Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Åpenbart hvertfall differansen mellom oppslutning i forkant av forrige kommunevalg og nå, og ja politikk er subjektivt per definisjon.

Hvem som er kjernevelgerne til MDG i Oslo kan ikke jeg mene noe om, ikke sett noe data på det. Har du noen kilde eller bare mener du det?

Tja, de som velger å ta buss eller å sykle betaler jo regningen i form av eksternaliteter fordi du skal kjøre bil fra dør til dør. Dårligere luftkvalitet, bussen blir stående i kø etc.

I og med at det er subjektivt så kan du ikke slå fast at det er blitt triveligere. Du kan si at noen mener det er blitt triveligere. Eller at du mener det selv.

Når det gjelder kjernevelgerne til MDG så tror jeg faktisk det gir seg selv hvem som stemmer på dem. Har ikke sett noen studier nei, så det er ren empiri og noe som heter SUNN FORNUFT som dessverre er fullstendig ikke-eksisterende hos MDG.

Morsomt at du kritiserer meg for å mene at det har blitt triveligere basert på hva jeg syns selv for å så hevde noe om velgerskaren til mdg basert på minst like tynt grunnlag.

Newsflash: at du mener noe er ikke empiri.

1 Like

Du skrev ikke at “jeg synes Oslo er blitt triveligere”. Du skrev “Oslo er blitt triveligere”.

Jeg bor i Oslo. Byen er ikke blitt triveligere - synes jeg.

"Empirisk eller empiri er begrep som betegner informasjon frembrakt ved observasjon, erfaring eller eksperiment. "

Det er lov til å ikke spille dum. Pensjonistpartiet sine kjernevelgere er -newsflash- pensjonister. Man trenger ikke en vitenskapelig undersøkelse for å bruke hjernen.

Din personlige synsing om hvem som er MDGs kjernevelger er ikke empiri uansett hvor mye du vil sitere Wikipedia. Det er kun en enkelt observasjon fra en person, som er verdiløs alene. Kom med en kilde eller hold fred.

Pensjonistpartiet er pensjonistpartiet, mdg er noe annet. Sammenligningen holder ikke. Pensjonistpartiet er til for en enkelt gruppe mennesker, så dermed er det rimelig å anta at det er de som stemmer på dem. Mdg er ikke til for en enkelt gruppe mennesker, men for en enkelt sak og ideologi.

Spille dum og bruke hjernen? Ser du selv at du ikke bidrar til en god debatt når du sier sånt tøys? Du er så nedlatende og ufin at jeg ikke gidder å svare deg mer for denne gang. Om du vil debattere ting så er det lov å oppføre seg som folk. Tar gjerne en god debatt, men tøys som det der kan du spare deg for.

Jo, empiri er sannsynlige konklusjoner basert på erfaring og observasjoner. Slik er det.

Selv om det var Newton som formulerte gravitasjonsteorien, så skjønte folk at ting falt i bakken fra før av.

Alle skjønner jo hvem som stemmer MDG. Slik “jeg vil ha en vitenskapelig undersøkelse på det”-kverulering er bare latterlig.

Det er du som kverulerer, Pablo. Som vanlig.
Din subjektive oppfatning og “observasjon”, er intet mindre enn en verdiløs anekdote.

Det tror jeg du innser selv også.
Ellers kunne jeg feks si, at det kun er godt bemidlede pensjonister som stemmer MDG, og at det er empirisk info, siden jeg mener det.

2 Likes

Utrolig nok så er det ofte slik at folk stemmer i henhold til sine egne interesser.

Hvem er det som har interesse av å stemme på et parti som ønsker å avskaffe privatbiler i Oslo, og i mellomtiden gjøre det så dyrt som mulig å kjøre bil?

Jo, det er folk som ikke har bil selv.

Hvem er det som ikke har bil selv? Jo, det er studenter, unge, single, barnløse.

Men dette er bare kverulering. Som sagt vet alle hvem som stemmer på MDG.

Bevis vitenskapelig at solen skal stå opp i morgen.

Er jo ingen som kan stoppe deg fra å ha din egen definisjon av ord, men det fører jo til fler misforståelser.

Lett å gi mdg 16% på en måling, det er bare å gjøre målingen i kjerneområdet dems. Media generelt driver veldig mye MDG propaganda nå fordi de tror det selger klikk. Jeg tror folk som er avhengige av bilen som er et større flertall nok vil stemme langt unna mdg

1 Like

Ikke at jeg stemmer Melodipartiet de Grønne, så må man ikke henge moderpartiet for alt rælet ungdomspartiet sier.

…jeg lurer enkelte ganger, hvor “vanskeligt” er det egentlig å kunne bli ansattt som politiker,-og si så mye feil…?

og alikevel få betalt for det :open_mouth:

hadde det ikke vært for all medieoppstyret,så virker det som en drømmejobb…,-for sier man FOR mye dumt,så blir man hengt ut i media.

Her er et par linker til litt velgerfordeling ved forrige valg (tror jeg begge er):

https://www.stortinget.no/globalassets/stortinget-undervisning---besokssider/vedlegg/uskole-og-vgs/hvem-stemmer-pa-hvilke-partier-2017-2021.pptx

…selvkjørende kjøleskap?

:robot::cake:

Trenger ikke Lidar for selvkjøring. Noob kjøleskap!

Men

…ellers i Oslo.

10 innbrakt etter demonstrasjon

10 personer er innbrakt av politiet etter at de fikk pålegg om å fjerne seg fra en demonstrasjon foran Miljøvendepartementet i Oslo. Markeringen ble avsluttet etter ønske fra departementet.

Generelt i diskusjoner så opplever jeg at det er to måter folk er uenige i det man sier på:

1. At man er geniunt uenig i premisset, og har en annen oppfatning av ting.

2. At man er uenig bare for å være uenig.

Slik som f.eks. når jeg sier at de fleste som stemmer MDG i Oslo er studenter og single. Er man uenig i dette fordi man har en annen oppfatning (f.eks. at man mener at det er flest flerbarnsfamilier med to biler som stemmer MDG)? Eller er man uenig bare for å kverulere selv om man egentlig deler samme oppfatning?

Hehe, det er noen gjengangere der ja!:wink: