Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Ok jeg husker ikke nøyaktig hva som stod heller, men jeg bare ville påpeke det. IQ blir garantert påvirket av både arv og miljø. Vi er jo alle samme rase da. Det var mange menneskeraser for millioner av år siden. Nå er det bare 1 igjen. Slik ser jeg på det.

Temaet kommer stort sett opp pga innvandring fra forskjellige nasjoner. I de nasjonene finnes det folk med forskjellige kulturer i fra hele skalaen. Noen av de liker jeg og noen av de er jeg sterkt i mot. Kan ikke skjære alle over en kam for det. Men innvandring er et minusregnestykke for Norge. Derfor vil jeg kontrollere innvandringen. Hadde innvandring til Norge lønt seg hadde jeg vært for. Og noen innvandrere lønner seg i dag for samfunnet. De er jeg helt for. Andre typer innvandrere lønner seg ikke for oss. Da må den typen begrenses.

Samtidig skal vi ta i mot flyktninger fra krig. Der kan jeg være for at vi sier at vi tar den samme percapita som snittet i EU. Arbeidsinnvandring fra Polen og snart Bulgaria og Romania samt India er jeg sterkt imot så lenge det går arbeidsledige sveisere og ingeniører i Norge. Skal vi skattebetalere brøfø Norske kapable arbeidsledige fordi noen styrtrike kapitalister skal importere arbeidere til en lavere kostnad fra andre land?

7 Likes

Tror ikke vi forstår hvor heldig vi er som bor i Norge

1 Like

Vel da har du ikke møtt mange eiendomsmeglere! :smiley:

Jeg synes denne er verdt å lese, selv om det ikke er en vitenskapelig gjennomgang

https://www.quora.com/Was-colonization-on-the-whole-good-for-Africa

In the 14th Century, Timbuktu was 5 times the size of London and the richest city in the world. The city was the capital of the Mali Kingdom which was ruled by Mansa Musa, the richest person in history. It is estimated that his personal fortune would equate to about $400 Billion today.

At its peak, the Mali Kingdom was producing more than half the world’s supply of gold and salt and was home to the Library of Timbuktu and to 25,000 university students. National Geographic recently referred to Timbuktu as “the Paris of the mediaeval world, on account of its intellectual culture.”

1 Like

Artig at du nevner det. Mali, eller middelalderens Paris, var etter alle solemerker et samfunn med utbredt bruk av slaveri. Rikdommen var i stor grad tuftet på ran av både ressurser og mennesker.

Edit: franskmennene så på problemet som utstrakt og kritisk når de ankom:

However, in many parts of present-day Mali, slave labor was a key pillar of the economic system and relied on extensively.[5] This reliance on slave labor was noted by early French administrators of the territory when the French were taking control of the area in the 1890s as a critical issue.[6]

Editedit: et av argumentene kolonimaktene brukte for rettferdiggjøre sine kolonier, var ønsket om å bringe sivilisasjon til verden. Herunder abolition of slavery in all overseas territories.

7 Likes

Møter 7-8 hver dag på jobb :wink:

2 Likes

Og jeg er utdannet eiendomsmegler :sweat_smile:

2 Likes

Det er ingen som benekter at det var slavehandel fra før, men det legitimerer ikke i mine øyne kolonimaktenes slavehandel

1 Like

Nei, men det er da vitterlig INGEN på denne tråden som argumenterer for at slaveri var bra for Afrika!

Og det var forresten ikke “bare slavehandel” i Mali, men samfunnet hadde slaveri som en av sine hovedpilarer. Ergo langt mer utbredt enn det noen gang ble i vesteuropa og deres kolonier, med unntak av Kongo og kolonier i Sør-Amerika(Spania/Portugal).

Men det virker rart at du er så hissig på kolonimaktene som faktisk fikk bukt med ukulturen.

8 Likes

Som kappet av hendene på afrikanere og solgte de som slaver i milliontall? Jeg synes det er rart at du synes det er greit.

Latterlig å diskutere med deg. Ingen har sagt at dette er greit.

Jeg gidder ikke mer, du konstruerer jo bare stråmenn som du sabler ned. Syns det er en jævlig ugrei måte du farer fram her. :pensive:

7 Likes

De brant sine egne på bål også. Slo unger med stokk. Satte folk i gapestokk. Osv. Det var grusomt hvor hen du befant deg. Glad jeg lever nå :slight_smile:

3 Likes

Og, kjønnslemlestelse av unge kvinner gjør de den dag i dag…

3 Likes

Jeg tolket det som at vi var enige i grunnforutsetningen her, og at vi kunne gå videre i diskusjonen

Du klarte å spytte ut av deg at jeg mener avkapping av lemmer på afrikanske slaver var greit. Sinnsykt lite fruktbart om du vil “videre i diskusjonen”.

Ville krevd at du fjerna det, men lar debatteknikken din stå til spott og spe.

3 Likes

Du skrev at du synes det er rart at jeg er hissig på kolonimaktene

1 Like

Les deg opp på denne: http://slaveryandremembrance.org/articles/article/?id=A0001

Ferdig med deg @holmes. Vi får snakkes om et annet emne.

Ok, ny brannfakkel.

Jeg mener at en statsminister som sier at vi må praktisere måtehold, og helt tydelig ikke gjør det selv, er en uting.

1 Like

Den var under beltestedet!:wink: