Hvorfor det?
Jeg har sagt at jeg har fått et inntrykk fra visse nick i tråden at de er rasister. Det er mitt inntrykk selv om ingen direkte har skrevet noe direkte rasistisk som “jævla muslim”.
Fra wikipedia:
"De siste tiår er det vanlig å utvide rasismebegrepet til å omfatte nedvurdering av andre etniske, kulturelle eller religiøse grupper, uten nødvendigvis å begrunne i biologiske forskjeller som utseende («nyrasisme»). Et fellestrekk for begge forståelsene av rasisme er at personers identitet vurderes basert på fordommer knyttet til personens gruppetilhørighet.
Den internasjonale konvensjon om eliminering av alle former for rasediskriminering skjelner ikke mellom diskriminering basert på rase, hudfarge, avstamning, nasjonalitet eller etnisk opphav.
(link: https://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme)
Den enkelte kan selv vurdere om han/hun er rasist eller ikke.
Det diskusjonen dessverre som regel ender i er kverulering og manglende forståelse, nedsettende uttalelser og hersketeknikker (gjerne i samme innlegg som man kritiserer andre for å bruke hersketeknikker).
Tror dere som er imot innvandring virkelig at vi andre ikke ser problemet?
Jeg mener fortsatt vi som mennesker har en plikt til å bidra til å hjelpe andre mennesker når de er i nød, og etter min mening burde diskusjonen handle om hvordan samfunnet best mulig skal innrette seg når vi har fått disse vanskeligstilte inn i landet.
Hvorfor opprette en ny tråd? Fordi det er et betent tema som tar over småprattråden. Men jeg er enig med Pdx; jeg er ikke på Tekinvestor for å krangle. Og får å slippe det setter jeg dempet på småprat-tråden.
Takk for meg