Hadde det ikke vært mer effektivt (billigere) å legge på 1-2 kroner per liter bensin og diesel?
“I Tromsø har politikerne også for lengst innført en egen ordning fra før der rundt en krone ekstra i påslag på bensin- og dieselprisene går til samferdselsprosjekter lokalt.”
Folk er irrasjonelle, selv om de betaler 5 kr per passering 2 ganger om dagen er det “et mareritt”. Det at hele regningen kommer på en gang gir også større effekt. De kunne dratt inn mye mer penger til mindre motstand ved å ha høyere bensin/diesel-avgift, men for å få folk til å droppe turen er ferre parkeringsplasser kombinert med en bom på veien mye mer effektivt.
Altså om målet er å få mest mulig penger ut av bilførerne: Avgift
Om målet er å få folk til å legge om vanene og kjøre mindre: Bom
Nuvel, det er vel heller 50 kroner per bil om dagen slik det har vært før, men man har ihvertfall kun trengt å betale på vei til jobb. Pluss engangsavgift, årsavgift, drivstoffavgift, moms.
Det som nå skjer er at bomringene blir doblet opp, slik at man også må betale det samme for alle fritidsaktiviteter. Det virker som om politikerne overhodet ikke har skjønt at byene har tilpasset seg den gamle bomringen over 30 år for å få livet til å gå opp.
Det er faktisk en dramatisk ny tilleggsutgift å bare legge flatt på befolkningen, og er helt himmelropende udramatisk. Så Nok er Nok, blir proteststemming til høsten.
Jeg reiser kollektivt til og fra jobb hver dag, men har stor sympati for de som føler seg flådd av dagens bomsystem, så utelukker ikke at det blir en proteststemme fra meg heller.
Er folk bevisst at de bruker mer enn 4kr/km på bilen allerede? Folk generelt aner ikke hvor mye de bruker på bil. Om du må betale en eller begge veier avhenger av hvilken bom det er, og hvor mye du må betale avhenger av når på døgnet og om du har elbil eller ikke. 5kr er vanlig for elbil, 25kr er vanlig for diesel/bensin.
Men mulig jeg er helt surrete nå når jeg leser overskrifter som dette, eller kanskje redaktøren?:
Edit:
Nå fikk de rettet litt opp i det, men fortsatt er det surr i siste setning:
Jeg skulle ønske jeg bodde i samme land som deg. Jeg har barn og jobb, så jeg må kjøre i rushtiden, og jeg betaler
Rushtiden er jo åpenbart definert så bredt for å melke mest mulig, ikke ut i fra praktiske købegrensende hensyn.
Snakkes til valget da, yrkespolitikerene.
@Savepig om Bergen er et annet land eller ikke er jeg fortsatt ikke sikker på etter 3 år der Men tenkte på Oslo når jeg sa 5kr:
Klart bomringen i Oslo kan være halve prisen av Bergen, når man ser hvor sykt stor prosent av sine skinneprosjekter de får dekket av staten.
Man betaler begge veier i Oslo, vet ikke om det gjelder Bergen.
I utgangspunktet er det ment å være en vei i Bergen, men dette har også blitt strammet inn mye med den nye bomringen, fordi veinettet er lagt opp sånn at man mange steder må kjøre gjennom “mer av samme veien” for å komme på tilbakeveien.
Det er også en del av bakgrunnen for at raseriet er så stort nå.
Joda, ble bare litt feil å si at Oslo var halve prisen ut fra de tabellene.
Det er ikke langt unna når man ser at det knapt nok er forskjell på rushtid og vanlig.
Blir vel, med en vanlig bensinbil, 52kr til jobb og hjem igjen i Oslo og 44,80 i Bergen hvis man bor utenfor bomringen?
Men så skal det også sies at i Oslo er kollektivtilbudet av et kaliber resten av landet ikke kan drømme om gang. Men bra argumentert
Likte nå produktet jeg fikk se og løsningen de hadde for å redusere strømforbruket, så jeg kastet inn en liten sum på det.
Det er sånn typisk greie jeg kunne funnet på å kjøpt til min egen bolig for å redusere forbruk.
Blir så oppgitt. Hvorfor får disse jævlene noensinne gå på gata igjen ever?
Betryggende.
Ble du overasket?
I mitt hode har vi gitt opp å forsvare dette landet for lenge siden. Norge ligger åpent for alle typer invasjoner, militært, kulturelt og økonomisk.