OK, så man skal ta imot dem fordi det er “snilt”?
Er det snilt å ødelegge sitt eget samfunn? Er det snilt å hjelpe 10 personer i Norge for en prislapp man kunne hjulpet 1 million med i et annet land?
OK, så man skal ta imot dem fordi det er “snilt”?
Er det snilt å ødelegge sitt eget samfunn? Er det snilt å hjelpe 10 personer i Norge for en prislapp man kunne hjulpet 1 million med i et annet land?
I et rent egoistisk perspektiv er det ikke logisk å hjelpe noen med noen ting…
Og det er ihvertfall ikke logisk å hjelpe 1 person som når man kan hjelpe 1000 personer for den samme prislappen.
Joda, på samme måte som at hvis noen får hjertestans så trenger de ambulanse. Da hjelper det ikke for den personen om du heller starter en mer kostnadseffektiv holdningskampanje mot hjerte- og karsykdommer som vil hjelpe flere på lang sikt.
Verden er ikke svart hvitt. Man kan tenke flere tanker på en gang og i ulike tidsperspektiver.
For meg er det ikke riktig å sende ett menneske i ulykka for å hjelpe tusen. Forskjellen er om man er en pliktetiker eller konsekvensetiker. Jeg er en pliktetiker, og det virker som om du er en konsekvensetiker. Det ene er ikke mer eller mindre riktig enn det andre, men det er to ulike moralske kompass.
Om jeg var på flukt fra fattigdom og krig her og ikke hadde noen mulighet til å ta vare på mine nærmeste liker jeg å tro at noen et sted i verden ville forbarmet seg over meg og gitt meg muligheter til å forbedre livet mitt og ikke bedt meg dra hjem fordi det er bedre for dem om jeg er der. Derfor anser jeg det som riktig å tilby det samme til andre, til tross for at det potensielt forringer mitt eget liv.
Hvor mange, hvorfor og hvorfra får klokere hoder vurdere, det er jeg ikke så opptatt av, det handler om prinsippet. Jeg vil understreke at jeg respekterer ditt syn, og at det ikke er noe mer feil enn mitt syn, det er plass til begge.
Jeg er også en pliktetiker.
Jeg forstår nemlig at det vil ødelegge samfunnet til meg og mine barn dersom vi lar alle i verden som ønsker å leve på norsk trygd komme hit.
Det skjønner tydeligvis ikke dere.
Edit: Interessant at man treffer slike blodkommunister på et aksjeforum, for øvrig
Enkel løsning: lær de overbefolkede u-landene om prevensjon, abort og sterilisering.
Verdens overbefolkning har vært i de landene hele tiden, og det blir bare verre.
Så må i-landene gjøre noe som monner mtp miljøet.
Altså viktigere at milliarder i Kina, India osv reduserer sine utslipp %-vis, enn at vi i Norge kjører elbil og fiser i en katalysator.
Jeg har ikke sagt at alle som vil skal få komme hit, og ei heller at alle skal få gå på trygd, det får stå for din regning.
Litt leit å se at du svarer med å håne andres meninger rett etter at jeg har sagt at jeg respekterer din, men sånn får det bare være.
Jeg er ikke i nærheten av å identifisere meg med kommunismen, , men du må gjerne tro det om du trenger en kjip merkelapp på meninger du ikke liker å lese.
Jeg trykte “liker” på innlegget ditt.
Fjernet det når du fordummer med sånt her.
Hold deg til tema heller, så det går an å ha en debatt.
And I quote:
Så skal man ikke ta i mot alle som vil komme? Det er jo ikke snilt? Hvor mange skal man ta imot da, og hvordan skal man skille på dem?
Jeg håner deg ikke, jeg prøver bare å forstå tankegangen din…
Jeg har gitt åpenbare forslag til svar på spm stilt av @Stockwolf.
Nå bare drar du deg selv ned i mine øyne
Jeg skrev aldri alle om du leser det en gang til. Faktisk skrev jeg ikke noe om hvor mange i det hele tatt. Det har jeg ingen mening om, som jeg skrev i samme innlegg.
Tanken om at alle skal være like fattige og ha det like jævlig er kommunistisk.
Jeg synes ikke at mine barn skal leve i fattigdom og armod fordi folkeslag i Afrika og midtøsten har ødelagt landene sine.
Synes du at alle som vil skal få komme til Norge eller ikke?
Jeg har ikke sagt at alle skal være like fattige, så der faller nok kommunisthypotesen fra hverandre, og jeg har heller ikke sagt at dine eller noen andres barn heller for den del skal trenge å være fattig.
Må det være enten eller? Jeg mener at vi har en kapasitet til å ta i mot noen uten at det forringer samfunnet vårt. Dette er ikke binært, vi må ikke slippe til enten ALLE eller ingen. Vi kan slippe til så mange som er bærekraftig, og så får som sagt klokere hoder regne på hvor stort antall det er som er bærekraftig på lang sikt.
Hvem er disse “klokere hodene” da? Ikke politikere ihvertfall.
Denne tankegangen er for øvrig mye mer kynisk enn å bare si nei til alle.
“Sorry du må snu, vi har nådd bærekraften vår i følge våre kloke hoder”.
Ja, dette gjelder selvfølgelig innenfor den delen av populasjonen som får seg jobb.
I første rekke vil det være opp til forskningen, både på vegne av staten i SSB samt akademia å vurdere konsekvenser av ulike løsninger, og så får det være opp til folket gjennom stemmeseddelen å velge hvor store konsekvenser man er villig til å akseptere.
Det synspunktet deler vi nok ikke. Jeg vil heller hjelpe noen enn å hjelpe ingen. Bare så det er sagt, det at man slipper inn noen trenger ikke bety at man ikke skal «hjelpe de der de er», begge deler kan leve godt sammen.
Jeg er gammel nok til å vite at stort sett alt som kommer fra disse instansene er pisspreik.
Der tror jeg vi bare får være enige om å være uenige.