Lurer på hva slags barn og innbyggere man får i et land hvis målet er å drive barnehagene “effektivt”. Det er ikke samlebåndsproduksjon av varer vi snakker om her.
Hvis “effektivt” går på at du har færre på administrasjon, så er det jo en god ting. Hvis du har færre som er med barna, så er det neppe så hot. Sakene her virker som det har gått på å betale lederne mer og ha færre til å passe på barna, akkurat motsatt av det man ønsker.
Enig med deg @holmes. Noen ting burde skånes fra profittjag. Ja, kanskje blir det dyrere om man ikke utsetter barnehager for de råeste markedskreftene, men det er imo helt uproblematisk. Man kan jo drive rasjonelt uten å maksimere.
Hadde de enda fått betalt for kvaliteten på barna som uteksamineres! Det er til syvende og sist barna som er produktet de produserer.
Syntes formueskatten kun burde være for folk med over 20M i formue, så får du en økende skatt opp mot si 100M som begynner på 0, det syntes jeg er feer. Alle under 20M bør være fri for det imo.
Også helt enig i det @Hakon skriv over om at skattesatsen før være flat for alle.
Og at kontantstøtte bør gis som mindre skatt på inntekt til foreldre (både mann og dame), og ikke som flat cash hver måned, som fører til at fattige bare får flere og flere unger og sitter hjemme å casher inn. Med den innvandringen og veksten av unger som ikke er opprinnelig norske mot de som er det, kommer norge til å utvannes ila. noen få tiår. Jeg tipper at dersom ting fortsetter slik det er nå ser vi 50% av befolkningen som ikke etnisk norske rundt 2040-2050. De er nå 7,6%.
For hver innvandrer andre land tar inn blir det født 80 nye i landene de kommer fra, ergo det eneste vi gjør ved å ta inn innvandrere er å utvanne vårt eget folk. Den beste løsningen er å hjelpe dem der de er med sykdommer, prevensjon osv., og ikke å ta alle de kloke hodene ut av landet som bare fører til at situasjonen blir verre og verre.
Du ønsker mao at de øker bistandsbudsjettet?
Øke bistandsbudsjettet betraktelig, og kutte innvandringsbudsjettet til null, da ville pengene faktisk gjøre nytte der det trengs, og ikke importere problemer hit.
Syntes det er et viktig poeng dette med å betale mer likt.
For slik det er i praksis i USA f eks så betaler jo de rike svært lav effektiv skatt pgr komplisert og favoriserende system.
I Norge er det langt i fra så fordelaktig for de rike, så det er uansett mye jevnere her, selv om det også er progressivt.
Viktigste for meg er jo egentlig at man forenkler skattelovene slik de ikke klarer skatte nesten ingenting… Da er jo jeg også enig om at de rike må “pay their fair share”. Som liberalist vil jeg jo ha ned utgiftsnivået slik man kan redusere skattetrykket.
Men selvfølgelig slik det er i dag når vi først skal beskattes, så må det være likere og vi må fjerne smutthullene. Vi kan ikke kreve at middelklassen skal ta hele støyten, men det blir egentlig uansett slik ettersom i praksis sitter middelklassen på mesteparten av pengene og inntektene. De rike er det ikke så mange av. Og de forsvinner raskt når man angriper de
Bare vent å se i USA…!
Derfor er jeg heller for en flatere lav skatt, men vi må uansett kutte ut utgifter og begynne reversere det tullet vi har drevet med i lang tid nå. Stakkers befolkning som skal betale så mye for etterhvert så lite. I USA er det galskap å de hvor mye penger de bruker, i forhold til skatteinntektene.
I Norge er jo også systemet lagt opp litt slik at middelklassen med gode jobber betaler hinsides skatter på inntekt. Men skal man bli rik så må man investere i aksjer/eiendom som øket formuen, og som samtidig også faktisk skattes gunstigere.
Regner med det blir lagt inn mer progressive skatter på denne typen inntekter i fremtiden også. Men jeg har i hvert fall funnet meg i at systemet er lagd slik jeg må spille som de rike for å vinne
Jeg er veldig for en omveltning av hele systemet. Fjern hele innteksskatten og flytt det over på forbruk i form av økt moms. Da vil de som er nøkterne og flinke til å spare / investere belønnes
Det er i så fall noe som vil komme søkkrike til gode så det synger, og straffe dem som har minst fra før.
Det er ikke positivt for økonomien hvis folk bare sparer og investerer, det man ønsker er at pengene omsettes i varer og tjeneste som gir verdi for både forbruker og bedriftene
Enig med @Oilimp , men må passe på at bistanden faktisk blir brukt riktig og ikke går i hendene på diktatorer, eller at aktiviteten fortsetter uten endring (som regnskogen for eksempel)
Faktisk enig med @holmes her, du vil at folk skal bruke penger for å holde økonomien og bedrifter gående.
En annen ting man bør gjøre angående innvandring er å gi de noe sånt som 90 dager med penger fra NAV som hjelp til å finne seg en jobb, etter det er det helt slutt (slik som USA, eller hvilket land det var gjør). At folk skal komme hit å få penger for å ikke gjøre en dritt syntes jeg er helt latterlig, det er tyveri fra oss som faktisk betaler skatt, du suger penger ut av systemet og gir ingen incentiv til at folk må få seg jobb for å klare seg. NAV systemet burde kun gå de til som faktisk ikke kan jobbe pga. skader og problemer, og som sagt hjelp til at folk skal få seg jobb de første 90 dagene etter at de kommer til landet.
Burde vel i hvert fall begrenses til et år. Etter det bør men vel ha lært seg såpass med daytrading at man kan forsørge seg selv
Lavest utbetaling i Oslo, som har høyest innvandrertetthet?
Noe av distriktsopprøret som fôrer Senterpartiet med nye sympatisører stammer fra denne oppgittheten. I hverdagen opplever folk at postkontoret forsvinner, at lensmannen er underbemannet og at naboene flytter. Det skaper en følelse av sterk sentralisering og velgerne svarer med å protestere mot sentralstyring.
Det er jo ikke rart at det ikke er jobber å få når de blir sentralisert bort?
7 av 10 sosialkroner i Oslo går til innvandrere, de jobber omtrent ikke osv, uansett hvor mye du vrir og vrenger på det så er det et gigantisk minusprosjekt, på bekostning av AS Norge, vi som er her nå og våre etterkommere.
Og jeg legger skylda på dine likesinnede, som har skapt denne feilslåtte politikken.
Det som er mest utrolig, idiotisk og uforståelig er at de samme politikerne ikke ser realitetene.
Men nå er ikke politikere flest kjent for det da…
Det er sosialhjelp ikke totale utbetalinger fra NAV
Før @holmes svarer på det… Kan du si om du mener at det har noen relevans for noen av diskusjonene her og i tilfelle hvilken?
Kom litt sent i diskusjonen, men leste akuratt gjennom alle innleggene her. Ser ut til at han har en liberal holdning for islam, og at det er derfor jeg stiller han dette spørsmålet.