Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Problemet er at 101 av 100 stykker blander klima og miljø. Miljøet kan vi fikse ved å forurense mindre, slippe ut mindre, rydde opp, velge grønne løsninger osv. Klima styrer jorda, ferdig snakka

1 Like

Forstår det som at det er ment å innebære at dette er et problem som vår tid må ta like seriøst som man tok 2. verdenskrig

1 Like

Problemet er ikke Islam og muslimer i seg selv.

Problemet er velmenende “do-gooders”, som mener at minoriteter er til for å støttes og gis sær-rettigheter, og ikke kunne kritiseres.

Du synes vel det… Men Mohammad Usman Rana er en konservativ mørkemann.

«Moderne» Rana er i så måte en tradisjonell muslim. Han sier rett ut at norsk islam er en idé som «utfordrer storsamfunnet og majoritetsbefolkningen» og «skaper flere stridspunkter i møtet det med det seksualiserte, verdiliberale norske samfunnet». Og da, mener han, bør storsamfunnet tilpasse seg, for eksempel ved å tillate politihijab og muslimske privatskoler. Et av verdens mest moderne samfunn skal legge til rette for en førmoderne ideologi.

Heldigvis har over hundre tusen norske «hverdagsmuslimer» valgt en annen og enklere løsning enn Ranas sirkulære kvadratur. I stedet for å «elske» Koranen, tar de den ikke fullt så alvorlig.

Hvis Ranas bok viser noe , så er det – stikk i strid med hensikten – behovet for en grunnleggende reform av islam. Kant var kristen, men satte fornuften fri. Etter reformasjonen fikk enkeltmennesket ansvar for å tolke Bibelen. Gud ble privatisert, det hellige og det politiske atskilt. Som kjent skjedde dette aldri med islam. Derfor har vi dagens problem, spissformulert av den dansk-iranske islameksperten Mehdi Mozaffari: «Generelt ønsker muslimer å forandre verden (eller dominere den) på en slik måte at verden kommer til å passe inn i islam. De kristne reformister tilpasset derimot kristendommen til den nye verden. Det er en stor forskjell.»

2 Likes

Han hadde noen gode poenger i det utdraget jeg leste, men jeg har ikke lest boken. Uansett er det viktig å nyansere bildet av hverdagsmuslimer og ekstremister som Rollness selv skriver

Heldigvis har over hundre tusen norske «hverdagsmuslimer» valgt en annen og enklere løsning enn Ranas sirkulære kvadratur. I stedet for å «elske» Koranen, tar de den ikke fullt så alvorlig

1 Like

Veeeeel, det mener vel ikke noe sånt som 97% av forskere på emnet? :stuck_out_tongue:

Jeg synes samme hva du har et godt poeng på hva vi burde fokusere på. Jeg tenker at miljøet er helt klart viktigst. Klimaendringer behøver jo ikke nødvendigvis være negativt. At det er masse (tilsatt) tungmetaller og plast i naturen er ikke bra.

2 Likes

No er vel den påstanden om at 97% forskere er enig tilbakevist x antall ganger, og at hele påstanden er dratt helt ut av sammenheng.

Ja, men Rana er ikke en fyr som gir meg mye håp. Mulig du ble imponert av hans poenger.
Ellers har vi en annen av disse pakistanske samfunndebattantene som seiler under ukjent flagg, Attiq Sohail. Holder å google fyren, så skjønner jo vi hva han EGENTLIG mener om ting og tang. Og dette er dessverre en gjenganger blant mange av disse såkalte ‘‘moderne’’ muslimene.

1 Like

Jeg mener poengene om å nyansere bildet og dessuten var det en kritikk mot politisering og bokstavtro islamisme i det utdraget jeg leste. Det betyr ikke at jeg er enig i alle endre meninger, og nå har jeg som sagt heller ikke lest hele boka. Men det er mange mennesker som definerer seg som muslimer og alle deler ikke de ekstreme holdningene som i blant blir trukket frem.

1 Like

Det er en ren hoax som bare gjentas og gjentas. På samme måte som “kvinner tjener bare 70 % av det menn tjener”.

Det er rett og slett ikke sant.

Nei, men det er det jo ingen som tror heller

1 Like

Nei, men det er jo en tendens til å plassere alle i en bås? “De er slik” “muslimer mener” osv eller flott hvis jeg overtolker det som blir skrevet her da :slight_smile:

Bare for å tydeliggjøre, den kritikken som Imtiaz Rolfsen kommer med synes jeg er veldig bra. Altså kritisere og dokumentere konkrete praksiser, men ikke generalisere og legge skyld på de som er assosiert bare ved å tilhøre samme gruppe.

Interessant diskusjon om temaet:

Selv om det kanskje stemmer at flere enn 97 prosent av klimaforskere er enige om grunnlaget, finnes det dermed nok av «skeptikere». Ikke «klimaskeptikere» i den betydning det har fått i dagligtalen, men forskere som gjør jobben sin og er skeptiske til alle påstander, helt til de en gang blir tilfredsstillende dokumentert. Tross dystre budskap, er det også fortsatt rom for både optimisme, og mørk pessimisme.

Man kan være dørgende uenige om temaer i fronten faget, sogar mislike hverandre personlig, men grunnbeskjeden fra klimafeltet er viktigere enn slikt. Vi endrer klimaet. Det har alt fått konsekvenser, og vil få større konsekvenser fremover. Dagens klimadebatt handler ikke om 97 prosent enighet, eller om «tro». Den handler om følsomhet, om sårbarhet, og om hvor vi velger å gå herfra.

Og det er vel derfor jeg er relativt enig med @hakon at det er viktigere å fokusere på miljøet enn klima. Jeg er vel kanskje litt egoist og tenker at klimaendringer ikke blir så ille i Norge…

1 Like

Denne er ganske interessant: https://youtu.be/G1QfgDkFR5E

Ikke akkurat, Mao sa rett opp ifjeset på Dalai Lama at “Religion is poison”.

1 Like

Mer frykt enn tro.

Om vi ikke redder miljøet fra f. Eks plastkatastrofen I havet, forurensing osv så blir det til slutt ingen igjen til å gjøre noe med klimaet om det er mulig.

Jeg personlig tror klimaet er større enn oss og miljøet er der fokus bør rettes. Se f. Eks på India, Kina, Bangladesh, osv. Der finner du omtrent ikke elva under alt søppelet. Så en video fra Sør Amerika hvor lastebil på lastebil dumpa søppel rett i elva. Det er så krise

4 Likes

Jeg tenker at hvis man hadde startet med å samle søppel ved elveutløpene, så hadde mye kunnet blitt gjort for det globale miljøet. Det logiske hadde selvfølgelig vært å stoppe å putte all dritten i elven i utgangspunktet. Å samle søppelet ved elveutløpet tenker jeg må være et relativt sett billig miljøtiltak. Selv å brenne all plasten hadde vært bedre enn at den lå å fløt i havet.

4 Likes

90% av all plast i havet kommer fra 10 elver.
8 i Asia, 2 i Afrika.

5 Likes

Man bruker tusenvis av milliarder på klimatiltak som kanskje i beste fall har en minimal effekt.

Og knapt en brøkdel av dette på å gjennomføre konkrete miljøtiltak (som f.eks. plastopprydding) som uten tvil hadde hatt en massiv effekt.

6 Likes