Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

@holmes, som jeg sa i går, selvfølgelig skal man ikke glorifisere handel med eller bruk av slaver. Hvor har du dette fra?! Jeg stiller bare spørsmålstegn ved hvorfor dette på død og liv skal være vestlig ballast all den tid slavestater var utbredt både før og etter europeerne ankom. I tillegg gis det ikke nok cred for at europeerne avskaffet og ulovliggjorde bruk av slaver, og at dette var en positiv effekt av kolonialiseringen. Med til historien hører også at det var afrikanernes elite som selv jaktet sitt eget folk, fanget dem og solgte dem som slaver.

Britene forbød handel og bruk av slaver for nesten 200 år siden, og fremdeles virker slaveri å være vestlig ballast.

Kongo kan vi forøvrig være enige om at var galskap fra ende til annen.

Til tross for overtramp så ulovliggjorde kolonimaktene etterhvert slaveri i sine kolonier. Det må sies å være et positivt bidrag til samfunn hvor dette var utbredt.

Utover det så kan man nevne store infrastrukturprosjekter som landene nyter godt av den dag i dag,

6 Likes

Nei, det er har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at det er ekstremt å snakke om europeisk kolonialisering av afrika som noe positivt i sum. Det er en handling du og flere her gjør i dag, ikke en nedarvet synd fra tidligere.

2 Likes

Hvorfor nevnes det ikke om det var høyre eller venstresiden som avviklet slaveriet i usa den gang da?
Ei heller hvor de aller aller fleste slavene dro (90%?)

Det som i hvertfall ikke snakkes om, er dagens slavehandel, i ordets rette forstand og bokstavlig. Samt den skjulte, som kamufleres som «dårlig lønnet arbeid»
Eksempler på det siste er saudi, qatar og de landene der, som har slaver fra sri lanka, filippinene osv.
Eksempel på det første, er libya.

Hvorfor alltid dra opp det som skjedde for 150 år siden. Ingen i live idag levde da uansett.
Jeg bærer i hvertfall ikke noe «hvit manns skyld» følelse…

5 Likes

Norges grusomme kolonihistorie’’

‘’ I 1674 fikk norske «Friederich», ført av skipper Børge Andersen, sjøpass for en seilas til Guinea. Så var det i gang.’’

Sliter litt med å se sammenhengen her. Altså en skipper fra Norge, den gang under dansk herredømme, seiler med slaver på sitt skip. Og for dette skal Norge holdes kollektiv ansvarlig?
Kjenner jeg har store problemer med denne kollektive selvpiskingen.

9 Likes

Handel, utbygging av industri og infrastruktur, teknologioverføring, utdanning, helsevesen, utbygging av statsapparatet. Det er mange aspekter å ta hensyn til.

Hva med denne påstanden: om man ser bort fra konsekvensene av dypt umoralsk handel med slaver, kan man i mange kolonier argumentere for at den økonomiske og sosiale effekten av kolonialisering var net positiv. Om man i tillegg ser på effekten av at kolonimaktene forbød slaveri i koloniene…

Det mange ikke evner å se er hvilke samfunn koloniene var før europeerne kom. Alternativet er overhodet ikke lystigere…

6 Likes

Det synes jeg i hvert fall er et mer fruktbart utgangspunkt for en diskusjon. Jeg skal komme tilbake til dette senere når jeg har litt tid.

2 Likes

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2017/09/19/colonialism-left-behind-a-long-legacy-most-of-it-bad/?utm_term=.414152c6e597

Angående kolonisering så er det vanvittig mye forskning, artikkelen over går gjennom noen av både de mest kjente og omstridte teoriene, som er interessant lesning, men det er svært vanskelig å konkludere som følge av at det kommer veldig an på hvordan man vekter de ulike positive og negative elementene, og at man ikke kan vite hvordan de koloniserte landene hadde sett ut om de IKKE ble kolonisert og at man strengt tatt enda ikke har sett de langsiktige effektene, så det vil jeg påstå at det er lite fruktbart å diskutere .

Som Zhou Enlai sa da han ble spurt i 1972 om hva han trodde effekten av den franske revolusjonen var: “Det er for tidlig å si”.

2 Likes

Interessant artikkel:

As Daron Acemoglu and James Robinson argue, one reason for this trend is that colonial rulers chose policies designed to extract resources from societies that were already wealthy or possessed easily accessible natural resources — without paying much attention to political rights. In poorer and more sparsely populated areas (like the future United States), colonizing powers were forced to promote agriculture and industry through the rule of law and protections of property rights.

Litt morsomt å tenke på USA som en tidligere koloni :stuck_out_tongue:

For øvrig synes jeg denne såkalte høyre/venstre-aksen er rimelig meningsløs blitt i dagens virkelighet.

Det er mange ting jeg er veldig enig med Rødt i.

Og Høyre synes jeg er det aller verste partiet på Stortinget.

(Bortsett fra MDG, som jeg ikke regner som et parti).

4 Likes

Blodkommunisten holmes

image

3 Likes

Vittig at vi to fikk samme førstevalg. :stuck_out_tongue:

1 Like

Enig, en endimensjonal skala er ubrukelig i slike komplekse sammenhenger. Hjelper litt med en todimensjonal skala, men selv denne er problematisk.

Har funnet meg en ny kampsak:

3 Likes

Hadde du klart å dy deg og bare presentere kurven, så hadde du presentert såkallt fakta. Men du kommer alltid med en komentar som avslører flere ting som for eks at du ikke sesong justerer.

Enhver med sunn evne til å rasjonalisere, hvordan er data(ofte referert til som fakta her på forumet) målt. Enhver måling har sine svakheter.

Du tror du presenterer fakta. Det er fakta.

Avslører at jeg ikke sesongjusterer? Har da vel alltid vært åpenbart at de tallene jeg presenterer er de faktisk målte tallene uten noen form for justering. Har ikke forsøkt å skjule at det er faktiske tall jeg presenterer. Ser da aboslutt ingenting galt i å presentere de faktiske tallene uten å justere på da.

Siden det er et diskusjonsforum så kan jeg selvsagt komme med kommentarer, men synes du det er uklart hva som er ren presentsasjon av fakta og hva som er mine kommentarer?
Selvsagt lov til å være uenig i mine kommentarer. Null problem med det.

3 Likes

Er det flere justeringer du ikke har gjort som du ikke forteller oss om :joy:

1 Like

https://www.hegnar.no/TV/direkte
Arne Fredly skal på om 4min

At afrikanere har lavere IQ enn europeere er fakta. Ingenting rasistisk i det. Sør/øst asiater har høyere enn europeere. Ingenting rasistisk i det heller.

At koloni-stater hadde en bedre økonomisk utvikling enn sine naboland er også en faktaopplysning. At noen sier det, betyr ikke at den personen ikke ser at koloniseringen var grusom, umoralsk og noe å skjemmes over.

4 Likes

Det som ble sagt var at afrikanere genetisk hadde lavere IQ. Det er noe annet enn at snittet er lavere (pga en rekke faktorer).

Om koloniseringen av Afrika får jeg finne ordrett hva som ble skrevet før jeg uttaler meg, er på mobilen nå.

2 Likes