Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Altså ranten min var basert på venstresidens uttalelser. Se f. Eks moxnes sin rikingsafari.

Jeg ser jeg treffer et sårt punkt og det er greit at vi er uenige. Og jo det er tydeligvis ett problem at Røkke har feit bil og hus. Mannen satser og skaper. Så ufattelig mye mer enn du aner. Til syvende og sist dryppet det på meg som tavlemontør når vi bygde mesteparten av styringen til en British Petroleum plattform. 3 måneder med arbeid som genererte 3 gode lønninger for meg og en kollega. Firmaet jeg jobbet i. Mhwirth som prosjekterte og leverte. Se det store bildet! Uten big money, ingen utvikling!

4 Likes

Jeg skal ikke avskaffe kapitalismen, @Hakon. Rolig. :blush: Og du finner sannsynligvis få som er mer fan av Kjell Inge enn meg. Han bidrar til mitt liv på mer enn ett plan.

Problemet er statistikkene postet ovenfor her, hvor enorme verdier er samlet på få hender. Og det blir bare verre. Det er et strukturproblem med så enorme forskjeller mellom folk. Tror jeg.

Det positive er at mange av de superrike ser ut til å spre rikdommen etter sin død. Det skal de ha honnør for.

3 Likes

Et av de store problemene er sentralbankpolitikken som har blitt ført som har økt verdien på aksjer, eiendom og obligasjoner, det har gjort gapet enda større. Og som vanlig må “vanlig folk” trolig ta regninga når korthuset faller sammen.

5 Likes

Viktig poeng. Spillet virker å være rigget.

Jeg tror at neste krise vil møte mer motvilje når noen blir “too big to fail”.

2 Likes

Priceless :laughing:

Er det misunnelse at man synes det er noe galt når 26 de rikeste på jorden eier like mye som de 3,5 milliarder fattigste?

Du viser hele tiden til Røkke og Thon. De er noen av de ytterst, ytterst få som faktisk har skapt formuen selv. 9.999 av 10.000 søkkrike mennesker har arvet formuen de sitter med.

Denne ekstreme konsolideringen av rikdom har også en selvforsterkende effekt. Det blir vanskeligere og vanskeligere å bygge seg opp til rikdom. Når var sist gang du leste om en self-made millardær? Det skjer rett og slett ikke lenger at folk blir så rike uten å arve pengene.

Grunnen til dette er at med en gang noen er i ferd med å bygge opp en bra bedrift, så blir de kjøpt opp. Så sitter de kanskje igjen med 10-20-30 millioner. Og det er så klart bra det, men for 30 år siden så hadde de tjent 200 millioner, for ikke å si 2.000 millioner.

Store bedrifter sitter med tilnærmede monopoler på markeder som før var preget av konkurranse mellom en haug forskjellige bedrifter.

Kapitalen flyter oppover og kommer ikke ned igjen.

1 Like

Sett “Inside Job” fra 2010 om finanskrisen? Anbefales, men forbered deg på å bli frustrert :slight_smile:

En liten moralsk øvelse:

På en øy bor det 100 mennesker. Den rikeste på øya har en personlig formue på 100.000 millarder som er opparbeidet gjennom generasjoner. De 99 andre eier til sammen 1 million.

En dag får de beskjed om at de må bygge en mur rundt øya for å hindre at den synker i havet. Muren vil koste 1 million.

Hva er mest rettferdig:
A: At alle betaler like mye?
B: At man betaler i henhold til faktisk betalingsevne?

Begge synspunkter kan argumenteres for og kalles rettferdige avhengig av hvordan man ser på verden.

Det du skisserer nå er selvmotsigende i forhold til dine tidligere utsagn i tråden. Slik som samfunnet vårt er nå så er det en hybrid av begge alternativene dine. Og aller helst vil venstresiden ha alt. Om alle hadde hatt lik skattesats så hadde man betalt etter evne. At alle skal betale like mye er usolidarisk. Nå så er det slik at man betaler etter evne og de rikeste skal gjerne betale enda mer bare fordi de har mer.

1 Like

Å betale etter evne vil jo si at de som har mer skal betale mer…

Men OK, jeg kan til en viss grad forstå argumentet ditt om flat beskatning. Selv om dette vil ramme hardere jo mindre man tjener. 30 % beskatning når man tjener 500.000 har stor betydning. 30 % beskatning når man tjener 1 milliard betyr ingenting.

Det store problemet slik verden er nå er at man skatter prosentvis mindre jo mer man tjener og har i formue. Stordalen, Røkke og Thon betaler kanskje 1-2 % i skatt av sin reelle inntekt og formue. Du og jeg betaler 60-70 % (hvis man tar med all verdens avgifter i tillegg).

Ja, og da hadde det vært mye mer fair om absolutt alle hadde betalt 25 flatt. Mer penger i statskassa og mindre ut for oss vanlige dødelige :ok_hand:

2 Likes

Det hadde vært en god start :smile: Men da er vi vel faktisk enige om at de rike må betale mer skatt enn hva de gjør i dag :scream:

Ja, men det har jeg jo poengtert hele veien. At alle skal betale likt. Ingen ekstraskatt bare fordi du er rik

Attehæ?

ser ut som supperådet er i ferd med å våkne, og det var jo ikke forseint

1 Like

En fellesnevner i de fire sakene er lavere «voksentetthet» enn gjennomsnittet i kommunale barnehager. Fordi dette medfører lavere personalkostnader, mener kommunen fortjenesten har blitt høyere enn rimelig.

Det mener eier Lars Erik Larsen i Bolteløkka barnehage er «en utrolig farlig linje».

- Ingen vil jo da ha noe incentiv til å drive effektivt, sier Larsen.

Å ha færre ansatte pr barn er ikke å drive effektivt, det er å gi et dårligere tilbud? :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja nei tenk at en arbeidsplass bruker penger på de ansatte. Her skal alle hate jobben like mye ass.

Dette sitatet oppsummerer vel alt som er galt med private profittdrevne barnehager.

De tenker ikke på hva som er bra for barna, men på hva som er bra for bunnlinja.

1 Like

kommer litt ann på hvordan de deler opp arbeidsdagen, husk at barnehagedagen er mye lenger… hvor mange voksne man trenger på starten og slutten av barehagedagen kan jo være varierende fra barnehage til barnehage, så lege de er fullt bemannet i kjernetiden

edit: fra den tiden jeg jobbet i barnehage, husker jeg godt at det var en gruppe foreldre som benyttet seg av tillbudet max og det var nav foreldre… klart har du mange av de som kommer tidlig å går seint må man bemanne derretter

Når det gjelder skatt så synes jeg man skal skatte på cash flow og ikke verdier. Det vil si formueskatten bør bort og heller erstattes av andre skatter som treffer ved realisering av verdier og løpende inntekt.

2 Likes