Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Ja, og det er fint det også. Men her toucher vi innom mer konkrete praktiske problemstillinger. Jeg med flere er ikke interessert i gater med tyrkiske navn i Norge, det kan de ha i Tyrkia.
Også kan du helt sikkert stille spørsmålstegn om hva som er norsk og hva som er tyrkisk, og hva hvis en en fyr i født i Norge av tyrkiske foreldre gjøre noe fint her, kan ikke han han få en gate oppkalt etter seg osv osv…

God helg!:slight_smile:

1 Like

OK hvis det skal være så lav takhøyde her tror jeg at jeg melder meg ut av diskusjonen

Man kan si hva som helst bare det er innvandrere og utlendinger med annen hudfarge man snakker om

2 Likes

Du var aldri inne.

Jeg sa meg nettopp enig med Zimster i at det finnes gode elementer fra andre kulturer som mangler helt i den norske kulturen. Da sier jeg implisitt at dette er noe som er negativt ved den norske kulturen. Ser ikke at hverken jeg eller Zimster ble uthengt for det. Det la du kanskje ikke merke til?

2 Likes

Var faktisk litt bra :grinning:

1 Like

Enkelte er veldig ivrige etter å spille ut r-kortet…

2 Likes

Kan du komme på noen eksempler på hvordan Norge har blitt påvirket i positiv retning de siste årene av kulturer fra fra Afrika/Midtøsten?

Edit: Er altså ment som et alvorlig spørsmål. Godt mulig det er eksempler som jeg ikke kommer på akkurat nå.

1 Like

Kebab. Eneste alvorlige svar jeg kom på.

Og ordet jalla. Det bruker jeg mye.

3 Likes

Tallsystemet 0-9 , Algebra , skrift, kaffe + første universitetet i verden. Må noen århundre tilbake da :sweat_smile:

Åfaen, siste årene - pass!

4 Likes

Jeg tenker at det kommer litt i bølger. Mens vi bodde i små jordhytter her oppe i nord kunne de lage pyramidene i Egypt. Mens de fortsatt drev med hest og kjerre kom vi med bilen.

Midtøsten er nå klart i en elendig periode, men jeg tenker det til en stor grad kommer av kolonitiden og så kampen om oljen. Det blir ikke bedre at enten USA, Kina eller Russland støtter diktaturer med våpen og penger. Her er de vel omtrent like ille alle sammen.

3 Likes

Da får vi vente spent på neste bølge innovasjoner fra den kanten.

1 Like

Det er nå bare en forklaringsmodell. Norge har vært en koloni i århundrer, men på tross av dette er vi nå rikere enn våre tidligere koloniherrer. Du har også en kulturell, religiøs og politisk faktor som henger som en mørk skygge over hele Midtøsten og landene rundt, starter på is og slutter på lam. Disse landene må selv ta et oppgjør med denne totalitære idiologien før de kan fri seg fra dens forbannelse.

Dette er vel ene og alene på grunn av olje og den “sosialistiske” politikken som ble ført av Gerhardsen. Andre land har vært i lignende situasjoner (Iran f.eks.) og ikke kommet like godt ut av det.

1 Like

Det er ikke ene og alene derfor nei, men en kobbel av andre faktorer som har vært med å gjøre Norge til et av verdens rikeste og beste land å bo i.

Tror du Gerhardsen oppfant hardt arbeid?
Her i nord har man alltid hatt en serk arbeidskultur fordi det har vært få mennesker, vanskelig kår for jordbruk, lange vintre og tøffe årstider, som har tvunget folk til å jobbe knallhardt for å overleve. Og vi har ikke vært plaget med adel, det har vært mange bønder som har eid din egen jord i tillegg, som har medført at mange nordmenn har vært så heldige å få være herrer over egen gård og grunn. Dette har vært med å forme kultur og styringsform, sammen med x-antall andre faktorer som jeg ikke kommer til fable videre om her;)

1 Like

Den islamske verden har stort sett kun hatt teknologiske fremskritt under perioder der de har erobret store landområder.

Jeg tenker at det ikke er pga fremskrittene at islam har erobret land, men mer fordi lederene har hatt fokus andre steder enn hjemme, slik at kreative sjeler ikke har blitt hindret av strenge religiøse ledere…

Det kan like gjerne være positiv påvirkning av lokalsamfunn som på makronivå. Jeg vil for eksempel trekke fram Turbandagen i Oslo, hvor sikhene på dugnad inviterer til folkefest i sentrum for alle som vil med gratis indisk mat, turban og underholdning. Titusener dukker opp, og jeg vil påstå at det gjør noe positivt med alle som får oppleve det.

Ungene syns det er helt magisk med alle de fargerike klærne, syngingen og dansingen, og lærer å være nysgjerrige på folk som er annerledes. Det syns jeg er en vakker kulturpåvirkning, som i høyeste grad er positiv

4 Likes

Kolonier har etter koloniseringen opplevd veldig kraftig velferdsvekst uten unntak.

Omtrent alle land i midtøsten (og Afrika for den saks skyld) er oljerike.

Skal nok mer til enn olje for å bli et vellykket land.

2 Likes

Kolonitiden førte til en betydelig bedret utvikling for kolonilandene. Har du sett oversikten over gjennomsnittlig IQ for de forskjellige landene? Start der. Norge er rikt og vellykket fordi vi består av skandinavere med ganske høy intelligens som også muligens har litt fet hale mot høyre. Vi har hjerner som er tilpasset et liv i nord. Dette gjør oss hardtarbeidende, innovative (gode på ingeniørfag) og kreative. I tillegg så har vi vært et svært homogent folk med stor grad av inngruppelojalitet. Tillitt er viktig for å få velfungerende samfunn (det kan og gjøre en litt naiv og utnyttes selvsagt). Oljen er et sidespor. Velferdsstaten ødelegger verdier.

6 Likes

Verdt å høre på Stefan Molnieux (usikker på stavemåte) som diskuterer rase og IQ problemstillingen i en time.

India er ikke et MENA-land (Midtøsten/Nord-Afrika).

1 Like