Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

“let make britain great again” minus Skottland og - Gibraltar, - Nord Irland?

Ser ut som Exit prosessen kan gå raskere enn 2 år. EU møte idag, tirsdag og onsdag? Var snakk om å få det overstått raskest mulig, men hvor rask er raskest? :stuck_out_tongue:
Fest setebeltet, klar for berg og dalbane?

2 Likes

Nja, litt vel ekstremt. Men det er mye problemer for de flinke og ærlig i form av snyltere som ødelegger for de. Bygg og anlegg er helt ødelagt av ufaglærte østblokk arbeidere som ikke kan Norsk. Har kjeppjagd flere fra gården min som har vært ute etter å stjele.

1 Like

Hvorfor blir bygg og anlegg ødelagt av ufaglærte arbeidere fra tidligere øst-europa?
Blant annet på grunn av at vi utkonkurrer oss selv med høye lønninger, grådige utbyggere som klarer å bygge billigere ved å dumpe lønnskostnader ved bruk av utenlandsk arbeidskraft.
Folk synes jo det er stas å benytte hvite slaver, også kalt polakker, gjerne fra latvia.
For alle som stjeler og gjør dårlig arbeid er vel polakker?

Jeg synes det er tragisk hvordan våre arbeidsinnvandrere blir behandlet!
Siden vi har så mange arbeidsinnvandrere så antar jeg at vi trenger de?
Men det er klart at i kjølvannet komme mye faenskap, banditter og dritt også, men vi må ikke greie alle under en kam.
Samme med flyktninger, alle som kommer fra det såkalte Syria er ikke lykkejegere, mange har behov for beskyttelse, men ikke den store strømmen som var over Storskog.
Men skal vi stenge grensene? Fristende, men er det bra?

7 Likes

Kloke ord og helt enig med deg !
@Duogdu

Mye av problemet ligger faktisk i det offentlige når kontrakter legges ut på anbud.

Tjohoo billigst er best!

Norske håndverkere blir utkonkurrert, de har ikke kjangs. Ikke er det spesielt hyggelig å være eneste nordmann med litt respekt for seg selv og arbeidet man gjør på en stor byggeplass.

Jeg kan gi deg et par eksempler. I Drammen måtte alle bad rives og bygges 2 ganger i et stort nybygg, alle terrassene måtte rives og bygges 2 ganger. Hadde de brukt norsk arbeidskraft med fagbrev så hadde det blitt riktig første gangen, og faktisk billigere.

Et annet eksempel er større utbygginger hvor man makser budsjettet. Det man vil ha men ikke får innenfor disse rammene blir kjørt som tillegg i ettertid. Så blir det budsjettsprekk, en liten storm i media. Og de ansvarlige blir flyttet internt.

5 Likes

Jeg tror vi er enige i mye :slight_smile:

Problemet i dag er vel at hvis vi skulle klart oss uten arbeidsinnvandring hadde det vært like raskt å få tak in håndverkere som det var å få innlagt telefon fra Televerket på 70-tallet, og til tilsvarende priser!

Et eksempel på telepriser for å spore av: På siste halvdel av åttitallet skulle jeg kjøpe hund, ringte land og strand rund til oppdrettere, det kvartalet fikk jeg telefonregning på over 2000 kroner, og dette var bare fasttelefoner, men rikstakst!
Hva hadde Norske håndverkere kostet i dag om vi ikke hadde hatt arbeidsinnvandrere?

1 Like

Dette. Fordi vi vil ha det billigste.
Det skjer jo også i mastindustrien også siden vi nordmenn vil det billigste. Hva skjer? Vi kjøper importerte varer fordi det er mye billigere enn hva som blir produsert i Norge. Hadebra IDUN( som heldigvis fikk bli igjen) :smiley:

Lurer på hvordan fiskeindustrien og laksjeaksjene har sett ut uten arbeidsinnvandrere :stuck_out_tongue:

1 Like

Nordmen vil Ikkje bli møkkete på hendene, industrien mister vi pga høye lønninger og goder som ikke finnes utenfor landegrensene våre.
Ser mørkt påmfremtiden dersom dette ikke snur, økt arbeidsledighet i Norge blir ett faktum og oppå det hele fra bygg og anlegg som eg kjenner best så fikk vi oljekrisen spm også rammer den sektoren.
Viktig å Være obs på konsekvenser

2 Likes

Med nyere arbeidsmetoder, maskiner og utstyr så tror jeg ikke det hadde blitt så gæli. Det som trengs er at håndverker løftes fra et lavstatus yrke til et statusyrke.

Men ja ungdommer i dag er noe av det værre. Jeg har hatt ansvar for lærlinger og utplasseringselever. Jeg har ikke det ansvaret lenger da det ble for mye bråk med lærere, foreldre og skole da jeg tydeligvis er litt for hard med de. Jeg ser mørkt på fremtiden om dette ikke snur. Jeg forventer at når man skal være ett sted så prøver man så godt man kan, å sutre etter 30 minutter med en drill i hånda gidder ikke jeg å høre på hehe

4 Likes

Det er land som Norge, GB, Tyskland, Sverige etc som tjener mest på disse befolknings bevegelsene. Grunnen til det er like enkel som den er banal:

De dyreste periodene (fra Statens side) i ditt liv er barndom og alderdom, når du er barn, så må staten på en eller annen måte skaffe deg skolegang, barnehage osv, de fleste land i Øst har også billig eller gratis helsevesen, noe ogs barn bruker mye - så blir du gammel, da må staten skaffe deg pensjon (de som bor i EU/Eøs får noe dekket av disse land), et dyrt helsevesen, medesiner etc det helse og medesiner er den klart største utgift for stat.

Når en borger av f.eks Polen kommer til Norge, så har allerede Polen betalt en dyr utdannelse på denne person, f.eks en tømrer utdannelse/ sykepleier etc , så når denne person kommer til oss, ja da betaler han skatt til Norge (den delen av livet du faktisk betaler for det staten bruker på deg i barndom og alderdom), etter noen år, og i de fleste tilfeller før personen blir pensjonist, så flytter de hjem igjen til hjemmlandet - det eneste da hjemmlandet får av “inntekt” fra denne person er rest arbeidstid i hjemmlandet og det han skatter av penger tjent i Norge brukt i hjemmlandet - mao landet han flytter fra får alle de store utgifter til denne person, mens f.eks Norge nyter godt av den personens arbeidsføre alder. Norge tjener gress på dette, vi har flere Tømrere, sykepleiere etc enn vi har måtte utdanne og vi slipper unna med minimale pensjons og sykdomsutgifter på han.

Så nestegang du hører om hvor mange millioner og milliarder Norge sender til f.eks Polen i barnetrygd og sykepenger, så tenk på at disse faktisk har jobbet og betalt sin skatt her i landet, som meg og deg, og at vi som folk og nasjon har tjent enormt på at de var her… gratis ferdig utdannet arbeidskraft, med lave sykdoms og pensjonsutgift.

For landene i øst, som Polen, er det et stort problem, de utdannet enormt med f.eks sykepleiere og leger, langt flere enn de har behov for, og har mangel på disse arbeidsgrupper - i Norge har vi langt flere enn vi utdanner…

7 Likes

Så du går ut fra at alle som kommer til norge for å jobbe betaler skatt ? :wink:

Nei, men det gjør ikke alle nordmenn heller. Å si at ‘alle’ gjør noe som helst blir feil.

5 Likes

Et veldig godt poeng!
Mange nordmenn som BETALER for å få arbeid svart, og mange nordmenn som jobber svart, ikke bare Polakker fra Latvia!

Lurer på hvordan renholderne til naboen får oppgjøret… Det fleste som jobber lovlig utfører vel arbeidet mandag til fredag?

Supplement heter det. Man har en grei årslønn og fyller på litt ekstra med kulørte penger

1 Like
2 Likes

Hehe, hater når det skjer :smirk: :money_with_wings:

:disappointed_relieved: :gun:

2 Likes

Så, da har jeg “investert” i en gaming-PC til 17000. Forventet avkastning: masse moro, null kroner.

Dama er gamer, så trengte ikke tenke på noe der, men drar på et lan av og til, og drasser med meg PC-en her og der, så da ble det et mini-itx kabinett, Silverstone RVZ02. Det er litt større enn en PS4, men ikke noe å bry seg om.
http://media.bestofmicro.com/9/G/530404/gallery/rvz02-34left_w_755.jpg

Morsomt å få plass til såpass kraftig hardware som en Intel i7 6700k på 4GHz og et Geforce 1080 i en såpass liten PC. Ikke er PC-en bråkete heller. Ytelsen er vel ca 2x det neste generasjon konsoller er beregnet til å ha. :wink:

11 Likes

Håper du driver med annet en gaming på den, samt har stor 4k skjerm :relaxed:

1 Like

Hmmmm, når Funcom tar av kan jeg selge 2-3000 aksjer og kjøpe en til sønnen.
Forhåpentligvis ila høsten. :joy::clap::+1:

1 Like

Folk kommer til TekInvestor fordi det er bra innhold her - og det er det dere som står for, er jeg som skal takke :slight_smile:

5 Likes