skulle likt å hatt en dag med disse såkalte lederene,-hva stor jobb er det de gjør som forsvarer de j*vla høye lønningene?
togene går da på skinner…
skulle likt å hatt en dag med disse såkalte lederene,-hva stor jobb er det de gjør som forsvarer de j*vla høye lønningene?
togene går da på skinner…
Anbudet nå ble tapt pga at staten som eier har et høyere avkastningskrav til Vy enn det SJ har fra svenske staten. Utover det var tilbudene nesten identiske.
Det interessante er jo at når det er forskjellen så taper faktisk staten som helhet på at SJ ble valgt selv om jernbanedirektoratet sparer penger , siden et overskudd i Vy blir i staten, mens overskudd i SJ går til Sverige.
Nei det stemmer vel ikke?
For NSB blei avkastingsmålet i førre stortingsmelding om NSB, St.meld. nr. 21 (2008–2009), sett til 7,2 prosent årleg avkasting av den marknadsverdivurderte eigenkapitalen. Deloitte foreslår, basert på bruk av kapitalverdimodellen, å revidere avkastingsmålet til 6,7 prosent årleg avkasting av den marknadsverdivurderte eigenkapitalen. Dette målet reflekterer utviklinga i den risikofrie renta frå førre verdivurdering i 2008, som har gått ned frå 4,6 prosent til 2,4 prosent. Målet reflekterer òg ein auke i risikotillegget for statens investering i NSB frå førre verdivurdering. Regjeringa sluttar seg til avkastingsmålet på 6,7 prosent. Samferdselsdepartementet vil i vurderinga av om den faktiske utviklinga i kommande fireårsperiode har vore i samsvar med avkastingsmåla til eigaren, ta omsyn til renteutviklinga i perioden.
Var det siste jeg kunne finne fra regjeringen. Kravet til svenskene ligger på 7%
SJ:
VY:
Forøvrig leverer begge selskapene godt over kravene som er satt.
Anbudene tapes fordi konkurrentene legger inn enda kraftigere passasjervekst enn det NSB gjør, som igjen gjør at de kan prise seg lavere.
Riktig for sørlandsbanen, men ikke for denne pakka nå. Vy hadde faktisk lagt opp til høyere passasjervekst en sj.
Konsernsjefen sa i går at forskjellen i anbudene var at Vy hadde levert et tilbud som til høyde for eiers avkastningskrav, og at SJ hadde levert et tilbud nesten uten avkastning.
Og så har de sannsynligvis ikke 500 direktører og underdirektører som alle har millionlønn på statens regning.
hm…er visstnok en liten invasjon av selebre personer her hjemme på jæren…
og så hadde vi nylig Scartlett Johanson på Sunnmøre.
Laget bare en rask oversikt over forskjellige valg man kan ta i en emisjon hvor man har åpen handel av tegningsretter. Eksempelet her er reparasjonsemisjonen i Norwegian:
Penger på konto | Aksjer | Tegningsretter | Totalt: | Antall aksjer | Pris aksjer | Antall tr | pris tr | kostpris tr | Antakelser for modellen: | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reparasjonsemisjon med TR: | 100000 | 45000 | 24000 | 169000 | 1000 | 45 | 2000 | 12 | 33 | Kursen på alt holder seg konstant |
Ved å bruke tegningsrettene: | 34000 | 135000 | 0 | 169000 | 3000 | 45 | 0 | 12 | 33 | Man trader ikke |
Ved å selge tegningsrettene: | 124000 | 45000 | 0 | 169000 | 1000 | 45 | 0 | 12 | 33 | |
Ved å ikke gjøre noe: | 100000 | 45000 | 0 | 145000 | 1000 | 45 | 0 | 0 | 0 |
1 million er vel ikke så ekstremt i lønn vel? Relativt vanlig for konsulenter i mange bransjer som jeg har sett/jobbet med ihvertfall. Gir jo bare 50-60k/mnd utbetalt.
Millionlønninger + bonusordninger + gullpensjon i det offentlig + 100 % garantert sikker jobb livet ut.
Er ikke konsulenter som jobber fra oppdrag til oppdrag dette. Når det er sagt er jo konsulentbruken i det offentlige helt over alle støvleskaft også.
Greta Thunberg ass…
“Ikoner oppstår av en grunn”…ja,-Media har funnet seg en maskot
Hva mener vi? Anonym btw
0 stemmegivere
Tragisk.
Men samtidig får meg til å lure på hvorfor eg har meir medfølelse for stor dyr enn små dyr.
Så, hvordan dør isbjørner vanligvis?
Når de sin fulle størrelse, og faller så døde om, eller avmagres de etter at de mister evnen til å jakte, for så å dø…
“bare” 50-60 tusen netto?
Tror de fleste kunne levd med det.
Fy faen… dette var jævlige greier!
Fra nå blir der kun økologisk svinekjøtt fra Kolonihagen og Grøstad gris på meg.
Håpet regjering og bondelaget kommer på banene her, for vi kan ikke være bekjent av slikt dyrehold i Norge!
Prisene på kjøtt må kraftig opp hvis det er det som skal til for å løfte dyrevelferden.
Du trenger ikke det. Majoriteten av norske bønder er glade i og tar godt vare på dyra sine. Men mange unntak, i antall.
Jeg tror økologisk dyrehold går i front og kan bidra til bedre dyrevelferd. Per i dag kjøper jeg stort sett økologisk frukt og grønt, men fra nå står svinekjøtt på den listen også.