Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Sterk publikasjon, men farlig lesning.

At det er variasjon i gjennomsnittlig iq mellom forskjellige land er det konsensus om, raseforklaringen til rushmore derimot er det ikke

Rushton’s controversial work was heavily criticized by the scientific community for the questionable quality of its research,[1] with many alleging that it was conducted under a racist agenda.[2] From 2002 until his death, he served as the head of the Pioneer Fund, a research foundation that has been accused of being racist, with its founders being American sympathizers for the Nazi eugenicist program.[3]

3 Likes

Hvem er det som har monopol på hva som er rett? Og hvem er det som blir tillagt alskens fordreide meninger?

Begge sider vil selvfølgelig påstå at de har rett, og merkelapper settes av alle. Er man kritisk til innvandring så blir man fort beskyldt for å være rasist, for eksempel.

3 Likes

Er ikke bare Rushton som deler den oppfatningen som er i dokumentasjonen jeg henviste til. American Psychological Association gjør det også. Dette er den største psykologiforeningen i USA.

Javel? Denne sier jo at det ikke er støtte for den genetiske forklaringsmodellen. Eller har du en annen kilde?

Regarding genetic causes, they noted that there is not much direct evidence on this point, but what little there is fails to support the genetic hypothesis

https://www.iq-tests.eu/iq-test-The-view-of-the-American-Psychological-Association-1120.html

2 Likes

Hvilket heller ikke er rett å bli beskyldt for naturligvis. Mitt poeng er at det er ikke bare to sider, det er plass til mange meninger i mellom, det er en skala, ikke binært, og man må respektere andres rett til å ha andre synspunkter enn en selv.

3 Likes

Rushton og APA har så og si like meninger på alle områder innenfor psykologien.

Er jo bare å gå denne siden (APAs database):

https://psycnet.apa.org/search , skriv inn "J. Philippe Rushton i feltet “Enter Search Terms”. Så ser du hvor mange artikler han har skrevet for APA.

(…)
PsycARTICLES —select this database to find full-text journal articles in subject areas such as applied psychology, health, theory, research, social/personality, and more. Here you can find full-text articles from journals published by the American Psychological Association, the APA Educational Publishing Foundation, the Canadian Psychological Association, and Hogrefe Publishing Group.

Merk denne teksten: “Here you can find full-text articles from journals published by the American Psychological Association, the APA Educational Publishing Foundation, the Canadian Psychological Association, and Hogrefe Publishing Group.”

Og den linken som du viser vet jeg ikke bør være troverdig eller ikke. Denne teksten står klart og tydelig i dokumentasjonen som jeg linket til lenger opp (som du åpenbart ikke har lest):

"Following publication of The Bell Curve, the American Psychological Association (APA) established an 11-person Task Force (Neisser et al., 1996) to evaluate the book’s conclusions. Based on their review of twin and other kinship studies, the Task Force for the most part agreed with Jensen’s (1969) Harvard Educational Review article and The Bell Curve, that within the White population the heritability of IQ is “around .75”

Det kommer jo helt an på hva man diskuterer. Ditt standpunkt virker egentlig mer filosofisk enn politisk, og det er jo forsåvidt interessant det.

Blir gjerne slik at man bare må være enige i at men er uenig…

1 Like

Innvandring på enkeltperson-nivå føler jeg er greit.
Men det som har skjedd nå er på “folkevandrings”-nivå, og det som skjer da er at den opprinnelige befolkningen blir fortrengt.

2 Likes

Hjelp: noen som vet hvor jeg kan få sett Battlestar Galactica?

the Task Force for the most part agreed with Jensen’s (1969) Harvard Educational Review article and The Bell Curve, that within the White population the heritability of IQ is “around .75

Det er også konsensus om at det er en arvelig komponent, det betyr ikke at det på gruppe nivå forklarer forskjeller:

Although IQ differences between individuals are shown to have a large hereditary component, it does not follow that mean group-level disparities (between-group differences) in IQ necessarily have a genetic basis

2 Likes

Itunes tror jeg alt kan kjøpes

1 Like

Hmm. Denne epleverden har jeg aldri utforsket. App for ps4?

Jeg og har lett etter denne, krøp til “korset” kjøpte den her for noen ukers siden:

Og nå er den attpåtil på tilbud :sweat_smile::sunglasses:

2 Likes

250 kroner for 70 timers kvalitet er ikke for shabby. Men stusser veeeeldig over at den ikke er å oppdrive annetsteds.

1 Like

Aner ikke om ps4 app. Men jeg kjøpte også dvd varianten

1 Like

Nei, det er nice price, men den ligger kanskje på Prime?

Da ble det bestilling her i gården også. Takk for link @Ramsess.

Fremdeles sjokkert over at dette ikke kan streames på noen plattform i Norge.

Edit: ligger ikke på prime.

2 Likes

Enig, Battlestar er skjelden bra, og burde helt klart ligge ute.
Ellers så var ikke Star Trek Discovery så værst, mye lysshow, men relativt bra story.

1 Like

Syns det ble i overkant mye political correctness. Sleit en del med det.

Heldigvis fant jeg gamlestartreken liggende ute. :blush:

1 Like