Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Rett og slett fordi det finnes en øvre grense for hvor mye penger noen trenger.

2 Likes

Fordi han ikke har gjort det selv og heller ikke tjent formuen sin i et vakum. Selv om han sitter med eierskapet, er milliardverdiene et resultat av en kollektiv innsats.

Blir faktisk kvalm når jeg ser visse selskaps lønnspolitikk ovenfor plebs, og utbytte pg direktørlønninger på den annen side.

Jeg er FOR forskjeller på direktør og medarbeider, men det har gått altfor altfor langt.

Noen milliardærer har til og med skapt formuen sin på ryggen våre felleseide naturressurser og fremstår som disse geniale, brilliante John Galtene. Tåpelig, og ekstremt urettferdig.

7 Likes

En jøde som spiser bacon da?

Å nei. Hva har jeg gjort? La nå folk få spise det de vil eller ikke. Det er hvordan man oppfører seg som betyr noe såklart.

1 Like

hehe har sagt det før men kan godt gjenta… holder meg vekk fra folk som har en sterk tro på høyere makter, enten det er det ene eller det andre… så folk som ikke spiser hvitløk holder jeg meg unna :wink:

1 Like

En nordmann som dreper karikaturtegnere da? :blush:

en nordmann som dreper norsk økonomi og vellferd?

1 Like

Og det er her, i Israel-politikk og innvandring at jeg kolliderer fullstendig med Rødt. :blush:

3 Likes

denne diskuskjonen om rødt har faktisk fått meg til å gå gjennom partiers hoved politikk og jeg ser jeg ikke er så senter orientert som jeg trodde, jeg bør nok stemme noe annet ja

1 Like

Feil. Uten disse gutta som hadde turt å satse så hadde vi ikke hatt den utviklingen og velstanden vi har i dag. Jeg unner Røkke, Fredriksen, Stordalen, Thon, Gates, Buffet, Bezos og alle mann det de har tjent. De har satset og klart det. Og samtidig skapt titusenvis av jobber. Senk skatten og få de hjem, det vil AS Norge også tjene på

2 Likes

Syns det er litt bardust og bombastisk å melde at noe er feil bare fordi du er uenig.

Det er forøvrig godt dokumentert at den såkalte “trickle-down-effect” som så mange økonomisk konservative snakker så varmt om ikke finnes.

“If the income share of the top 20 percent (the rich) increases, then GDP growth actually declines over the medium term, suggesting that the benefits do not trickle down. In contrast, an increase in the income share of the bottom 20 percent (the poor) is associated with higher GDP growth”

https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2016/12/31/Causes-and-Consequences-of-Income-Inequality-A-Global-Perspective-42986

7 Likes

Det er bra for økonomien om pengene er noenlunde fordelt, samtidig må det balanseres på en måte som gjør at man blir belønnet for å bidra.

5 Likes

Jo det hadde vi. Om Røkke og Fredriksen ikke hadde turt, ville nok individ x eller y tatt deres rolle og gjort en like fin jobb. Eller bedre. Det vet vi aldri.

Jeg unner forsåvidt folk som satser et utbytte, men om du ser forskjellene i rikdom fra de superrike til den store bermen, så er vi pdd på vei mot enorme forskjeller. Røkke er ikke så genial at han fortjener å sitte igjen med milliongangen av det en vanlig arbeider gjør.

Og tendensen er økende. De superrike vokser med 10-20% per år, mens vanlige lønnstakere knapt holder inflasjonen på avstand. I andre land er det enda verre.

Når formuene er skapt på felles ressurser så steiler jeg over denne heltedyrkinga. Det at den enorme rikdommen og makta som er samlet på så få hender, med profittjag som primærmotiv, er en av våre største utfordringer.

3 Likes

Å plassere Venezuela flagg på poster som man er uenig i eller basert på hva folk stemmer synes jeg er en skuffende måte debattere på. Kan vi holde et litt høyere nivå på diskusjonen?

2 Likes

Enig, virker som om hensikten bare er å peke nese, noe som er litt uforståelig for min del da jeg aldri har vært noe engasjert i hva som foregår der.

1 Like

At du forbinder negativitet med venezuela er vel strengt tatt ikke mitt problem

Sånn har det gått i USA hvor de rikeste får herje fritt. Konklusjonen er at det lønner seg ikke å være vanlige folk, det burde man slutte med…

1 Like

Venezuela er et fantstisk flott land, anbefaler en tur til los Llanos eller angel falls eller hive seg på et småfly og besøke Los Roques!:beach_umbrella:

1 Like

Trodde den naturlige overgangen fra bacon gikk til politi. Bacon og muslimer er jo en kontrast

Disse sju alene disponerer tusenvis av millarder kroner, mens størsteparten av verdens befolkning lever på et par kroner dagen uten en sjanse for å komme ut av fattigdommen.

Så nei. Unner dem ikke det.

Og hvorfor skal de ikke betale mer i skatt? Disse menneskene har så mye penger at penger ikke har en praktisk mening for dem engang.

Tror du det utgjør noen forskjell om man har 50 milliarder på bok i stedet for 100 millarder? De har så sinnsykt mye penger at det ikke går an å forestille seg.

1 Like