Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

På seg selv kjenner man andre.

Tror du “væpna revolusjon” har noe med kommunisme å gjøre? Da har du misforstått. Væpnet revolusjon er når innbyggerne kaster makthaverne (ved å bruke makt).

Poenget var at du sammenlikner et udemokratisk styre med noe som ikke er udemokratisk…Derfor er det ikke særlig relevant sammenlikning.

Hitler brukte sitt demokratiske styre til å innføre diktatur. Hva er det du ikke forstår?

La meg spørre deg enkelt:
Hadde det vært legitimt med et væpnet opprør for å kaste den demokratisk valgte lederen Adolf Hitler?

Ja eller Nei?

Jeg henviste til en vanlig oppfatning… Les nå hele innlegget ordentlig. Jeg presiserte dessuten at dette ikke trengte å være din oppfatning.

Du er for upresis… Jeg nyanserte mellom demokratisk valg og demokratisk styre. Ja, jeg mener det ville være legitimt, men fordi det var et udemokratisk styre som ikke forholdt seg til grunnleggende demokratiske rettigheter og der gjennom drev maktovergrep av verste sort.

Mener du at Hitler styrte på demokratisk vis? Ja eller Nei?

Du indikerer at svaret er svart-hvitt. Det er det ikke. Det er et spørsmål om personlige etiske prinsipper, altså er det utallige ulike svar.

Fra mitt perspektiv vil jeg si at det går det ikke an å svare ja eller nei enkelt på det spørsmålet uten å ha inngående kunnskap om hvordan tysk rikspolitikk fungerte på den tiden. Det kommer an på hvilke konstitusjonelle muligheter som fantes. Om det var fredlige demokratiske alternativer til å få en annen leder på så er svaret nei. Finnes det ingen fredlig vei ut av det så kan opprør av flertallet kunne være en legitim demokratisk handling. Om han hadde flertallets støtte så ville det ikke vært legitimt å kaste ham, da han faktisk representerte folkets vilje, uansett hvor galt det var.

Det er jo et interessant kontrafaktum, hva hvis Hitler ble utsatt for et attentat og døde. Det er ikke urimelig å anta at historien kunne vært temmelig lik, kun erstattet av en annen. På den tiden var det politiske klimaet i tyskland veldig støttende til synspunktene hans.

Nei, så klart gjorde han ikke det. Derfor hadde et væpnet opprør mot ham vært legitimt, selv om han var demokratisk valgt.

1 Like

Si at alle i Tyskland hadde våpen liggende hjemme. Ville et opprør funnet sted? Jeg tviler.

Nei, det er en annen sak. Hitler var jo faktisk veldig populær.

Men det er godt mulig at folket i f.eks. Venezuela hadde gjort opprør dersom alle private våpen ikke var blitt beslaglagt.

Chavez var vel også veldig populær? Nå vet jeg ikke om våpnene ble beslaglagt under han eller Maduro.

Det var under Chavez . Mener å huske det var et resultat av valgløfter på grunn av ekstremt mange drap eller noe sånt

Denne tråden er en berg og dalbane :joy:

Fin for regntunge lørdager :joy:

1 Like

Det tok 14000 innlegg før Hitler ble nevnt i tråden. Godwins lov strikes again :joy:

Edit: ser at Adolfen faktisk har blitt nevnt i tråden mange ganger før :smile:

1 Like

Det er enkelte tråder på TI som virkelig er som et eventyr å åpne, vet aldri hva som skjuler seg bak neste innlegg :slight_smile:

2 Likes

Utrolig nok blir Hitler ofte nevnt når det gjelder diktatur som er demokratisk valgt av folket. Lurer på hvorfor :thinking:

Kan det tenkes at det er fordi Hitler er det beste eksemplet? :thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

EDIT : Nevn en tysk nazileder som ledet Tyskland fra 1933 til 1945. Hvis du nevner Adolf Hitler har du automatisk feil pga. “Godwin’s law”.

2 Likes

Du startet med å skrive:

Det mener jeg er feil. Jeg mener også at det er helt feil å si at Hitlers diktatur var demokratisk valgt av folket, men deg om det. Ja, partiet og han deltok i flere valg over en lengre periode, derfor jeg skrev at

Uansett, selv om jeg synes Hitlereksempelet ditt var ganske så dårlig, så kan jeg gå med på at den teoretiske muligheten av behov for beskyttelse mot myndighetsovergrep eksisterer på generelt grunnlag. Det er imidlertid ikke gitt at sivile våpen gir slik beskyttelse. Det kan gå begge veier.

Jeg synes derfor ikke nytteverdien av våpen i sivile hjem som beskyttelse oppveier for alle ulempene ved det i dagens samfunn. Og i det ligger vel kjernen i vår uenighet :slight_smile:

3 Likes

Å lese innleggene i denne tråden fra i går til nå er 10 minutter jeg aldri får igjen…
Ble dog minnet om mine år i barnehagen, hvor “min pappa er sterkere enn din, du spiser snåttiser” osv diskusjoner preget dagene :rofl::rofl:

Så da tenkte du å bidra med «deres diskusjon er teit»? :wink: