Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det er to fløyer i FRP.

Den markedsliberalistiske, og den nasjonalkonservative.

Hvilken tror du blir omfavnet av Erna?

Korrekt. Men det er bare dåelige alternativer.

Hadde vært interessant med en regjering med sp og frp, men tror ikke grunnen er klar. Mitt inntrykk er at de har mye til felles.

Det som har vært greit med FRP frem til nå, er at de har hatt en pragmatisk tilnærming til privatisering. Få det inn der det fungerer, og la folk se forskjellen. Å slippe det helt fritt er ikke noe man bør gjøre.

Jon Georg Dale f.eks. er derimot en ultramarkedsliberalist, og han ønsker å privatisere så mye han kan, kun fordi det passer hans ideologi best. Han er m.a.o. omtrent som en kommunist, men med motsatt fortegn.

1 Like

Dette er grunnen til taket skal kles i solceller når neste runde med oppusning ( og skifte av tak skal skje).

2 Likes

Samme plan her.
Edit: Samt flere vedovner. 70-80% av regninga går til oppvarming i snitt. Jeg vil ha den til et absolutt minimum.

Kan du skissere regnestykket? Snø og drittvær gir vel lavere produksjon av strøm når prisene er som høyest?

Men rimer godt med survivalistsinnet mitt.

Bare å ruste seg for høyere skatter og avgifter i årene som kommer, dessverre. Noen har som mål at Norge skal bli så likt resten av verden som mulig, på godt og vondt

4 Likes

Disse folka har meget bra kalkulator, bare trekk fra 10-20%.

Gir deg en fin pekepinn og ca kostnad.

Tanken min er å få en powerwall eller 2 i tillegg ( eller tilsvarende) slik at jeg har batteristrøm nok til en dag eller to med strømbrudd.

Fyrer greit med vedovnen min også :stuck_out_tongue:

2 Likes

Sier seg vel nesten selv at når vi har “uendelig” kapasitet for å overføre strøm mellom norge og resten av europa, så vil strømprisene bli identiske.

Forskjellen er bare det at unntatt de gangene norske vannreservoar er helt fulle, så vil aldri strømprisen bli lav for oss, fordi norsk kraftproduksjon kan skrues av på et sekund ved å stenge kranene.

Så om vi ser noen veldig få år frem i tid, så vil faktisk nordmenn antagelig ha dyrest strøm av landene vi har kabler til.

6 Likes

For Norske kommuner er dette et drømmescenario. De får MYE MYE MYE mer for strømmen sin, og regningene går til meg og deg.

Det beste er at kablene i stor grad finansieres med nettleien!. Så vi betaler for å få dyrere strøm :smiley:

4 Likes

Jepp, blir en ekstra skatt som betales til norske kraftprodusenter, som i all hovedsak eies av det offentlige.

energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/

Det blir jo ekstra stilig når det er vi som bor nær strømproduksjonen som skal betale for å bygge ut nettet som fører bort strømmen, samtidig som vi også kan se langt etter gratis grensehandel.

Vestlandet burde bare løsrive seg pronto fra dette vanvittige snyltelandet.

7 Likes

All vannkraft er jo under hjemfalls regelen ( tilfaller staten etter 99år).

Det som er mer av interesse er alle vindmøllene som i stor grad eies av private hvor det ikke er tilsvarende regel. Det kan bli en VELDIG lønnsomm affære på sikt.

1 Like

Yess sirr!

2 Likes

Av ren nysgjerrighet, hvor grenser vestlandet i ditt sinn?

Det må vel være vest for vannskillet;)
Og sør for Nordmøre og nord for Jæren, sånn røfflig

Alt vest og nord for Oslo ? :rofl:

Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal er vestlandet unge mann. :slight_smile:

4 Likes

Glitrande.

Leste til min fortvilelse at sogningene og piratene i Hordaland la beslag på hele sulamitten.

Nei det er Vestland.

Omtrent som at Førde mener at de nå er sunnfjord kommune.

1 Like

Mest fornærmet av å ikke bli spurt. Kombinert med frykten for å bli trønder så kulminerte det i fortvilelse. Det er et skummelt og usikkert fisvakum som har oppstått mellom Vestland og Trøndelag.