trenger veldig lite vedlikehold. Si for eksempel du glemmer å vedlikeholde det i noen hundre år, så står det der fortsatt når du kommer tilbake og produserer kraft

3 Likes

Men det virkelig interessante med vannkraft er tidevannskraft, ihvertfall da selskap som opererer i de delene av verden hvor tidevannsforskjellene er på helt andre nivåer enn i Norge. F.eks Bay of Fundi i Canada har en verdensrekord på nærmere 16 meter forskjell på flo og fjære

2 Likes

Dette ser da ikke ut til å stemme?
https://no.wikibooks.org/wiki/Bølgekraft/Bølgekraftens_grunnleggende_utfordringer

Enten har forsøkene vist at anleggsteknologien er for dyr og vedlikeholskostnadene er for høye. Eller så har ikke bølgekraftverkene klart å produsere nok energi. Eller så har de havarert i dårlig vær.

Det sier seg vel egentlig selv at en installasjon ute i saltvann hvor det er mye bølger / sterke tidevannsstrømmer er vanskelig å bygge og vedlikeholde.

1 Like

Landbasert bølgekraft

Uansett hvordan du ser på potensialet til all slags kraft må du ta høyde for at operasjonelle kostnader må ligge i utlandet og ikke være tilsluttet norsk personnel. Det er rett å slett for dyrt å ansette nordmenn

Det er også fortsatt bare i oppstartsfasen når det gjelder tilgjengelig teknologi. Potensialet til kraften er som sagt veldig stor

Les også igjennom prospektet:

Den eneste bevegelige delen i hele generatoren er den spesielle statoren som man ser nederst i Bilde 1. Denne statoren vil da bevege seg opp og ned etter bølgene oppe på havoverflaten - via bøyen – og indusere strøm i generatoren uten noen mellomstadier i energikonverteringen – rett fra bølgene - til grønn strøm inn på forbrukernettet!
Selve generator-røret (Bilde 2) blir så til slutt i produksjonen hermetisk lukket og fylt med Nitrogen slik at korrosjon inne i generatoren overhodet ikke forekommer."

litt lengre ned:

Levetiden er derfor estimert til minimum 15 år pga. den hermetiske emballering og lukking av konseptet.

Litt vanskelig å vite hva du faktisk referer til her, ettersom dette er i småprat-tråden og det ikke er noe firma assosiert med den. :wink:

EDIT Ser at du referer til http://www.ocean-energy.no/index.html

Beklager, nå gikk jeg tilbake til linken som Duogdu la frem om bølgekraftfirmaet som kjører en folkeemisjon.

Når jeg også skriver tidligere her at du kan ta noen hundre år fri fra vedlikehold, så er det ikke tilfelle at noe sånt kommer til å skje. Kun at det er en mulighet hvis du drar ytterkantene ut til det ekstreme, i forhold til andre typer fornybar energi som har betraktelig flere bevelige deler som enten må smøres eller i solcellepaneler hvor mose/rust etc. må fjernes fra panelene.

1 Like

@ nsg :sob:

1 Like

Storvestre med Nsg " hype " i FA

Vil få betalt denne sommeren
INDUSTRI: Rikard Storvestres Norske Skog-investering har så langt vært et tapssluk, men han nekter å gi opp. Nå har han tegnet seg for nye 2 millioner aksjer.
Hans Iver Odenrud
Hans Iver Odenrud
hans.iver.odenrud@finansavisen.no
– Jeg mener mange av brikkene er i ferd med å falle på plass og tror det er banet vei for en kraftig opptur fremover, sier Rikard Storvestre.
Storvestre har de siste fem årene vært blant de største aksjonærene i industriselskapet Norske Skog.
Selskapet utlyste i forrige uke en reparasjonsemisjon hvor tegningsfristen utløper tirsdag kl. 12.00.
Storvestre har 1,3 millioner tegningsretter i selskapet og vil i tillegg overtegne for rundt 700.000 aksjer.
Det øker nordlendingens beholdning fra 6,4 til 8,4 millioner aksjer, og gjør ham til 4. største aksjonær.

Ser ikke helt bort fra at han deltok i Funcom emien også

2 Likes

En del selskapspresentasjoner fra “Den store selskapskvelden” i Oslo i går.

• NEL ASA ved Bjørn Simonsen
  • Scatec Solar ASA ved Mikkel Tørud
  • Zalaris ASA ved Nina Stemshaug
  • Hvordan bygge en SMB portefølje ved Pareto Securities
  • IT og Telekom på Oslo Børs ved DNB Markets
  • Cxense ASA ved Jørgen M Loeng
  • Induct ASA ved Alf Martin Johansen
  • StrongPoint ved Jørgen Waaler
  • LINK Mobility ved Arild Hustad
  • Når smått blir stort og 3 konkrete aksjeråd ved ODIN
  • Markedssynet og 3 konkrete aksjeråd ved DNB Markets
  • 3 konkrete aksjeråd ved Pareto Securities
4 Likes

Qec da, eg var self ikke inne der nå, litt irriterende, er en aksje eg har vert litt inn og ut i

Bra den nye markedsoversikten til Pareto Sec.
http://www.paretosec.no/markedet/norge

Oppdateres uten “F5” :slight_smile:

3 Likes

Deilig at AVM koser seg i dag når Funcom er litt vrien.

2 Likes

Digg å se iox slutte over kr igjen, kjøper meg en is ikveld; )

3 Likes

@Kronn Bionor har sikkert ingenting imot å få tak i litt penger nei, tok en kikk nettopp. Problemet her er at om man mottar masse aksjer til lav pris så blir man vel aldri kvitt dem pga dårlig trading volum. Har ikke satt meg inn i produktet deres så mye men ser ut som en spennende aksje. Holdt på med vaksinen siden 99 hvis jeg fikk det rett, passelig lenge mao.

1 Like

Passelig lenge ja, men det kan også bli passelig bra med en vellykket hiv vaksine.
Skummelt selskap, men lykkes dei så er der en vanvittig oppside.
Høie eier nesten hele selskapet aleine

1 Like