Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hva tenker du på rent spesifikt er så forferdelig av det som er nevnt? Er “steng grensene” rasistisk? Er det å ville hjelpe sine egne rasistisk? Er det rasistisk å mene at noen kulturer ikke er kompatible, og at blanding av noen kulturer fører til erosjon av samfunn?

For min del handler det overhodet ikke om rase, men om forholdsvis kalde fakta.

6 Likes

Dette har jeg ordrett fra min universitetsprofessor. Er dette et betent tema i hele tatt?

Edit: i sum selvfølgelig. For noen var det en økonomisk katastrofe, for de fleste var det en nettogevinst. Det fiffige er at kolonimaktene brukte mer penger i koloniene enn de fikk ut av dem.

4 Likes

Det er en ekstrem ting å mene. Var slaveriet og apartheid også positivt?

Nei. Selvfølgelig ikke. Hvor har du det fra? Slaveri ble faktisk opphevd i de fleste koloniene over tid.

Så kan man spørre seg hva alternativet var? Ville dette vært velfungerende nasjonalstater om europeerne holdt seg unna? Kan tida etter at europeerne dro være en pekepinn?

Tror du slaveri som konsept var en kolonial ide? Afrika og midtøsten har hatt utpregede slavesamfunn lenge før europeerne ankom.

7 Likes

Selv om noe ikke er din ide / oppfinnelse betyr det at du ikke har ansvaret om du utfører det?

Vesten fant ikke opp slaveriet, men avskaffet det både hjemme og over sjøen. Hvor vil du henn? Og hvor lenge skal du holde det som et argument mot Vesten?

Noterer meg at du hopper over resten av spørsmålene mine.

7 Likes

Jeg er på mobilen nå, men kan svare deg mer grundig i morgen.

Er vel ikke så mange her som stemmer utenfor frp/rødt. Landet på rødt ved sist stortingsvalg og er veldig fornøyd med jobben moxnes gjør.

3 Likes

Grattulerer med det mest diskuterte emne i småprat :slight_smile: tror folk må huske på at siden TI ikke bruker virklige navn, men nick vil det alltid finnes folk som kun har ett mål, og det er å holde diskusjonen i gang ved å småprovosere :slight_smile:.

Edit: even me :slight_smile:

2 Likes

Hva jeg mener om hva? Jeg går utifra at du har lest mine og andres innlegg. Ellers ville du jo ikke ha bedt folk om å “gå inn i seg selv”?

Om du sikter til artikkelen du linket, så har den svært lite med hva som har blitt diskutert her. Men, jeg synes det er trist at vedkommede ikke får jobb, og at reglene virker firkantede.

1 Like

Innvandringsdiskusjonen hadde jo dødd ut i denne omgang, helt til en dro rasistkortet :wink:

Man kan jo lure…

5 Likes

Setter det på spissen?! Det du driver med er brunbeising og polarisering av verste sorten.
Er man krtisk til den innvandringspolitikken som er ført i Norge og resten av Europa siste tiårene, så blir man automatisk stemplet som rasist og fremmedfientlig. Dette er er avsporingsteknikker og hersketeknikker som er mye brukt av venstreorienterte personer.

8 Likes

Rasist er jeg ikke, jeg bare holder meg unna dypt troende, enten det er kristene, buddister,satanister ,muslimer, og venstre og høyre radikale. Det er folk jeg ikke føler jeg trenger i mitt liv :smile: hvis det gjør meg til et dårlig menneske, så er jeg vel det da, talk to the hand :slight_smile:

3 Likes

Folkens: jeg tror jeg venter til at @pdx eventuelt lager en ny tråd om emnet til jeg svarer på diverse kommentarer.

Poenget mitt er at dette emnet har dukket opp i småprattråden gjentatte ganger. Første gang jeg begynte å lese den (etter å ha vært borte fra forumet noen dager) leste jeg gjennom sikkert hundre meldinger før jeg sjekket hvor mange det var til slutten av tråden: jeg tror det var flere hundre flere innlegg, bare i løpet av noen få dager.

Emnet er åpenbart følelsesladd - ikke bare blant oss venstreekstreme kommunister.

Ordet rasist ble brukt delvis for å få fram poenget, delvis fordi det er det klare inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest diverse innlegg i tråden.

1 Like

Jeg opplever at dette er en veldig polariserende debatt, og jeg har ikke lyst til å lage en egen tråd som får enda mer fokus på dette investor -forumet :wink:

7 Likes

Kom med noen eksempler på såkalt “rasisme” da.

Nå har du nevnt det flere ganger så da bør du virkelig ha noen eksempler klare.

1 Like

Lett for å skli ut, og dermed en hel haug med crap, hadde man fjærnet alle tråder som ikke hadde med investeringer å gjøre , og heller hatt en åpen chat hadde folk værtfall sluppet å lete etter de bra innleggene. Men forstår at du vil beholde chaten som en insider funksjon også

Helt enig med Pdx, selv om VargV 4-5 ganger nå på kort tid har mast om enda en tråd om småprat, eller rasisme som han velger å kalle det, med støtte fra bl.a Holmes (shocking?)
så behøver vi vel ikke enda en tråd med hans…vel…ikke så intelligente, temaforslag/overskrift?

1 Like

Hvorfor det?

Jeg har sagt at jeg har fått et inntrykk fra visse nick i tråden at de er rasister. Det er mitt inntrykk selv om ingen direkte har skrevet noe direkte rasistisk som “jævla muslim”.

Fra wikipedia:

"De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.

Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav.

(link: https://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme)

Den enkelte kan selv vurdere om han/hun er rasist eller ikke.

Det diskusjonen dessverre som regel ender i er kverulering og manglende forståelse, nedsettende uttalelser og hersketeknikker (gjerne i samme innlegg som man kritiserer andre for å bruke hersketeknikker).

Tror dere som er imot innvandring virkelig at vi andre ikke ser problemet?

Jeg mener fortsatt vi som mennesker har en plikt til å bidra til å hjelpe andre mennesker når de er i nød, og etter min mening burde diskusjonen handle om hvordan samfunnet best mulig skal innrette seg når vi har fått disse vanskeligstilte inn i landet.

Hvorfor opprette en ny tråd? Fordi det er et betent tema som tar over småprattråden. Men jeg er enig med Pdx; jeg er ikke på Tekinvestor for å krangle. Og får å slippe det setter jeg dempet på småprat-tråden.

Takk for meg :slight_smile:

2 Likes

Forsvinner med halen mellom beina ja etter å ha slengt rundt seg med dritt.

Typisk representant fra den kanten.

1 Like