Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Økologisk frukt og grønt er fint for oss som har råd, men skulle hele verden gått over til økologisk mat hadde større deler av befolkningen sultet.

3 Likes

For folk som driver økologisk bryte aldri loven? Dei er kun snille?

Lovverk for økologisk dyrehold av svin.
I økologisk produksjon skal grisene kunne bevege seg ute hele året. Fjøs og utearealer skal innredes slik at dyrene skal kunne leve ut sin naturlige adferd d.v.s. rote i materialer og grave. Dyrene skal kunne bevege seg fritt. De skal leve i flokk d.v.s. sammen med andre griser og de skal fôres med økologisk fôr. Største antallet tillatte dyr er 1.7 pr m2 innendørs.

I konvensjonell produksjon er det ingen krav om at dyrene skal kunne bevege seg ute. Største tillatte antall dyr pr m2 er 1.8.

Ps.
Folk som bryter loven burde bli straffa og ikkje få lov til å ha noen slags dyr.

Edit

1 Like

I følge statistikken får 9 av 10 norske husdyr aldri vært ute av fjøset.

Hos Grøstad gris og Kolonihagen er det fokus på at grisene skal får være ute i det fri og få grave i jorden og leve ut sine instinkter.

http://grostadgris.no/grostad-gard/ideologi/

Orker ikke se dokumentaren, men jeg vet at grisehold er noe av det mest industrielle man kan drive med. Det er tett og dyra er inne hele året, avl og fødsler er et kapittel for seg selv.

Løsning? Tja, vet ikke, men jeg tenker meg nok om flere ganger når jeg går i butikken. Slik invivo nevner.

Grøstad og Kolonihagen har godt rykte, men er jo ingenting som stopper noen skruppelløse aktører å slenge en “økologisk” merkning på produktet uten at de behandler dyrene deretter.

Det jeg tror sulzrox poengterte også.

edit: Og ja, økologisk handler ikke først og fremst om dyrevelferd.

Var i tvil selv, men jeg skal se den. Viktig å minne seg selv om at verden ikke er perfekt selv om man bor i norge og at vi har nok å tak i for gjøre verden til et triveligere sted, for både mennesker og dyr.

Er ikke bare «å slenge» en økologisk merking på noe, så enkelt fungerer det ikke.

Og jeg tror at genrelt sett så er nok bønder som driver økologisk mer bevisst og opptatt av miljø og dyrevelferd.

Ja vet ikke om eksempler fra Norge i hvert fall hvor det ikke stemmer.

Apropos dyrehold:

Løsningen er enkel og grei, vi må behandle dyrene så godt det som overhodet mulig, så får det heller koste det litt mer da.

Det er åpenbart av hverken lovverk eller kontrollfunksjoner fungerer. Det samme gjelder med kylling, storfe, sau og LAKS.

Huff, det der var jævlig å se på. Ikke normale holdninger.

Beste løsning er vel å dyrke fram kjøtt. Noen år til men kanskje ikkje så mange år som folk trur. Innen 5 år så kanskje.

Fra ca 19 min inn

2 Likes

Det eg ikkje forstår er hvorfor dyrleger ikkje seier meir i fra? Dei reiser jo rundt og burde ha eit godt inntrykk av hvordan dyra blir behandla på dei forskjellige plassene.
Hver plass burde ha minst 1 besøk i kvartalet hvor ein sjekket dyre helsen.

4 Likes

Har jobbet med griser, sauer, kyr, rev, mink og fisk. Kan si såpass at det er svært få av disse som lever av disse dyra som ikke tar vare på dyrene. Det er tross alt disse dyrene de lever av. Alt av penger som kommer inn er avhengig av at de får best mulig betalt for produktet sitt.

At det vil som ellers i samfunnet være avvik er bare noe vi dessverre må finne oss i. Hvor mage av oss er det vel ikke som har en kollega eller to som ikke duger i jobben sin?

Personlig så mener jeg at den siste avsløringen vedrørende pelsdyr oppdretteren på Jæren om Mattilsynets fremgangsmåter bør åpne opp en diskusjon om hvilke fullmakter og ikke minst hvilke kvalifikasjoner deres personell har! Det er mange som i lengre tid har mistenkt at Mattilsynet er “infiltrert” av dyrevernsaktivister av forskjellig grad.

Edot: det er ikke noe problem å vise bilder av syke og skade dyre da de fleste har dette. Det handler om hovrdan man følger de opp og hvilke tiltak som gjøres for å unngå skader på dyr.

1 Like

Jeg må si jeg kjente det kokte så lenge jeg orket å dokumentaren, helt uakseptabelt. Håper de folka som var sladdet blir doxxet og hengt ut.

Nei, vet du hva, vi må bare ikke finne oss i det. Om man ikke duger i jobben sin som dyreholder, bør man finne seg noe annet å holde på med. Finnes plenty av jobber hvor konsekvensen av å være ubrukelig ikke går utover levende vesener.

Jeg mener vi har kommet så langt som sivilisasjon at inhumant dyrehold er helt unødvendig. Dette handler om en uregulert og selvlært bondestand som må presses hardere.

For all del, veldig mange dyktige bønder, men gud skal vite det er mye rart i de tusen fjøs. :slight_smile:

2 Likes

Altså, innsatsen må rettes mot de svært få som ikke duger i jobben sin. For jeg er helt sikker på at det er mist en av dine arbeidskollegaer som er ubrukelig.

Problemet er at det er disse få uduglige folkene som havner på TV og folk som ikke vet særlig om hva det betyr å drive dyrhold kjøper dette rått.

Bruk kvelden til å lese om pelsdyrbonden fra jæren og hans kamp mot mattilysnet etter å ha blitt grovt rævpult opp og i mente. Du kan begynne her. https://www.nrk.no/rogaland/direktoren-i-mattilsynet-gar-av-etter-nrk-avsloring-1.14563553

Edit: Nr 1. https://www.nrk.no/ytring/stemplet-som-dyremishandler-1.14558564
Nr 2. https://www.nrk.no/ytring/vi-gjorde-alvorlige-feil-1.14560538

Fasiten fikk du lengre oppe. At Direktøren for Mattilsynet velger å gå av beytr jo at han innser hvor ufattelig galt dette har gått av sted i denne saken. Føler på gikta at dette ikke er det eneste saken selv om de skal ha kudos for mange andre saker de har fikset opp i.

2 Likes

dumt spørsmål her.

kan man betale inn ekstra avdrag på et fast rente lån?

Ser Kolonihagen kjører hardt på grisereklamene på vg.no nå.

Som det blir sagt i denne dokumentaren, så tror jeg dessverre dette er et problem i hele kjøttindustrien, og jeg tror det står verst stilt i innenfor produksjon av kylling og svin.