Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Skal ikke si jeg har fasiten helt her men jobber i strømbransjen. Jeg tror ikke selskapene tjener så mye på selve strømmen, men mest på tilleggsprodukter og lokketilbud. Høye priser fører også gjerne til høyere kundechurn for de fleste.

1 Like

Hvem tjener grovt på de prisene som er nå da?
Regner med det koster ca like mye å produsere 1KW når det kostet 15 øre som nå, så noen tjener jo grovt på disse prisene.

Staten og kraftselskapene :slight_smile:

1 Like

Staten og kommunene eier strømmen stort sett, så dette blir som en ekstra flat skatt.

Perfekt for de fattige jævlene som bor i trekkfulle hus!

7 Likes

Har tenkt på solcellepanel, men det funker dårlig på vinteren i mørketida (når det er kaldest!)
Må kanskje finne opp noe som produserer strøm av dårlig nordnorsk humor og søringhets? :joy:

2 Likes

Hva med å lage biogass i septikktanken :stuck_out_tongue:

Forøvrig veldig trist hvordan strømprisen rammer de som har minst. Da er det en mager trøst at pengene i stor grad går til fellesskapet.

2 Likes

Et annet tema jeg kjenner på litt som småbarnsfar… hvor viktig søvn er for helsen:

Routinely sleeping less than six hours a night also compromises your immune system, significantly increasing your risk of cancer. So much so, that recently the World Health Organization classified any form of night-time shiftwork as a probable carcinogen.

Inadequate sleep — even moderate reductions of two to three hours for just one week — disrupts blood sugar levels so profoundly that you would be classified as pre-diabetic. Short sleeping increases the likelihood of your coronary arteries becoming blocked and brittle, setting you on a path towards cardiovascular disease, stroke and congestive heart failure.

3 Likes

Vært der i 7,5 år. Aldri vært i bedre form :joy::joy::joy::joy:

3 Likes

Solcellene produserer dårligere jo lavere sola er på himmelen, men kulde/lavere temp øker virkningsgraden :vulcan_salute:

Hjelper ikke fra midten av november når sola forsvinner, til slutten av januar når den såvidt titter over horisonten noen minutter om dagen :stuck_out_tongue:

Om februarmålingen var noen fasit ville Rødt fått 14 mandater på Stortinget…

1 Like

Litt komisk å se de stjele velgere fra Frp og Høyre. Godt å se de stjele bra med velgere fra MDG. :slight_smile:

Merkelig med rødt. Har mange enkeltsaler hvor jeg er enig, blant annet arbeidsmiljø/stillingsvern, arv og skatt. Men så har de også saker som gjør det helt og fullstendig uaktuelt.

En rødgrønn regjering hvor SV blir sentrumspartiet er ikke noe jeg ser frem til. :joy:

Tyngdepunktet i en rød regjering blir samme hva AP. Da tror jeg det blir bra med Rødt som vakthund når det kommer til arbeidsmiljø/stillingsvern og også for å stoppe privatiseringen av monopoler.

3 Likes

Hvilke monopoler tenker du på?

NSB er en

Rødt liker ikke multinasjonale selskaper og organisasjoner som kommer inn og raner alt av nasjonale ressurser.

Samt at de er for at søkkrike mennesker a la nullskatteyter Petter Stordalen skal betale LANGT mer i skatt.

I tillegg at de ikke liker velferdsprofitører, nedbygging av arbeidstakervern og lignende.

Det er lett å ha sympati med Rødt på mange ting. Men på andre områder igjen så er de klin sprø. F.eks. når det kommer til innvandring.

7 Likes

Det tar jeg med knusende ro. Privatisering av monopolsektorer i Norge har vært en suksess.

5 Likes

Dette oppsummerer igrunn mitt syn på Rødt.

Hva er bra med monopol? Hva er galt med jernbanereformen?

Selv har jeg stor tro på jerbanreformen slik vi gjør det her i Norge. Staten eier fortsatt togmateriell og skinnegangen med tilhørende systemer, så å slippe inn andre selskapet på driftssiden mener jeg bare er sunt.

Å se på hva GoAhead har gjort i Storbritannia er ikke sammenlignbart da forutsetningen ikke er de samme.

2 Likes