Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Oljeproduksjonskutt og oppgang på 30-40%?

Det sees ikke på som veldig sannsynlig, men hvis det skjer, hva blir de indirekte konsekvensene? Som jeg ser det, så vil kronen styrkes relativt mye mot EUR/SEK/DKK/GBP, men ikke så mye mot USD, som tross alt har en oljeindustri på land som vil nyte godt av høyere oljepris.

Er litt i tank-markedet, og ser for meg at det på kort sikt kan bli endel lagring i tankship. På litt lengre sikt, så går vel oljeforbruket litt ned og det blir mindre olje å shippe. Mao, positivt på kort sikt, negativt på litt lengre sikt.

1 Like

De synkende oljeprisene har ikke påvirket dollaren i negativ forstand etter det jeg kan se, så jeg forstår ikke at det motsatte skal inntreffe heller. Eller tror du at dollaren hadde vært enda sterkere dersom oljeprisen var høy og at dollaren har steget på tross av oljen?

Edit: Fant noe her som indikerer det motsatte, men virkeligheten er jo sikkert litt mer kompleks enn det som antydes her:

“A 10% increase in the price of oil leads to a depreciation of the US dollar effective exchange rate by 0.28% on impact,”

http://www.ogj.com/articles/2015/01/study-probes-link-between-us-dollar-s-value-and-oil-price.html

En annen ting som kan påvirke etterspørsel etter olje fremover er kuttene som er forventet etter klimamøte i Paris, derimot kan vi få en ny boom når det gjelder fornybar energi spesielt solenergi… kanskje lurt å kjøpe Scatec Solar med tanke på dette.

[quote]
What is likely to be agreed in Paris?
We know already what the biggest emitters have committed to. The EU will cut its emissions by 40%, compared with 1990 levels, by 2030. The US will cut its emissions by 26% to 28%, compared with 2005 levels, by 2025. China will agree that its emissions will peak by 2030.[/quote]

http://www.theguardian.com/environment/2015/jun/02/everything-you-need-to-know-about-the-paris-climate-summit-and-un-talks

2 Likes

Poenget mitt var at USD vil svekke seg mindre enn EUR. USA har hatt nytt godt av at oljeprisen har gått ned 60-70%. Oljeavhengigheten [les:importen] i USA er på vei ned, og litt høyere oljepris vil se økt investering i innenlands skiferolje igjen.

2 Likes

Hmm, eg har vert heldig en periode og hatt litt flaks med noen av mine kjøp/ salg.
Men har også misset noen, bl.a Nel hadde eg i kikkerten og ville være med på neste tur der, men den misset eg.
Nå ser det også ut at eg gjorde dårlige vurderinger medbiotec salg ( eller eg kjøpte jo Iox for under 2kr for dei da, så ikke helt vekke)

Man kan ikke være i alle aksjene da.

1 Like

Har noen her inne erfaring eller kunnskap om hvordan en kjøper og selger strøm?

Vet at Nordpool er “der det skjer”, og et bra sted å starte å lese seg opp, men setter pris på pekepinner om noen her inne på Tek kan litt om dette fra før.
www.nordpoolspot.com

Bok 4 fra dreamfall chapters

Oppgradering til ny unity versjon har kostet, men resultatet har blitt bra

3 Likes

ser ut som portinga har store problemer med ikke-nvidia brukere.

@Onns , greit nok at det er HO forumet dette skjedde på, men det er ikke nødvendig / OK å røpe folks identitet uten deres samtykke / ønske.

Jeg kjenner flere folk her inne sitt ekte navn, men lar de være skjult. Selv om du ikke liker Gordon så forventet jeg mer fra deg…

– pdx edit, fjernet personinfo –

5 Likes

Slik som han holder på synes jeg nesten at dette er greit ( men bare nesten :wink: ).

1 Like

Hah, spar meg! du liker bare ikke at jeg tagget deg i posten…

2 Likes

sinnsyke svinginger i Iox nå, og med det antallet eg nå sitter med der, så er det store beløp det er snakk om, fra intratopp forge uke på 3,7 ( om ikke det var høyere ), og til intrabunn idag på 2,45.

Jaja, der eg tidligere panikk solgte, har eg nå valgt å være bestemt i målet, om og være inne når forhåpentlgivis nærmer seg en farmi in avtale.
det er store potensiele verider i aksjen, men oljeprisen går feil vei.

Nytt gaming selskap på børsen i Sverige i dag: Stillfront

Edit: Tester en posisjon i i Stillfront i dag… virker som et spennende selskap.

1 Like

Noen her inne som eier, eller tør å prøve seg på BWO?

Nye innsidekjøp i dag http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20151208.OBI.20151208S3

Edit: gambler med noen lodd. Sitter nok ikke på disse veldig lenge da denne gjør meg litt for urolig.

Nå har eg ventet i flere måneder på å få Dno under 8, men venter litt til å ser om eg nå kan få også under 7.

Paddy ?

2 Likes

Jeg har lenge vært negativ til olje-aksjer og spesielt oljeservice og nå kom et ramaskrik av et kursmål for Seadrill.

– Vi nedgraderer vårt kursmål på Seadrill til én krone. Vi mener at de
sannsynlige potensielle utfallene alle peker mot praktisk talt ingen
verdi på den eksisterende egenkapitalen i Seadrill Limited, skriver
analytiker Alex Brooks i en analyse E24 har fått tilgang til.

3 Likes

Vet ikke, men jeg har mer tro på kopy goldfields, hvis du skal først ha noe høyrisiko gruveselskap.