Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Skottland står på The Bucket List etter å ha sett Braveheart alias @Nocturne :grin:

2 Likes

Skal dit selv, og til Irland. Har kjente fra de landene som kan være guider :+1:

2 Likes

Dunfermline, like nord for Edinburgh, så har vært der ganske mye i sommerferiene når jeg var yngre.

Robert the Bruce ligger gravlagt i Dunfermline Abbey.

3 Likes

Vi kan vel ha Nanofesten der borte…:grin:

2 Likes

En av de! Jeg og @Nocturne skal jo kjøpe villaer i Syd-Frankrike og Spania, blir nok noen Nanopartyer der også :joy:

1 Like

Skal ikke se bort i fra at jeg lander på en villa på Cote D’azur også :slight_smile:

Edit: Costa, haus, haus, haus :joy:

3 Likes

Enig med @Christian - anbefaler Edinburgh om sommeren :wink:

Mitt favorittsted er St.Jean Cap-Ferrat, ligger ca. 1 time fra Nice. Har en av verdens dyreste kvadratmeterpriser så Costa må levere :sweat_smile:

2 Likes

Hei, jeg jobber som naturforvalter i staten - hot topics på søkefronten fortiden er jo såklart oppdrett og vindmøller #fornybart! gogreen etc etc…
Men i mitt stille sinn tenker jeg jo at de ekstreme vindmølleparkene på størrelse med 10-talls fotballbaner er ikke så veldig grønne allikevell :sunny:

Jeg tror jeg at om et par år eller 100 vil vi ha fusjon som fikser alt strøm - såpass at vi ikke trenger tenke på det enngang (dette er vell også ganske greit for kryptovaluta og blockchain, ettersom disse liker godt strøm) :smiley:

Hva tenker dere om dette?


litt mandagsstoff

2 Likes

Følelsen man får når man er på jobb og har mistet håp på menneskeheten og håper at natural selection gjør sitt.

4 Likes

Jeg tenker at jeg i fysikktimene ble fortalt at fusjon ikke var mulig, og at det nok en gang viser seg at man ikke skal stole på lærern, at paradigmer utvides og at man ikke alltid kan bruke historien til å spå om fremtiden. Tror jeg på det? Tja, spennende er det i hvert fall, og hadde det vært en aksje ville jeg sikkert gått inn og kjøpt noen aksjer. For det kan bli hype av sånt!

Tjah, det hele ser jo ganske så enkelt ut å reprodusere, så hvorfor er ikke dette allment akseptert blant forskere? Grunnen er vel at det ikke har blitt reprodusert på en overbevisende måte?

Fusjon har jo vært mulig siden 50-tallet, det er bare bittelitt vanskelig å lage et fusjonskraftverk. :stuck_out_tongue:

Kjære sønn. Jeg er da blitt en gammel mann! Da jeg gikk på gymnaset under krigen var det fortsatt umulig!

Hehe - nei jeg husker nok feil i så fall. Var vel umulig å gjøre det lønnsomt det ble sagt kanskje! Men det skal nok gå :slight_smile:

Det er enda ikke noen som har klart å lage et fusjonskraftverk, det eneste man har klart med fusjon er å lage bomber. Disse bruker de en fisjonsbombe for å fyre av. :stuck_out_tongue:

1 Like

Skrinlegge ideen om et Tekinvestorfond først som sist?

image

5 Likes

Tar du livsløgnen fra et menneske

1 Like

Kunne ikke finne noen tråder om det, men hva vil dere si er den lureste måten å spare til f.eks. fadderbarn på? Tenkte å opprette en investeringskonto i mitt navn og begunstige kontoen i barnets navn hvis noe skulle hende med meg, da får jeg styrt investeringen frem til barnet fyller 18 år iallfall. Tenker noen hundrelapper i indeksfond per år, blir fort litt verdi om 15-20 år på slikt.

1 Like

Ja det er en smart og enkel måte å ordne det på.

Men hva vil dere si er smartest; Investeringskonto (hvor en kan begunstige kontoen i mindreåriges navn), eller Aksjesparekonto (litt kjipt hvis en dauer da…)? Det er vel ingen måte å sikre andre kontotyper enn investeringskonto mtp dødsfall, eller kan en skrive et testament (noe som virker litt tungvint)?

Det fondet var vel ment å la noen styre som har en større suksessrate enn de aksjene der da :wink: Og du kan vel ikke dømme de selskapene på bare en dags tendenser? :slight_smile:
Edit: 6 av de 10 øverste vil jeg tro er mye høyere om ett halvt til ett års tid :slight_smile:

Ved bruk av samme logikk, så burde dere betale meg fett for å forvalte pengene deres :joy:
image

6 Likes