Men verden er større enn Norge da. At tidligere ørkenområder verden over begynner å våkne til liv skulle man tro var en bra ting.
Det at ni av ti av de mest diskuterte aksjene en periode var biotek burde sendt en rimelig klar advarsel om at dette var en stor boble .
Isolert sett er jo CO2 en flott gass for naturen bortsett fra noe forsuring av vann og hav. Den påståtte klimaeffekten endrer ikke dette.
Og det er direkte feil å si at det ikke har konsekvenser å redusere utslipp. Det har store negative konsekvenser! Direkte feks i form av rasering av natur pga vindmølleparker, utvinning av råstoff til batteri produksjon etc . Men kanskje enda mer tragisk fordi andre viktige miljøsaker da nødvendigvis blir nedprioritert!
Tror ikke du at klimaendringer er helt uavhengig av hva vi mennesker gjør? Da betyr det vel ikke noe om vi reduserer feks CO2 utslipp?
Er det feks bedre å fortsette med oljesand? Eller kullkraft for å rafinere olje osv osv osv?
Som det er blitt sagt utallige ganger her, så må man fokusere på reelle problemer slik som f.eks. plastforurensing før man tar tak i hypotetiske problemer.
Spar på alt, så blir totalen på kontoen/i fond høyere enn om du ikke gjør det Når den blir stor nok kan man leve av avkastningen. Det de glemmer er at de forventer avkastning på 4% og tar det for gitt. De glemmer også prisvekst. Men lavt forbruk er hovedkonseptet. Så man kan ikke kjøpe dress til å kaste opp i luften sånn som han på bildet
Litt ironisk å plassere dette budskapet bak en paywall
Vi har mer enn nok kompetanse og arbeidskraft til å fokusere på alt samtidig
Plastforurensningen var trist å se på Påskeøya. Da fikk jeg virkelig se hvor mye vi ødelegger paradiser uten å se det selv. Nydelige sandstrender fulle av plast og drit fra havet som aldri stoppet uansett hvor mye man ryddet. Jeg har jo lest om plastøyen i Stillehavet på størrelse med fastlands USA osv. men det var rart å føle det på kroppen når man hadde reist rundt halve jorda og kommer til sitt eget søppel.
Det er ikke ditt søppel, det er andre asiatere sitt søppel… ingenting du eller jeg skal ha dårlig samvittighet for!
Om du ikke skjønner eller vil innse at det har konsekvenser å redusere CO2 utslipp blir det litt vanskelig med videre diskusjon.
Først så hevdes det at klimaendringene ikke er menneskeskapte, nå er det plutselig skadelig for kloden om vi reduserer våre utslipp, noe jeg ikke forstår her…
Utslipp er noe annet enn co2 selv om co2 slippes ut.
Alle er i mot utslipp. Hva med å diskutere tema og ikke vri diskusjonen slik at det går an å få noe ut av dette?
Dersom co2 nivå blir for lavt dør alt liv på kloden. Det vet vi er et faktum.
Da må vi gjøre det da. I dag får såkalte klimautslipp 99 % av alle ressurser selv om havene flyter over av plast.
Skjevfordelingen er helt utrolig. Norge alene har brukt 8,3 millarder på klimatiltak i Brasil som er blitt vurdert som fullstendig bortkastet (og dette er bare ETT av mange norske såkalte klimatiltak).
I samme periode har Norge gitt 100 millioner for å bekjempe plastforurensing.
Feilprioriteringen er helt absurd. Men hovedgrunnen er at det er store penger å tjene på såkalte klimatiltak (se bare på Al Gore). Det er ikke penger å tjene på å fjerne plast. Det er bare å redde naturen uten profitt. Og det gidder jo ingen.
Det er absolutt ingen som hindrer meg og deg til å feie for egen dør, altså ut å plukke plast, sørge for at vi unngår avrenning fra kunstgressbaner osv osv
Kjør på.
Eller vil du som flesteparten at «de andre» skal ordne opp først?
På samme måte som at jorden blir opphetet av for høy konsentrasjon av C02 i atmosfæren.
Jeg synes det nesten er uforståelig hvordan menneskeheten klarer å utvinne og foredle olje så fort som vi gjør. Tenk på alle motorer i alle slags farkoster som forbruker oljebasert drivstoff hele tiden, all plast osv… som blir produsert. Egentlig ganske “mind-blowing”.
Ja, på samme måte som det er ingen som hindrer deg i å la være å bruke bil, kjøre fly etc.
Hvorfor skal regjeringen kaste bort titalls milliarder på det da?
Og du skjønner vel (?) at jeg personlig ikke kan gjøre noe med plastutslipp fra India og Kina.
Dette må det bistandsmidler til for å ordne opp i. For eksempel de milliardene som kastes bort på ubrukelige “klimatiltak”.
Staten burde heller skattlegge flyreiser kraftig og legge bonuser til de som velger å sykle til jobben, eller kjøre sammen/bruke kollektivtrafikk. Det er jo fornuftige ting som monner, om ikke man skal se på at forbruket av olje vil gå ned.
Leste om Boeing i en artikkel - de ser for seg at Kina har behov for opp mot 8000 nye passasjerfly i årene fremover mot 2030 (?? tror jeg det var). Hvis alle de skal rundt og forurense så kan man jo lure på hvordan det skal gå.
Kina slipper ut mer Co2 på en time enn Norge gjør på ett år.
Det er ingen grunn til at vi skal gjøre noe som helst.
Men jeg kan berolige deg med at det har absolutt ingen betydning, fordi mennesker ikke kan påvirke klimaet. Har du hørt om istiden?
Det vi derimot kan påvirke, er hvordan vi forurenser i naturen.
Har du hørt om forskning og vitenskap?