Har vi noengang hatt et forsvar som avskrekker? Nato har gjort en god jobb for oss militært, eøs har bært en katastrofe kulturelt, og oøkonomisk har vi da klart oss fint.
Ja, under kalde krigen og frem til 2000 var forsvaret av Norge rimelig sterkt.
Ja ihvertfall fra stormaktene om de skulle ønske det. Styrken vår ligger i økonomiske og politiske allianser og god etterretning. Vi har også en av de beste marine og spesial-jeger styrkene i verden for små ekstremt komplekse oppdrag, men ved f.eks. en invasjon fra Russland eller USA er vi rett og slett for små til å kunne stå imot på volum. Om vi hadde 15 eller 4 fregatter, 10 eller 30 jagerfly gir det oss ikke noen større mulighet til å stå imot tusenvis av slike fartøyer fra en av stormaktene. Det vi satser på er å innfri våre venners forventninger så vi kan få hjelp om vi trenger det, men om vi ikke gjør det er det ikke like sikkert vi blir prioritert for beskyttelse i en større krig. Men ser ikke helt hvilke trussler vi skal beskytte oss mot i dag, annet enn enkeltmenneskers gale handlinger eller økonomisk/narkotika/data-kriminalitet.
Nei, det er kanskje en del av problemet her til lands, naivitet.
Tenker at som nasjon så kan det være greit å planlegge og være forebredt på mange ulike typer kriser og scenarier.
Men klart, vi sparer mye penger i det korte løp på å bygge ned forsvaret og annen sivil beredskap. Det kan koste fremtidige generasjoner dyrt…
Ja forsåvidt, men tror ikke det norske forsvaret er naive. Fra det jeg har sett er de ekstremt kompetente og har god oversikt over trusselnivåene i alle verdens hjørner og kroker. Men sånn info er ikke offentlig. Å spekulere for oss på hvor mye forsvaret vet har vi lite grunnlag for med mindre vi har tilgang på slik info. Men med tilgang har man også ikke lov til å snakke om det, så vi ender opp i det samme problemet. Det handler til slutt om man velger å ha tillit til forsvaret eller ikke. Jeg velger det første.
Det norske forsvaret er grovt underfinansiert ift hvor farlig verden desverre er blitt.
2% målet umiddelbart er et rent minimum av hva som trengs
Forsvaret operer jo bare under rammene politikeren setter.
For min del handler det ikke om tilliten til de som jobber i forsvaret, men tilliten til storsamfunnet og politikere som ikke evner å prioritere .
Ja, ganske absurd at forsvar, lov og orden, som er statens primæroppgave, får så latterlig lite oppmerksomhet.
Kultur, regnskog, uhjelp. Ta prosentene fra disse postene rett frem. Enkelt.
Og da telles ikke 1/4 av innvandrerbefolkningen med…derfor er tallene enda værre.
Flott altså!
Og de her menneskene vil folk ha tilbake til Europa? Sjokkerende hvor naive folk er…
Hadde de bare fokuserte på den store jihaden…
Bare for ordens skyld så syns jeg det er like forferdelig å høre skikkelig ondskapsfull rasisme som det er å høre en femåring kalle mora si en jævla kuksuger. Og jeg er for at alle skal behandle hverandre med høflighet. Men krenkealderen er her. Og det er et mer omfattende problem akkurat her i landet.
Jeg og de fleste som har studert kjernefysikk på bachelor, master eller doktorgrad-nivå har vært ganske enstemmige fra det jeg har sett. Kjernekraft er vår klart reneste og mest arealeffektive kilde til energi, at klimaforkjempere og miljøaktivister verden over ikke har kjernekraft som sin løsning på klimakrisen får meg til å miste tillit til dem. Politisk er det vanskelig, men mye enklere enn forslag som å “avvikle oljenæringen”. Om kjernekraft blir prioritert i de fleste land senkes også etterspørselen etter olje og gass, som naturlig nok fører til at mindre olje blir produsert, men uten den konsekvensen at oljeprisen går dramatisk opp som ville skjedd ved et plutselig fall i tilbudet.
Enig, men hva er høyere enn universitet?
That’s classfied, my friend