Stemmer det Pablo!
Det står ganske godt forklart her olafg:
Når er det enorm forskjell mellom Sikhisme og Islam, det vet du vel Zimster.
Det var ment som en god illustrasjon på positiv påvirkning, men jeg kan godt trekke fram irakernes drive for å lykkes som kjøpmenn, leger, advokater og ingeniører, afrikanernes kontinuerlige bidrag til musikk og dans eller Arabernes bidrag til moderne arkitektur og ingeniørbragder som elementer som stadig påvirker hvordan ting gjøres her i Norge.
Så du mener at vi ikke hadde hatt leger, ingeniører, advokater eller musikk hvis ikke vi hadde hatt innnavandrer fra disse landene?
Tror vi gir oss nå. Jeg er ikke i mot innvandrere, men masseinnvandring som fenomen. Skal man lykkes med integrering så mener jeg det er en forutsetningen at de som kommer her har lyst og vil innfinne seg med den kulturen og sedvanen som råder i landet de slår seg ned i. Og da blir blir det et snakk om volum og antall.
Og når vi ser at tyrkiske kulturforeninger vil endre norske gatenavn og erstatte de med tyrkiske, så vitner dette om lite respekt og forståelse for det landet de har kommet til, og at man muligens har sluppet inn for mange tyrkere og samlet de på en plass.
Det er forskjeller på alle religionene, ser ikke helt hvordan det er relevant. Islam er ikke noen mindre undertrykkende eller farlig religion enn for eksempel kristendommen. Forskjellen ligger mer i hvor langt man har kommet i samfunnets modning og det å kaste den byrden av skuldrene. Det er ikke lenge siden blasfemi, homofili, og kvinner som ønsket rettigheter ble behandlet like bestialsk i kristendommens navn i våre nærområder som det som foregår i islams navn i dag.
Musikk og dans er et kulturinnslag som man kan hevde er blitt positivt inspirert fra innvandrere fra Afrika.
I all verden, det har jeg da ikke vært i nærheten av å si, det henger jo ikke på greip. Jeg sier at deres drive til å lykkes påvirker det norske samfunnet og at afrikansk musikk påvirker norsk musikk, ikke at vi ikke hadde hatt det om det var for dem. Det er ikke det samme.
Jo, fordi dette er en liten tolerant ideologi som innebefatter både politikk, litt religion og kultur. Du kan jo selv se på land hvor islam er en dominerende kraft, der er det stort ingen innovasjon og produksjon, det er dårlig stilt med menneskerettigheter og levestandard, mye krig og konflikter osv. Denne ideologien er med på å ødelgge mange land den i dag og undertrykker over 1 milliard mennesker. På tross av dette så finnes det utrolig nok mennesker som deg som forvarer denne nitriste ideologien.
Den oppfatningen må du naturligvis få lov til å ha, men i mine øyne så er religion generelt en hammer, som kan brukes til å både ødelegge og å bygge.
Alle de tingene du nevner kan sies om både kristendommen, hinduismen, jødedommen og bøttevis av andre religioner også, riktignok i større eller mindre grad opp gjennom historien.
Burde være grense for hvor mange poster en bruker kan gjøre på et topic per time.
Hvilke land topper listen over beste land å bo i? Tror du skal langt nedover den listen der før du finner muslimske stater.
Det er forskjell på Islam og en muslimsk stat, akkurat som at det er stor forskjell på kristendom og en kristen stat. Kristne stater fungerte så dårlig at man valgte å sekulærisere det med tiden, og det samme kommer antakelig til å skje med de muslimske statene når de modnes nok. Religiøs statsstyring er generelt en dårlig ide. Inkvisisjonen og korstogene og kristning av verden med sverdet i hånd er historiske tragedier som er gode eksempler på det fra kristent perspektiv.
Merk at min hensikt er ikke å forsvare de som bruker islam til å rettferdiggjøre grusomme handlinger, min hensikt er å si at det ikke er noe annerledes enn hvordan religion generelt har blitt brukt i all tid, og at det ikke nødvendigvis er den konkrete religionen som er problemet, men hvordan den benyttes.
Stemmer ikke. En muslimsk stat er nærmest per definisjon en islamsk stat, fordi Islam er så altomfattende. Noe tilsvarende Sharia-lov finnes ikke i kristendommen.
Norge var en kristen stat inntil et par år siden (statsreligionen avviklet i 2012). Mange stater i Vest-Europa er per definisjon kristne stater fremdeles.
Forskjellen mellom Islam og kristendom er nettopp det at kristendommen legger seg lite opp i hvordan man skal styre alt mellom himmel og jord.
I tillegg skal det sies at muslimske stater har den uheldige tendens at de blir stadig mer ekstreme og fundamentalistiske med tiden - i stedet for det motsatte som du hevder.
Det er forskjell på statsreligion og om man er en sekulær stat eller ikke. Selv om Norge hadde en statsreligion til 2012 er det lenge siden vi ble sekulære.
Man kan spørre seg når islam skal ha sin opplysningstid. Det finnes et 500 år stort gap mellom vestlig kultur, og jeg ser få holdepunkter for at det blir bedre.
Noen kulturer lar seg rett og slett ikke kombinere. Square peg in a round hole.
Ellers så forstår jeg noe av det du skriver @Zimster, men samtidig er det store hull i verdenssynet ditt som ikke lar seg fylle.
Bare sunt at folk har ulike perspektiver på verden
Har et kvinnelig familiemedlem som også har et “ulikt perspektiv på verden” dvs. innvandring er superbra og islam er fantastisk (kristendom er noe dritt).
Men da ungen ble innrullert på en av Oslos beryktede innvandrerskoler satte hun himmel og jord i bevegelse for å få ungen overført til en annen skole.
Forundres mye av norske feministers evne til å protestere for retten til å ta livet av en tvilling, samtidig som stillheten er øredøvende når det kommer til protestene mot omskjæring, kjønnsegregering, tvangsekteskap og så mye mer i visse miljøer.
Århundrets bomskudd må være angrepene på kirken når man ser hvilke utfordringer som rører seg i andre trossamfunn. Hvorfor er norske feminister så redde for å ta fatt på den store urettferdigheten kvinner innenfor disse trossamfunnene utsettes for?
Om det er meninger du tillegger meg så er jeg redd du bommer. Jeg har hverken sagt at innvandring er superbra eller at islam er fantastisk. Jeg har sagt at fremmedkulturell påvirkning ikke er utelukkende negativt, og at islam ikke nødvendigvis er en verre religion enn andre religioner.
Hvorvidt dine familiemedlemmer endrer sine private standpunkter får vel være opp til dem, ser ikke helt hva det har meg å gjøre.