Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Er det slik at hvis jeg tjener 1000 kroner så fratar jeg noen andre å tjene penger?
Er det en fast sum penger som sirkulerer rundt om på kloden?

1 Like

Ja, på global basis så er det jo så klart fast sum penger. Og stadig mer av den summen hoper seg opp hos de ultrarike.

Hvis du har netto verdier for over 2.222 dollar (i underkant av 19.000 kroner) så er du rikere enn halvparten av verdens befolkning. Er du god for minst 71.560 dollar (rundt 610.000 kroner) er du blant den rikeste 10-prosenten. Skulle du derimot ha samlet deg jordisk gods for over 744.400 dollar (6,3 millioner kroner) tilhører du den ofte utskjelte gruppen av verdens 1 prosent rikeste, ifølge utregninger The Economist har foretatt

ja dere får begynne å dele ut… gå forran med et godt eksempel

6 Likes

Det er ingen som gir så til bistand som nordmenn.

Men synes du at det er greit at f.eks. Røkke betaler en promille av det du betaler i skatt, regnet i prosent av inntekt og formue (regner med at du ikke er en stor riking)?

Har aldri skjønt dette forsvaret av superrike som enkelte kommer med.

2 Likes

Nei. Selvfølgelig ikke. Men om dine ansatte tjener 20 kroner som holder akkurat til substans, kan du gi en ekstra femmer for å gjøre vedkommendes liv betraktelig mye enklere.

Det gjør ikke mange milliardærer i dag.

1 Like

det har jeg heller aldri påstått… jeg er for at skatten skal være lik for alle… ( i prosent)

2 Likes

En liten avsporing, men bøter bør også gies i prosent.

3 Likes

et godt poeng faktisk… da vill bøter svi like mye

Se her. En av disse kjempesmarte og unike menneskene, som i all sin prakt velsigner oss med arbeidsplassene de skaper. :blush:

Og røkke som nevnes som superhelt ovenfor her. Bevares…Hva er maks antall tegn i en post?

Nei, det ville jo ikke det. Du ville sikkert merket det på økonomien å fått en bot på 10 % av månedsinntekten.

En superrik har så mye penger at han ikke ville merket det om det så var 90 % av månedsinntekten.

Og det er derfor man må ha en progressiv skatt. Disse folka har mer penger enn noe menneske trenger.

1 Like

Ja. Og skattesvindel og arbeidslivskriminalitet. :grinning:

Hehe, du er for drøy for meg @Pablo. Men stå på! :vulcan_salute:

det kan så være, men husk at selv du er blandt verdens rikeste 10% , du sitter selv i glasshus å kaster stein liksom

De 26 rikeste eier like mye som de fattigste 3,5 milliardene.

Vel fortjent og slik det skal være :+1:

Det er ikke Stordalen selv som bygger. Skyt entreprenøren…

Se på Bill Gates. Han sørger for å dele ut og forvalte pengene. Det samme gjør Thon og forhåpentligvis flere. Det oser misunnelse lang vei av denne tråden. Bare fordi noen har bygget sten for sten så skal man plutselig skatte mer. Lik skatt for alle!!! Da hadde garantert staten tjent mer istedenfor det jævla idiotiet som er nå. Misunnelige rødstrømper som vil ha alle inn i rekkehus og kjøre Avensis. Har vi virkelig kommet dit at man skal straffes for å stå på? Se på Thon. Hvorfor skal han skattes ihjel? Nå har jo alt gått til stiftelsen da, men før dette? De rikeste skaper verdier og jobber. Sånn som de fleste skriver her inne så burde det hett rødtinvestor. Står man på og viser seg så kommer man seg opp og frem…

3 Likes

Men hva om du og Røkke hver betalte si 25 prosent?

Og i mellomtiden bader jeg i luksus

2 Likes

Jeg betaler min skatt med glede og unner de som tjener mindre enn meg en litt lavere skatteprosent. Jeg kjenner mange som sliter med økonomien og ergrer meg egentlig over ting som bompenger som treffer de som har minst hardest.

Litt morsomt det som ble postet over her om hvor mye du må ha for å være blant de ti prosent rikeste. Tror mange her inne er det. En god del blant den rikeste prosenten og.

7 Likes

Lavmål. :blush:

Jeg har til salt i maten og trenger ikke å ventilere jellyhate på nett. Det er et samfunnsmessig problem at så mye makt ender på så få hender. Det er det vi diskuterer. Eller ihvertfall jeg.

Hvor du vil med ranten din om rekkehus og avensis aner jeg faktisk ikke… problemet er ikke at kjell inge har feit bil og fint hus.

4 Likes

The accumulated monetary wealth of the world in 2015 is quoted as $164 trillion.

Divided by 7 billion inhabitants, that works out at $23,428 for each person.

That’s not a salary though, that’s a one off lump sum, that will need to last you until you die. If you want avoid running out of money and make that again the following year, you’ll be needing to find a way to provide $23,428 of value to your fellow citizens, so better get innovating!

Don’t get too good at this business of providing value though, otherwise the state will steal all the extra money you accumulate and redistribute it to those who simply spent their share and ended up broke!

hehe lo av denne

2 Likes