Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Din definisjon av kultur skiller seg fra den generelle oppfatningen av hva kultur er. Alle individene i en gruppe trenger ikke å være helt like for at det skal kunne kalles en kultur.

Kultur er litt som et kor Zimster; noen synger høyt, andre lavt, noen sopran, andre tenor. Noen synger litt feil eller falskt, andre synger perfekt, men tilsammen så synger vi alle én og samme sang.

1 Like

Ingenting er perfekt, heller ikke det vi har her.
Men når jeg ser meg rundt i verden, og ser på hva vi har fått til i dette lille landet vårt, så ønsker jeg å bevare dette sånn som vi har det.

6 Likes

Nja det er vel så mye et spørsmål om semantikk som det er perspektiv i så tilfelle. I Store Norske Leksikon står det følgende under debatt om kultur:

"I likhet med det hierarkiske og sektororienterte kulturbegrepet er det generelle kulturbegrepet for lengst blitt en del av dagligspråket. Her brukes det imidlertid ofte på en svært tingliggjørende måte. Folk klassifiseres entydig som tilhørende «kulturer» som lett forestilles som stabile og fast avgrensede enheter. Ofte tenkes folk fra ulike kulturer å ha lite til felles. Beskrivelser av motsetninger mellom ulike folkegrupper som kulturkonflikter gir inntrykk av at kulturforskjeller i seg selv er konfliktskapende.

Mange antropologer har i senere år beklaget at kulturbegrepet brukes på måter som ikke bare fortegner virkeligheten, men som dessuten gir næring til fremmedfrykt og hat. Noen har i denne sammenhengen hevdet at slik bruk viser at kulturbegrepet er uegnet som faglig begrep og at det bør avskaffes. Andre forsvarer den faglige bruken av begrepet, men kritiserer de misoppfatninger som særlig flertallsformen («kulturer») gir opphav til i dagligtalen.

De fleste antropologer er enige om at kultur som fenomen er omskiftelig og overlappende og uten tydelige grenser. Den norske antropologen Fredrik Barth har i denne sammenhengen foreslått å anskueliggjøre kultur som «kunnskap», et begrep som synes å nedtone forestillingen om avgrensede enheter og som vektlegger like mye hva folk har til felles som hva som skiller dem."

2 Likes

Nei det er dette som er den generelle oppfatningen av kultur (står innledningsvis i artikkelen i Store Norske Leksikon):

Kultur, brukes i en rekke forskjellige sammenhenger med ulike betydninger. Vanligst er det å snakke om kultur i forbindelse med tanke-, kommunikasjons- og atferdsmønstre hos mennesker, og da i både vid og snever

I vid forstand snakker man gjerne om «norsk kultur», som en samlebetegnelse på visse fellestrekk nordmenn deler. I snever forstand snakker man gjerne om «kultursektoren», som blant annet inkluderer kunst, musikk og litteratur. Dette beskrives mer nedenfor.

Moderne antropologer er kulturrelativister. Dersom de mener at kulturbegrepet brukes “…på måter som gir næring til fremmedfrykt og hat”, så må de gjerne få mene det :joy:
For meg er kulturrelativisme helt forkastelig.

1 Like

DStvONjUQAAdC3b

verden skulle vært religions fri da det er den som i vesentlig grad er med på å forme kulturer…

5 Likes

Når har det nå seg en gang sånn at enkelte kulturer er bedre enn andre. Det du driver med er en teoretisk/filosofisk debatt om hva kultur er.
Poenget til mange her er at norsk og vestlig kultur er overlegen mange kulturer fra 3 verden hva angår levestandard, menneskerettigheter etc. Klart vi kan lære noe fra dem, men mange ting kan de godt ha for seg selv. Og ønsker de å leve som i hjemlandet sitt, så er det bare å reise tilbake, og ikke plage oss.

3 Likes

Helt korrekt. Jeg mener det er essensielt å reflektere over disse problemstillingene, da menneskelig underbevissthet automatisk sorterer i “oss-og-dem” i mange sammenhenger, og at det er verdifullt å stille spørsmål ved egne meninger i seg selv

2 Likes

Hvorfor er det galt å dele inn i “oss-og-dem”?
Edit: Mulig jeg tar feil, men jeg antar at du mener dette.

Jeg sier ikke at det er galt, jeg sier at underbevisstheten gjør dette automatisk, og at det ikke nødvendigvis er samme konklusjon man kommer til som når man bevisst reflekterer over det. Det kan godt være samme konklusjon, men ikke nødvendigvis.

Skulle ikke overraske meg om vi får Trumps gate snart med alle fanboys her inne

3 Likes

Ingen stor fan av Trump, men heller Trump enn Hillary.

3 Likes

Et eksempel på det jeg mener:

Når sønnen min sier han ikke liker noe han aldri har smakt, så er det ingen tvil om at han genuint tror han mener det, men han mener det av insitinkt, ikke fordi han faktisk har sjekket om han liker det.

1 Like

Om kulturen vår blir endret i en retning vi ikke liker, så er det ikke bare å spytte ut det vi ikke liker.

Noen av oss har sett andre kulturer på nært hold, og ikke på charterferie. Og jammen er det mye jeg ikke ønsker å ha her i landet.

5 Likes

Hehe, kjenner meg godt igjen der fra barndommen spesielt når det gjelder pinnekjøtt og østers!

Jeg er ikke uenig med deg når du sier at kultur er i stadig forandring og at det kan være store forskjeller innad i kulturen også, men jeg synes eksempelet mitt (med koret) står seg bra. Jeg blir bare litt provosert når du påstår at det ikke finnes en enkelt kultur bare fordi det finnes forskjeller innad i landet. Kultur er ikke et “sort-hvitt”-begrep.

1 Like

Jeg syns det bare er gøy å utfordre tanker, har absolutt ingen fasit, tror egentlig ikke den finnes for den del. Men refleksjonen i seg selv er meningsfylt.

For eksempel er det interessant å se nærmere på sitatet under:

Selv kultur dere har opplevd som negativ har vel unektelig positive sider? For eksempel er prinsippet om å forsørge syke og aldrende familiemedlemmer i eget hus sterkt i asiatisk kultur som ikke er tilstede på samme måte i individualistisk kultur som for eksempel i Skandinavia, her har vi sykehjem. Når kultur her møter denne kulturen så er det vel ikke mindre sannsynlig at vi påvirkes av av positive sider som negative?

5 Likes

I mange kulturer er det de eldre som er sjefen i familien. Dermed er det de som sitter på alle fordelene, og styrer etter sine kulturelle og religiøse forutsetninger.

Da synes jeg ordningen i Norge er mye bedre. Når du ikke klarer deg selv, så flytter man inn på et eldrehjem. Så kan de yngre generasjoner jobbe og ha sitt eget liv.

Det er mye positivt med andre kulturer, for all del, men det er ikke så mye av det positive som kommer til å ramme oss om “vi” blir i mindretall.

Man kan gjerne mene at det blir kjempebra (det blir det nok men ikke for de som blir fortrengt), men historien viser at det ikke vil gå slik: Amerika, Australia, Egypt, Nord-Afrika, Spania, Tyrkia, Hellas, Balkan…

4 Likes

Jeg synes den definisjonen som jeg linket til fra SNL står som fasit, men der klarer jeg vel ikke å overtale deg.

Helt enig i det du skriver her. Det er min erfaring også.

Jo, men noen av de positive sidene ved andre kultrer påvirker oss ikke da de er interne. Vi påvirkes bare av de positive og negative eksterne delene, hvis du skjønner hva jeg mener. Eksempel: Om et aspekt av en kultur er å ta godt vare på de eldre i familien så er dette en positiv, men intern/introvert del som outsidere ikke legger merke til fordi man ikke blir påvirket av det.

Kom gjerne med flere slike innlegg holmes! Ikke bare bidrar de til diskusjonen, men de bidrar også til et bedre debattmiljø her inne.

2 Likes

Noen må stå opp for de svake her inne også

Finnes måter å gjøre det på uten å være svett.

2 Likes
2 Likes