Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hvis utgangspunktet for alt de gjør kommer med en disclaimer om at dette ikke vil skape noe særlig inntekter begynner man jo å lure på om ikke ambisjonsnivået er litt for lavt.

6 Likes

tror det største raidet var ved TSW launch da :stuck_out_tongue:

Det er ikke nødvendigvis tafatthet. Men Funcom har hatt en viss oppmerksomhet fra et visst statlig organ, og de har vært nødt til å være særdeles forsiktige. Idiotisl nok så har dette organet enda ikke klart å komme med noen avklaring på hva som skjer videre i den saken… men når denne avklaringen kommer så vil Funcom kunne være mer offensive mot markedet og investorer igjen!

4 Likes

Om dere alle kjøper dere noen få lodd i Nsg nå, så ville kursen komt over snittet mitt igjen.

Venner eller ikke ? :slight_smile:

1 Like

kommer vel melding om insidehandel i Nel, etter stengetid idag

1 Like

Det var bare lekkert som de sier :stuck_out_tongue:

http://aksjeanalyser.blogg.no/1443171619_dollaren_til_13rs_hye.html

1 Like

Må lime inn denne. Kjøpe mer Statoil nå? Har bare gjort 2 innkjøp til nå.

1 Like

I fare for å samtale med meg selv. Det gjentar seg forresten pga at jeg er “ledig” mest på kveldstid. Men angående shorting, som jeg har ignorert frem til nå pga ideologiske grunner. Men den senere tid har jeg vurdert det å shorte og tenkt litt på hedgefond og slikt. Mer komfertabelt om jeg har en forvalter som shorter for meg enn om jeg gjør det selv. Da føler jeg at jeg gjør noe “galt”. Tåpelig i grunn, men slik er det. Men nå kom jeg akkurat på en sak. Om en setter shorten sin all time high og selskapet går konkurs. Vil en ikke da bare ha doblet pengene sine? Jeg bare fatter det ikke. Hvordan kan folk ta SÅ stor risiko for å maksimalt doble pengene sine? Her tar vi bort gearing såklart. Mens oppsiden er uendelig omtrent. Nei, nå ble jeg bare enda mer overbevist om å holde meg borte fra shorting. Jeg vil heller spare pengene mine i cash og renter i dårlige tider slik at jeg kan dra nytte at byks på 3-400% oppover, enn å risikere å tape pengene på jakt etter en dobling og sitte og håpe på at selskaper går konkurs og folk mister jobbene sine og ikke får betalt.

Hvis du shorter indeks så er det ikke fordi du håper eller tror at selskapene skal gå konkurs, men fordi du mener kursene er hauset opp til en boble. Det kan også brukes for å forsikre en portefølje dersom du ikke vil selge aksjene.

Det du må tenke på er også at +50% er ekstremt mye dersom alle andre får -50% og du går inn i et mye billigere marked og får dermed mange flere aksjer for pengene som igjen vil stige kraftig i neste sykel.

Jeg shorter personlig aldri enkeltaksjer siden jeg mener dette er for risikabelt.

2 Likes

Jada, jeg innser også det. Men i ytterste konsekvens og hvis målet er en dobling av pengene må en enten geare eller håpe at selskapet går konkurs. Hvis du mener kursene er en boble kan du jo bare selge og la vær å kjøpe noe til det er nede igjen. Dette er ideologisk. At en benytter seg av instrumenter som er lovlige har jeg full respekt for.

1 Like

Jeg har også mest cash nå. Man kan jo også ha litt gull og bitcoin. Der har jeg egentlig kommet fram til at etner med eksponering mot selve råvaren er å foretrekke

1 Like

fan 8.56… på dollaren… skulle bare sittet ? :slight_smile: Nå har jeg en hel haug med cash… what to do what to do? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ser du ThinFilm teknisk nå? Jeg fatter bare ikke at du ikke ser på et gjeldfritt selskap til en forandring. Et selskap i medvind og som knytter globale kontakter hver uke. Med en unik teknologi. Det er varslet flere avtaler. Vinner priser. Er innafor. Og det tekniske bildet peker rett opp! Jeg venter på å se om @irathi tar en analyse på den før jeg eventuelt gjør det selv. Og det blir ikke vakkert med mine paint kunnskaper :wink:

Thin Film er greitt… Men på langtnær same oppside som FUNCOM i et 2måneders perspektiv. Likevel, jeg skal bare bruke en fraksjon av min kapital på FUNCOM så kanskje jeg vurderer ThinFilm.

1 Like

Ble det Gig aksjer på deg da ?

Andre her på huset som har Nsg ?
Kjøpte litt til idag eg.

FA

Frykter konkurs i Norske Skog
INDUSTRI: ­Norske Skog nær­mer seg konkurs, mener Standard & Poor’s. Analyse­huset tror ikke selskapet klarer å betjene gjelden neste år.
«Papirprisene har falt videre etter andre kvartal, noe som har forverret Norske Skogs mulighet til å generere cash. Det er derfor usikkert om selskapet kan møte sine gjeldsforpliktelser,» hevder ratingbyrået Standard & Poor’s.

I en ny analyse drar S&P ned norske Skogs kredittrating til CCC fra CCC+. Den nye karakteren på gjelden omtales som «extremely speculative» og er langt under grensen for søppelstatus. På børsen falt aksjen 3,7 prosent til 2,07 kroner i går, mens hovedindeksen var opp 2,3 prosent. Hittil i år er aksjen ned 46 prosent.

Samtidig opprettholder ratingbyrået sine negative utsikter på selskapet. Det betyr at kredittratingen kan bli videre nedjustert i løpet av seks måneder.

«Det er stor sannsynlighet for at Norske Skog vil misligholde sin gjeld hvis det ikke ikke skjer noe uforutsett positivt,» skriver S&P.

Svakere inntjening

Norske Skog har i flere år slitt med en miks av fallende etterspørsel og lave priser. De har likevel klart å holde det gående ved å kutte kostnader og selge unna eiendeler. Til tross for tiltakene har gjelden økt fra under 6 milliarder kroner til 7,5 milliarder de to seneste årene.

Tidligere i år ble gjelden refinansiert, noe som førte til at store forfall ble flyttet ut i tid.

– Nå har vi fem år på oss til å få opp inntjeningen, og det har jeg stor tro på at vi skal klare, sa konsernsjef Svein Ombudstvedt til Finansavisen i vinter.

Det var imidlertid før selskapet la frem elendige andrekvartalstall som viste et underskudd på 571 millioner kroner. Siden den gang har markedet svekket seg ytterligere, ifølge S&P.

Ratingbyrået spår nå at Norske Skog i 2015 vil få et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 600–650 millioner kroner, mot tidligere 900 millioner.

«Norske Skogs EBITDA er ikke lenger høy nok til å dekke rentekostnadene, som vi anslår til 800 millioner kroner de kommende 12 månedene,» hevder S&P.

Etter andre kvartal hadde Norske Skog en kontantbeholdning på 1,3 milliarder kroner. I oktober forfaller gjeld for litt over 300 millioner kroner, mens cirka én milliard kroner forfaller i juni neste år.

Bekymrede investorer

For to uker siden skrev Finansavisen at noen av selskapets største gjeldsinvestorer hadde tatt kontakt med selskapet for å se på muligheten for nok en restrukturering av gjelden.

Én av investorene var visstnok GSO Capital Partners, som er et datterselskap av Blackstone Group. GSO er den største eieren av obligasjonen på 220 millioner euro som utløper i 2017. Overfor Bloomberg ønsker ikke Blackstones talsmann Andrew Dowler å kommentere GSOs strategi og involvering i Norske Skog.

To andre eiere i gjeldspapiret på 290 millioner euro som utløper i 2019 skal dessuten ha tatt kontakt med advokatfirmaet Akin Gump Strauss Hauer & Feld for å komme frem til en plan som kan sikre verdiene. Advokatfirmaets talspersoner ønsker heller ikke å kommentere ryktene til nyhetsbyrået.

– Vi har en åpen dialog med alle våre investorer, også obligasjonseierne. Vi refinansierte våre lån i februar 2015. Våre låneforfall ble redusert og flyttet ut i tid, samtidig som likviditeten ble betydelig bedret. Vi har alltid betalt våre gjeldsforfall i tide, og har til hensikt å gjøre det fremover, var alt kommunikasjonsdirektør Carsten Dybevig i Norske Skog ville si om gjeldssituasjonen.

– Nedgraderingen til S&P er helt klart et signal om at konkurssannsynligheten har økt, sier kreditt­analytiker Thomas Eitzen i SEB.

Teknisk konkurs

Han viser til at det nå er to gjeldsgrupperinger som kjemper mot hverandre i Norske Skog. De som sitter med obligasjoner som forfaller i 2019 og senere vil jobbe for at Norske Skog ikke betaler tilbake gjelden som forfaller i neste måned og i 2016, for da svekkes muligheten for at det er penger igjen om 5–6 år. Det kan føre til en teknisk konkurs, selv om selskapet ikke er konkurs ­juridisk sett.

– Dette er en problemstilling som er veldig aktuell for Norske Skog nå, og som vil bli det for en rekke oljeserviceselskap de nærmeste par årene, sier Eitzen.

– De som sitter lengst bak i bussen vil normalt at det går galt så fort som mulig, for å hindre at de som sitter foran i bussen stikker av med alle pengene.

2 Likes

Ikke mye lystig lesning om min nye investering, men det er hva eg liker.
Skjer det motsatt av hva markedet nå tror, da blir det gøy.
Hugs også at her kan det komme til at blir kjøpspress i aksjen, for å samle nok stemmer o.l, her vil det bli mye aktivitet fremover.

En av børsens høyeste risiko aksje

FA :

DE MEST INTERESSANTE kjøpene sett med våre øyne har funnet sted i Norske Skog. Samme uke som TNS Gallup melder om kraftig fall i papiravisenes lesertall har styreleder Jon-Aksel Torgersen og konsernsjef Sven Ombustvedt funnet tiden inne til å kjøpe aksjer for henholdsvis 950.000 kroner og 578.000 kroner.

Beløpene er store nok til å komme i betraktning, særlig Torgersens. På den annen side hadde begge en del aksjer i selskapet fra før – for begge er det snakk om en økning av eksponeringen på rundt en sjettedel.

Torgersen og Ombustvedt kjøpte til kurser på 1,90 og 1,925 kroner, like ved den historiske bunnen samme dag på 1,86 kroner. I går klokken 12 var kursen 2,19 kroner. Torgersen har altså hatt en papiroppgang på 15 prosent allerede før Innsideporteføljen rekker å reagere. Hvis Norske Skog-ledelsen traff planken, kan jo dette være bare starten på en lengre oppgang. Men nettopp det at kursen falt til historisk bunn denne uken viser at deres tidligere kjøp ikke har falt så heldig ut.

1 Like

Nei nå sitter jeg lett lastet… Nesten alt cash faktisk. Omlag 190 000 FUNCOM og noen få av en annen aksje som omsettes i lavt volum (smyger meg inn)

1 Like