Det kan det ikke være, for var det noe Norge ville hemmeligholde så hadde det ligget åpent på diverse statlige nettsider. Det må derfor være en grad alle kan søke full støtte/stipend/tilskudd til. Da pleier jo ting å være umulig å oppspore.
Vil si videre forskning utover normalt pensum, f.eks. profesjonsstudier eller arbeidserfaring fra området Men kunne sagt det på en annen måte, legger til et lite edit.
Poenget er egentlig bare at det blir klart hvor sikkert, effektivt og rent atomkraft er når man lærer de grunnleggende konseptene rundt stråling, atomreaktorer og hvordan de faktisk fungerer. Det er ikke så skummelt nå som det var, og selv når det gikk galt i Tsjernobyl var det ikke en stor katastrofe sammenliknet med det som skjer hvert år i Kina og USA pga. kullkraft-anleggene.
Er ikke problemet med Atomkraft idag at investeringskostnaden er så forferdelig høy, og byggetiden lang?
Når man ser fremskritten som gjøres på fornybar energi så er det kanskje vanskelig å forsvare noe som kan være ulønnsomt når det først kan settes igang?
Det er et problem med atomkraft at mye av utgiftene kommer med en gang, men det er ikke grunnen til at det holdes utenfor debatten. Problemet er hovedsakelig at politiske partier mister velgere av å være positive til atomkraft, så ingen vil ta i det.
Hva kan gå galt?
Kanskje vi må la hypen rundt Chernobyl-serien ligge seg litt først
Vi har “ventet” siden chernobyl-ulykken på at folk skal bli informert og rasjonelle. Det er lenge nok. De virkelige dødstallene av chernobyl-ulykken kommer av alle som døde pga kullkraftverk som ble bygget i stedet for atomkraftverk i årene etter ulykken. Da snakker vi om hundretusener-millioner i stedet for et hundretalls-titusentalls pga ulykken. Synes ikke vi kan akseptere å vente, spesielt når USA begynner å bygge ut kullkraft i stedet for atomkraft.
Det artige er at de som er mest opptatt av såkalte menneskeskapte klimaendringer er de som er de største motstanderne av atomkraft.
De er altså fanatiske motstandere mot noe som hadde vært en enkel og hensiktsmessig løsning på det de anser som verdens undergang.
Hva er status på Thorium reaktorer idag? Husker for mange år siden jeg leste at det skulle bli så bra og så mye tryggere enn det uranium var den gang.
Si det til fiskene utenfor fukushima
Funny note: En arbeider fra Polen som jobber her har en missdannelse i ansiktet. Han var født rundt Chernobyl utbruddet og legen(e) hans har i ettertid fortalt at det var pga Chernobyl at han ser ut som han ser ut.
Jeg tenker at fiskene utenfor Fukushima har det helt greit! Spesielt siden de ikke trenger å frykte at de blir fisket opp…
Bryr meg veldig lite om en persons ansiktsskade i denne sammenhengen. Nå distraherer du fra hundretusenvis av mennesker som dør hvert år pga. radioaktiv røyk fra kullkraft-anleggene direkte i dagens Kina og de som kanskje kommer til å dø pga utslippenes klimaeffekt i framtiden. Håper han også er enig i at hans skade ikke bør stå i veien for å redusere bruken av kullkraft til fordel for atomkraft. Anekdoter er effektive når du snakker med følelses-styrte mennesker, men det er ikke meg.
What? Er dette en ting?
Jeg tar heller kjernekraftverk fremfor kullkraftverk. Nå vet jeg ikke hva bås du har plassert meg i men det kan du godt spare deg for Suss og klem
Lov å diskutere litt uten å bli anklaget for anekdoter mot følelesstyrte mennesker vel? eller er vi så pokkers hårsåre blitt på dette forummet?
Har hørt at mye utslipp av kvikksølv og andre tungmetaller stammer fra forbrenning av kull.
Ja, kull er ikke bare kull. Mange radioaktive isotoper som brennes samtidig (som ligger i kullet), og blir dermed spredd for alle vinder.
Ja kull inneholder ofte spor av radioaktive stoffer som blir sluppet ut i naturen. Et kullkraftverk slipper ut mer radioaktivt materiale enn de fleste vet. Det er sammenliknbart(dog en del lavere, ca 1/3) med den totale mengden radiokativt avfall en kjernekraftreaktor produserer for samme mengde strøm, men fra kullkraftverket spres dette ut i naturen/byer. I tillegg kommer sur nedbør, CO2 utslipp osv. på toppen. Bare å ta seg 5min til å lese på wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Kullkraftverk
Mener ikke at du skal settes i en bås, synes det ble litt mye tull med et seriøst emne som nesten ingen tar seriøst/gidder å informere seg selv om og dermed kan det ikke bli tatt opp i politikken heller. Beklager at det ble tatt negativt, jeg snakker kun om oppsettet i kommentaren din, ikke om deg som person.
I politikken spesielt er anekdoter misbrukt for å manipulere, så når jeg ser det som svar blir jeg #triggered Fint at det ikke er din intensjon å komme med anekdoter.
Har lest endel filosofi og lært av sjefene Sokrates og Platon at man lærer mest av å stille seg på den motsatte siden av den du diskuterer med; enten du er enig eller ikke.
Skal storsamfunnet bøye av fordi enkelte mener at det å vise ørene er en krenkelse?
Dette er krenkehysteri i mine øyne!
Hun begynte faktisk å gråte når hun måtte vise ørene. Stakkars liten…
Poenget her var vel at det var helt meningsløst å vise ørene ettersom det ikke tilførte ekstra sikkerhet, og stort sett ingen andre pass krevde det.
Hadde det hatt noen som helst nytteverdi er jeg enig at det burde vært et krav, men blir jo smålig å kreve det bare fordi.
edit: De diskuterer det her på dagsnytt18 https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/201906/NNFA56061819/ Gå til 50:32