Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hvorfor har vi så dårlig valgdeltakelse?
Kun 65% var med på valg i år.
35% stemte ikkje av ein eller ann grunn.

Det var 33% forhåndsstemmer.
Det seier meg at noe av problemet kan være tilgang til å stemme. Hadde det vært enklere å stemme hadde flere stemt.
Vi kan levere skattemelding på nett men kan ikkje velge på nett.
Hva med å gjere det obligatorisk å stemme? Du kan stemme blankt men du må stemme.

Hvorfor blir ikkje dette tatt tak i?

2 Likes

Ut fra hva jeg hører rundt meg, så er det mange som ikke deltar grunnet apati. De føler at samme hvem de stemmer på, så ender det opp med det samme. En (beslutningsudyktig) blokkdannelse. Siden ingen partier får nok stemmer til å ha flertall alene. (litt selvmotsigende, men sånn er det blitt, og verre blir det dess færre som stemmer)

Intet belegg for dette, men burde være mulig å få en indikasjon om en ser etter kommunene med et rent flertallsparti (finnes det?) så skulle jeg og anta at deltagelsen bedre enn snittet.

2 Likes

Det er nok litt av problemet, så hvorfor prøver ein ikkje å gjør noe med det?
Ein kan stemme på eit parti eller ein kan stemme blankt. Men stemme blankt har liksom ikkje noe verdi fordi det er ei blank stemme, så hvorfor stemme?
Hva om ein kan finne ein måtte å få den blanke stemmen til å ha ein verdi. Er ikkje heilt sikker på hva.

3 Likes

Det tror jeg hadde løst noe av problemet, sprekt/spennende tankeeksperiment: Om blanke stemmer telte. Som i winner takes all. Det partiet med flest vanlige stemmer får tildelt de blanke stemmene.

Det tror jeg faktisk kunne fått gjerdesitterene ut av sofaen. For en blank stemme ville da stemt på konsensus. Det er klart det skaper mye skjevhet. Men det er litt av poenget mitt. Få blokker som er store nok til å være selvrådende. De vil da bli stilt til ansvar i langt større grad. Da du ikke kan skjule deg bak hestehandler og kompromisser.

Ja fy, om noen er politisk aktive her, tenk litt på dette. Få det ut som et forsøk i noen få kretser.
(kommunevalg hadde kanskje vært det beste stedet å prøve ut dette)

4 Likes

Ja kommunevalg for det er her vi har størst problem. (nja fylkestingsvalg er stort sett verre )
Stortingsvalg ligg på ca 78% så det er ikkje så galt men eg mener ein må prøve å nå 100% .
Det er eit problem for demokratiet.

Det var ein ny tanke. Interessant.

Noen med tilgang som kan fortelle hvilke selskaper det er snakk om i denne saken?

Bank Norwegian
Norwegian
Eco Atlantic
Standard Drilling

1 Like

Det hadde vært mer beroligende om de sa “teknisk feil av ukjent karakter” spør du meg :grin:

Skjermbilde1

tydeligvis gikk “ALT” galt

1 Like

Lag heller en kort liste over det som gikk bra? :slight_smile:

Ingen dødsfall!

:slightly_frowning_face:

Eg hadde aldri gått ut med dama i den kåpa. :joy:
For meg ser det ut som noe heilt ant en hva dei skriv om
image

1 Like

@pdx vi tar gjerne litt global oppvarming hit til Finnmark, merker ikke mye til det når sommeren er en ettermiddag med dårlig skiføre i juli, og bilen er under 4 meter sne i september :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

1 Like

var i hammerfest i juli en snartur, sannelig meg en tundra det der. regner med finnmark er hakket verre🤪

en kjenning sa at finnmark var kjent for sine 3-dagers bryllup med heimbrent i en dunk med gulsaft og en med rødsaft. stemmer dette?

Eeeh, Hammerfest er i Finnmark… :rofl:
Det har nok gått med noen dunker hjembrent her oppe ja, men angående bryllup så er det bare samiske bryllup som bruker å vare i 3 dager :+1:

var jo følgelig klar over det, men han kjenningen er veldig, skal man si, patriotisk av seg.

1 Like

Da er de igang…

:sweat_smile::face_with_hand_over_mouth::man_facepalming:

Rolig søndag her inne :stuck_out_tongue_winking_eye: