Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det er en varm potet ja

4 Likes

Følgende nyhetsmelding tikket inn nå, stusser litt over DN som sender ut advarsel på vegne av Nordea Markes:

"ADVARSEL! Nordea Markets advarer om disse aksjene
Nordea Markets advarer om risiko for kursfall i følgende nordiske aksjer; Marine Harvest, Svenska Handelsbanken, Assa Abloy, Atlas Copco, Chr. Hansen, GN Store Nord, Lundbeck, Nokian Tyres og Novozymes.

"Nordeas Equity & Quant strateger har avsøkt det nordiske aksjemarkedet etter aksjer med en stor risiko for kursfall. Screeningskriteriene har vært en eller flere av følgende egenskaper: 1) dyre aksjer som vil være ekstra følsomme for stigende renter, aksjer som er på toppen av sin inntjeningssyklus, som f.eks. Marine Harvest, 2) aksjer som har skuffet analytikerne og ført til nedjusteringer av inntjeningsestimatene, men hvor prisingen tilsvarer stigende vekst. Sistnevnte punkt er et faresignal siden fallende inntjeningsestimater ikke øker sannsynligheten for stigende vekst, snarere tvert i mot.

Listen over inneholder aksjer som Nordea Markets anbefaler å selge fordi de har noen av de egenskapene meglerhuset mener øker risikoen for kursfall betydelig."

2 Likes

Disse folkene må ha doktorgrad, minst

6 Likes

Er det noen som har litt peiling på EAM her inne? Tenker da spesiellt på den pågående rettsaken.

Ikke mer enn at utsiktene går mot forlik mot slutten av februar / mid mars. I så fall vil forliket gi en kurs opp mot 120,- aksjen. Skulle forlik gå “åt skogen”, snakker vi 14-15,-.

1 Like

Hvorfor B2H fremfor AXA? (alle kan svare :slight_smile: )

2 Likes

Kvalitetslesning :smiley:

1 Like

Hahaha tidenes overskrift.

1 Like

Hvorfor snitte ned?
Er vel strengt tatt bedre å gå inn i aksjer som stiger og snitte opp?
Kan fort bli en desperasjon å snitte ned i stedet for å selge skiten :wink:

Er nå inne i QEC, inngang ca 5,6 kan jo snitte ned og har tenkt på det, men det er ikke en stor post, så jeg sitter vel.
Men trenger jeg penger til noe jeg har troen på syter jeg ikke med å ta tapet.
(Dette er lett å si når porteføljen er i pluss…)

Vel det er et par grunner:

• Etter å ha realisert tap i bl.a Weifa (etter at de ble kjøpt opp av Aqualis) og tap i Clavis og noen andre aksjer jeg ikke kommer på kommer jeg ut i null(?) tror jeg hvis jeg realiserer tapet her (nulles ut av gevinst i Funcom og papirgevinst i Nano). Det er litt surt etter tre år i Biotec.

• Jeg har ingen andre aksjer enn Nano og PCIB nå og selv om jeg har lyst på 2k Nano aksjer til så virker det litt skummelt å ha over 70% i Nano på nåværende tidspunkt. En dårlig melding der og jeg kan ikke lenger holde på med aksjer :smile: (med over 70% eksponering vel og merke).

• Litt samme problem med PCIB egentlig, som jeg har mindre tro på enn Nano. PCIB virker mer risky.

• Ser ingen andre åpenbare kjøpskandidater Pr.d.d.

• Biotec har en bunn som er etablert over veldig lang tid på rundt 10 kr. Jeg ser ikke for meg hvordan den skal falle mer enn dette og er således en risikofri innvestering for meg akkurat nå…

Men: dersom PCIB eller Nano faller 5-10 kr til så skal jeg vurdere vekte meg opp i disse. Da blir risikoen plutselig håndterbar psykologisk - om ikke reelt :smile:

1 Like

Godt intervju med Hegnar:

2 Likes

Noen som har noen tanker om børsen fremover? Ny ATH over 700 på fredag. Trump er nå på plass og vi har hatt ett rally etter valget. Siden vi er på ATH er vi ett hakk nærmere korreksjon. Ser vi starten på en korreksjon allerede på mandag? Eller kanskje vi går noen % høyere før korreksjon? Jeg vet ikke, men føler det blir litt ustabilitet fremover i forhold til Trump.

1 Like

http://www.nordnetbloggen.no/verdsettelse-aksjer-basert-pa-multipler/22/01/2017/

3 Likes

Hvordan tenker du her: ATH betyr at vi er i en stigende trend, høyere topper og høyere bunner?

Nå har jeg hørt fra både hermanrud (på hegnar tv før nyttår) og en kar fra DNB (på siste pengepodden) at ose er priset under langsiktig snitt på pris/bok.

Så jeg er ikke hylskremt av ath egentlig.

2 Likes

Ja, det er vel naturlig at selskaper er ATH hvis de tjener penger, prisen på boliger derimot er ute av kontroll, og det er grunn til å være forsiktig i boligmarkedet, og en krasj der kan slå ut negativt mot visse selskaper på børsen.

Og vi kan legge til at akkurat nå er mange penger i aksjemarkedet som i en mer vanlig rentesituasjon ville vært plassert i rentemarkedet.

1 Like

Hahahaha, så mye gull:

Tenkte mer på rallyet vi har hatt og som en følge av det ATH. Normalt med en korreksjon etter bra oppgang. At vi er på ATH er mindre viktig, tenkte mer på oppgangen siste måneder. Spørsmålet er når den kommer. Som du sier er vi i en stigende trend og bull marked. Jeg better ikke i mot det med bear produkter.

1 Like