Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

El-bil kjører faktisk gratis gjennom bommene (foreløpig). Hvis du har sett planene til kommunen vår så vet du også at det er ganske mye å spare å skifte til el-bil f.o.m sommeren. Jeg betaler ikke 40 kr eller hva det er for å levere i barnehagen hver dag :smile:

http://www.autopass.no/Betaling/elbil

Takk for svar @Spot-On - skal får prøvekjørt en sånn. Det er OK med varme om vinteren? Har lånt sviger sin ION et par ganger og fryser meg halvt i hel - kan ha varme på full guffe og du får maks en flau bris ut av den. I tillegg er rekkevidden bare 10 mil, forutsatt at man ikke bruker noe elektronikk (ingen varme, radio eller liknende).

Opel er jo solgt til Citröen? Så nå har Opel fransk eier, Ampera e er produsert i Amerika…
I tillegg har leveringen stoppet helt opp.
Prisene på de som er i handelen er latterlige.
Derfor hadde jeg droppa Ampera.
Bilen ser bra ut, og hadde det vært mulig å kjøpe den ny til feks 330.000 så OK, men 400.000 for en brukt bil? Aldri!

Jeg står på liste for Kia Niro, får vel noenlunde lik rekkevidde som Ampera, 7 års garanti 150000 km
Plassmessig er den vel større, både utvendig og innvendig.
Hyundai Kona er rett rundt hjørnet, men leveringstid.
Det enkle, trygge og kjedelige valget er Leaf…korg leveringstid og produsent med mye erfaring.
Feks kjøpe en Leaf og bestille «drømmebilen»?
Men jeg hadde skygga unna Ampera. Den har heller ikke varmepumpe og er derved mye mindre energieffektiv.

Nice, jeg har kid i barnehage 200meter fra huset. Men vi vurderer EL-Bil når leasingen på småbilen går ut.

2 Likes

Jeg kjører privatbil i jobb, så jeg slipper å punge ut uansett. Men jeg tror jeg er ferdig med fossilbil for personbefordring…bobilen blir nok diesel i endel år fremover…selv om det er en prototype elbobil😊

Har kjørt Soul i drøye to år, har nå Ioniq, ett år gammel.
Ioniq har NEDC rekkevidde på 280 km, som er oppnåelig.
Kia Soul 212 km, etter min erfaring ikke oppnåelig.
Varmepumpe funker, Kia og Hyundai har vel de mest effektive av alle :wink:
Har akkurat nå kjørt 90 topografisk krevende km med et forbruk på 40% av 28 KWt.
Du kan jo se hvor langt du kommer med Ampera med 11,2 kWt😉

I kan ta rekkeviddetest når jeg får Kia Niro.

1 Like

Jeg avventer med elbil. Det er så mye nytt som kommer rundt hjørnet at jeg føler dagens el-biler kan være verdt lite om kort tid. Min kollega har mercedes b klasse elbil og han ble fortalt at de kommer med ny modell neste år som har dobbelt så lang rekkevidde. Han har lagt ut bilen for salg med en gang og skal lease istede…

I løpet av de siste 14 månedene har kvinnelige sparere oppnådd 7 prosentpoeng høyere avkastning enn menn, viser en analyse nettmegleren Nordnet har gjort.

Kvinnelige sparere har oppnådd en avkastning på 25 prosent på sin aksje- og fondsportefølje, mens samme tall for menn bare er 18 prosent.

Alle tallene er basert på handel fra 1. januar 2017 til 1. mars i år. Til sammenligning har Hovedindeksen på Oslo Børs gitt 18 prosent avkastning i samme periode.

Gjør du det samme med ny mobil, ny PC, nytt TV osv osv? Venter på en ny, bedre utgave?
MB B elbil var ikke bra når den var ny, for kort rekkevidde og manglende hurtiglader…
Kia Soul kom 2014 men er fortsatt veldig kurant, det samme er Nissan Leaf, trillingene osv osv

I Funcom er vi alle damer :joy:

Både min mor og kone har bedre avkastning enn meg. Det er bare det at investeringene deres også er gjort av meg. Jeg kjører ikke tulling modus med pengene deres da :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Vil tro det er flere slike tilfeller der ute?

3 Likes

Du må bare late som om du er din egen mor, så gjør du det bedre!

Sant det, eller kanskje vurdere kjønnsoperasjon :joy:

Vær like glad i dine egne penger som i din mor!

image

1 Like

… FRP-toppen burde kanskje heller vært skuffet over jobben til Olemic og skuffet over at han ikke tok sin hatt og gikk før han ble presset til det? At KrF sier nok er nok og driter i å hestehandle seg til en eller annen avtale for å fortsatt støtte Olemic står det faktisk respekt av.

2 Likes

Svenskene er godt likt for tiden her på TI; og nå som vi er en liten skandinavisk familie så bør det være rom for litt svenske-danske-norske vitser. :denmark::sweden:
:smiley:

5 Likes

Dette er mannen å følge, kongen av short :

1 Like

Ja, egentlig. Jeg kjøper i hvert fall ikke ny mobil hvert år. Det er jo nesten ikke forskjell på en Iphone 6 og Iphone 8?

Jeg påstår ikke at jeg vet alt når det gjelder el-bil markedet, men har fulgt med en del og jeg har bare en følelse på at det kommer mye banebrytende teknologi og mye mer konkuranse fremover. Det er jo enorm satsing på dette fra store bil merker som vil ha en del av kaka.

Heldigvis så bor jeg i Asker og trenger ikke pendle inn til Oslo, så jeg kan også avvente sitasjonen inntil videre :slight_smile:

1 Like

Jeg har i det siste byttet bil oftere enn mobil😀, men det er arbeidsgiver som betaler mobil.
Hvorfor? Bra innbyttepris/lite verdifall og økt rekkevidde.
Når jeg byttet i fjor var den jeg solgte drøye to år, nå bytter jeg vel før to år…
Må tilføye at jeg kjører privatbil på jobb, 10-15000 km i året, som er med på å finansiere bilen. Da velger jeg å bruke endel på bil. Har vel brutto 70-80.000 kr i året i bilgodtgjørelse. Halvparten skattepliktig, sånn cirka…

1 Like

I disse ventetider i mine investeringer så er det aldri feil å lette på humøret med en artig låt! So on popular request, here it comes lads n lasses :

2 Likes