Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg har spurt meg selv akkurat det samme Gleinster. Godt å høre at jeg ikke er alene.

Har du forresten sett denne klassikeren fra the Onion? (obs. NSFW)

2 Likes

Det var bare ment som en kommentar til dette med “ulike perspektiver er bra”.

Det er en floskel som kanskje høres fin ut, men som ikke stemmer. Perspektiver som er helt bak mål og ikke stemmer med virkeligheten er ikke bra. Sier ikke at du har det, men skremmende mange har det.

4 Likes

Når du i sammendrag argumenterer for at en tro/kultur/livsførsel som islam er spesielt verdifull fordi du klarer å se noen possitive moment i et hav av svært negative moment så må du forstå at folk kanskje kommer til at du har svekket evne til å rasjonalisere.

En seriemorder som kan bake fantastiske kaker til søndagskaffen, er fortsatt en dårlig/uheldig nabo, til tross for at man kan se noen positive egenskaper om man legger godviljen til. Dette er noe alle skjønner.

4 Likes

Et ufattelig bra poeng som Zimster sliter med å forklare…

Hvorfor lar deg seg gjøre å karikere alle andre guder og religioner, bortsett fra islam og Muhammed/allah(ref bildet).
Har du et godt svar på det Zimster? Klikk på linken så skjønner du hva det går i.

4 Likes

Nei, det må jeg virkelig ikke. Om det er så krevende for deg og andre at jeg sier at bildet er nyansert og klarer å få for dere at det betyr at jeg er en slags forsvarer av islam, så er det ikke mine evner til å rasjonalisere som er begrenset.

3 Likes

Maaaange som sliter med å akseptere av IQ varierer veldig fra land til land og at land sør for sahara er godt representert i nedre sjikt.

3 Likes

GDP, lønnsinntekt, og lands utvikling korrelerer med gjennomsnittlig IQ for det gitte land. Vestlige land ligger på snitt ca 100 i IQ. Med Jøder øverst. Afrikanske og arabiske land ligger ca på 85. Når vi kan bli enige om at vi skal hensynta fakta og se verden gjennom objektiv observasjon kan vi lage virkemidler for å utjevne forskjeller i IQ og dermed også velstand.

Jeg vil også anta at IQ korrelerer med avkastning på børsen, men det betyr jo ikke at den med høyest IQ har den beste avkastningen eller at den med lavest IQ har det største tapet. Men det korrelerer nok helt sikkert likevel. It’s just logic.

Ikke bare logikk men også ren fakta, udiskuterbar fakta.

2 Likes

Som Molyneux også sier, ekteskap mellom søskenbarn koster 10 IQ poeng. Slikt er dessverre vanlig i noen land…

3 Likes

Det er vel bare å genralisere? da burde man jo ha minus IQ etter et par generasjoner.

Han mener nok at de landene som har praktisert søskenbarnsekteskap har 10% lavere IQ enn peers.

De er så jævla lange de videoene hans, og jeg husker ikke nøyaktig hvor han har sagt det. Men han pleier ofte å nevne søskenbarnekteskap når han prater om IQ.

Fant en tweet i farta, men ingen fordypning https://twitter.com/stefanmolyneux/status/1071404478618787841

I den voksne verden vil det alltid være slik at uansett hvor forferdelig en person/en religion/en kultur osv. er så vil det være noe positivt å finne. Hvis man skal avblåse enhver diskusjon uten konklusjon/aksjon fordi bildet er såkalt nyansert, ja da vil jeg påstå at man har svekket evne til å rasjonalisere.

Du må kunne evne å si at en kultur som bedriver tvangsekteskap og barneekteskap er sterkt uønsket til tross for at kulturen også kan henvise til positive moment som at de lager flotte tepper og meget god Chai.

13 Likes

Meget bra innlegg Aksjesniken, der traff du spikeren på hodet!

Veldig mange fornuftige og gode innlegg her,. Det som jeg mener er problemet i den offentlige debatten i Norge, er at det stort sett bare forfektes holdinger og meninger som er på linje med det Holmes og Zimster skriver her. Sunn fornuft og moderate, konservative holdinger kommer sjelden eller aldri til uttrykk i media og den offentlige debatten.

6 Likes

Tvangsekteskap og barneekteskap er kultur.
Tepper og te er vel «bare» produksjon, altså arbeid.
Så kulturen er ræva, arbeidet er fint (for de som liker sånt)

Tenker jeg da…

1 Like

Jeg hadde satt pris på om dere slutter å tillegge meg meninger og utsagn jeg aldri har sagt eller stilt meg bak.

1. Jeg har ikke sagt at man skal avblåse diskusjonen, tvert i mot har jeg sagt at det er interessant å diskutere og reflektere over.

2. Jeg har ikke sagt at tvangsekteskap og barneekteskap er ønsket. Tvert i mot mener jeg naturligvis at det er uønsket. Det er forøvrig forholdsvis fordomsfullt og generaliserende å mene at det er noe majoriteten av de som rømmer fra Afrika og Midtøsten ønsker. Å unngå det er jo nettopp noe av grunnen til at mange vil dra til samfunn med andre verdier.

3. Jeg har ikke nevnt noe om produksjon av noe som helst eller at det veier opp for noe som helst.

Og det er ikke slik at jeg er entydig positiv til innvandring om det er det dere tror, det eneste jeg sier er at om man generaliserer store menneskegrupper bare basert på negative sider ved kulturen i opphavslandet så vil man aldri ha et klart bilde av hvem disse menneskene er og hva de står for.

8 Likes

At du orker :+1: :smiley: :joy:

5 Likes

Jeg syns det er et verdifullt demokratisk prinsipp at de som vil ha monopol på hva som er rett og ikke blir utfordret på at verden sjeldent er binær. Det hadde vært enkelt om verden var svart-hvitt, men stort sett er mange andre nyanser som det må være lov å peke på uten å bli hengt ut som både det ene og det andre og tillagt alskens fordreide meninger bare for å kunne være hånlig.

3 Likes

Ser at dere begynte å snakke om IQ-forskjeller fra verdensdeler til verdensdeler.

Her er dokumentasjon på at det faktisk er forskjeller på IQ verden over:

Takk for kilde.