Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Var visst ikke helt rosenrødt allikevel:

Ikke bare fryd og gammen …

I en annen Ecotest som ADAC har gjennomført, ble tre dieselmodeller med den nyeste Euro 6d TEMP-utslippsstandarden satt på prøvebenken og sluppet ut på veien:

BMW X2 xDrive20d Steptronic, Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 og en Volvo XC60 D5 AWD har alle SCR-Kats (selektiv katalytisk reduksjon), inkludert injeksjon av Ad Blue.

Her viser tallene for BMW og Volvo at utslippene er ganske mye høyere enn de oppgitte WLTP-tallene, og vesentlig høyere når det dreier seg om motorveikjøring.

Volvo XC60 D5 hadde da et utslipp på hele 239 mg/km. Det er over seks ganger høyere verdi enn oppgitte WLTP-tall.

I vår store vinterbil-test (krever abonnement) av 15 biler fikk vi også svært forskjellige resultater. Fordi Norge og Tyskland er to forskjellige verdener når det gjelder klima. I en kald, norsk vinter, sliter mange dieselbiler fortsatt med høye utslipp.

Vi testet alle utslippene fra fire dieselbiler og 11 bensinbiler i laboratorium hos VVT Technical Research Centre i Finland. I kulda er nitrogenoksider (NOx) og små sotpartikler det mest problematiske. Begge har stor, negativ helseeffekt når de pustes inn.P

Årsaken viser seg å være at AD Blue, som brukes til å rense utslippene fra mange dieselbiler, fryser ved minus 11 grader.

Vår test viste at den verste dieselbilen (Peugeot 508), hadde 294 ganger høyere NOx-utslipp en den beste bensinbilen (Mitsubishi EclipseCross).

Er asiatiske dieselbiler verre en europeiske?

Her kommer årets nyord, merk dere hvor dere hørte det først! :wink:

Nikabsår, en avart av hårsår som ble brukt før kvinner begynte å dekke seg til.

0,5% bedring av utslipp fra forbrenningsmotoren utgjør mer positivt for miljøet enn alle verdens elbiler til sammen. Noe å tenke på?

1 Like

Det kan jeg ikke dokumentere, kun selvopplevd, men jeg opplever iallefall bla Hiace, Xtrail og osv som rimelig pyton å ligge bak. I klasse med feks gamle MB.

Men når feks Passat fra nitti-totusentallet var nye så var de ikke så ille, men når de får noen år og kilometer på telleren…

Ja, når du sier det så er jeg i grunnen enig i at noen biltyper stinker mer enn andre, typ asiatisk diesel.

Selv kjører jeg en 2010 MB diesel, med bare 25k på telleverket, 0,4 på langkjøring og knapt merkbar eksoslukt.

Behandler man bilen pent og er nøye med vedlikeholdet, så tror jeg ikke miljøet er tjent med at man skroter relativt nye biler for å erstatte dem med elbiler.

2 Likes

Jeg tror de færreste skroter relativt nye biler for å kjøpe elbil. Det som virkelige fikk folk til å skrote biler var når årsavgiften var endel tusen en periode. Da ble biler som egentlig var verdt mange ganger årsavgiften skrotet. Kanskje vi skulle fått en slik periode igjen? Feks opp til 10 k kr for å få bort de verste?

Er du ikke så opptatt av klimagasser som faktisk er giftige for oss mennesker da? Er det bare co2 du vil fjerne altså? Veldig bakvendt tankegang spør du meg.

Nå har vi bare minus 20 grader her langt mot nord i Haugesund sånn ca en dag per tiår. Er det det du vil fokusere på og ikke de milliarder av biler som starter opp i plussgrader altså? Det virker litt bakvendt det også.

I januar 2020 vil det bli innført tøffere RDE2-regler, som krever at alle nye modeller som lanseres, ikke skal slippe ut mer enn 80 mg/km eller mindre.

Min bil slipper ut 1. Altså 80 ganger under de nye strenge kravene. Jeg kan stolt bekrefte at jeg bidrar til bedre folkehelse med å kjøre ny dieselbil fra BMW.

De som i stedet vil kjøpe ny elbil når det ikke er noe galt med den gamle burde tenke over 4 ting:

1. De bidrar til et forbrukssamfunn som ikke er bærekraftig og overforbruk av våre naturressurser.
  2. De burde ikke solgt den gamle bilen sin og heller betalt for å levere den for opphugging på miljøvennlig måte. Hvis de selger den gamle bilen sin er de dobbeltmoralske og setter egen økonomi over miljøet.
  3. Hadde forskerne prioritert bedre utnytting av forbrenningsmotoren i stedet for å utvikle nye elbiler ville vi sett en mye større effekt på miljøet og alle som kjøpte elbiler kunne i stedet montert solceller på taket av husene sine for de pengene. Resultatet hadde vært et sinnsykt mye bedre miljø og du kunne sikkert fått 10 (ut fra lufta) ganger mer igjen for investeringen.
  4. De som har forbrenningsmotorer finansierer utvikling av kollektivtilbud. Og bidrar på den måten til miljøet. Elbil-bilistene bidrar ikke og hindrer samtidig kollektivtilbud å komme frem.
    :wink:
2 Likes

Det er jeg enig i. Men jeg føler det er et veldig ensidig fokus på biler med forbrenningsmotor, debatten mangler nyanser.

Jeg må spørre deg hvor du treffer damene dine?:wink:

Min erfaring er at veldig mange damer har leilighet, penger og jobb på stell, og at jeg har fått alt på et sølvfat når jeg kommer trekkende med frynsete CV.

Det jeg føler de fleste damer vil ha er barn…

En liten digresjon, men dog i samme bane;

1 Like

For å sitere meg selv @Morti :wink:

1 Like

Lurer litt på hvordan statistikken ser ut når kvinnen er passert 45 og all mulighet til å få barn er borte. Er en single fortsatt lykkeligst? tvilsomt :smiley:

3 Likes

Ja, si det;)

Jeg stiller meg selv tvilende til at barnløse, single damer fra 35 og oppover utmerker seg på undersøkelser vedrørende lykke.

@Morti postet fasitsvaret på hva som er best for miljøet.
Men synd i aksjene / pensjonen min om vi bremser forbruken.

2 Likes

Kanskje på tide å lytte når selv ex-muslimer går såpass høyt ut på banen og advarer mot sin forhenværende religion og kultur?

Ytringsfriheten er den største fienden av islam, men den største gaven til muslimer.

1 Like

Tinder :smile:

Der har jeg aldri vært, heldigvis(?).

Hører bare at det viktigste er at man over 1.80. At man er stygg som nøkken var visst ikke så farlig så lenge høyden var på plass.

jepp,har notert inn på informasjon om min høyde,-nå får jeg flere varsler om interesserte kvinnfolk som jeg må få mach med…

sitter å sviper både til høyre og venstre :crossed_fingers::kissing_heart:

1 Like

Også der bidrar jeg for miljøet vil jeg påstå. Med en aksjeportefølje bestående 100% av et miljøvennlig aksjeselskap som Funcom :joy:

2 Likes

Der har vi noe felles @Morti😂

2 Likes