Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Synes det er veldig vanskelig å spå. Jeg var innstilt på pris rally og generell optimisme før jul og over nyttår, men likte ikke utviklingen forrige uke, og den frykten som er i markedet.

Oljen ser jo ikke så bra ut teknisk da den har brutt ned gjennom støtten.

Fundamentalt ser jeg stor risiko i verdensøkonomien, og grunnen til at jeg var optimistisk var på grunn av sesongen, sentralbankenes pengepolitikk og generell dumdristighet i markedet - det er jo kanskje ikke de beste grunnene til å ligge lang :slight_smile:

4 Likes

Oljen kan ikke bli på disse nivåene, den må og kommer til å gå opp. Når skjer det? Det er vel ingen som tror på oljepriser under 40 i ett år fremover?

ESO, MSI, DDB og ich har troen på BWO i dag :wink:

1 Like

Du kan ha rett, men den kan jo falle enda mer før det.

Jeg prøvde meg på olje i august på 50 USD og tenkte at den ville jo aldri stå i 37 i desember :slight_smile:

3 Likes

Hvorfor kan den ikke bli på disse nivåene?

har du sett denne før? - http://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart

Fortell meg hvor stor del av tiden prisen på olje har vært over 40 usd og hvor lenge den har vært under?

Det har jeg ikke, og det kan jeg ikke svare på :wink: men, vi har lagt oss til ett forbruk som er høyt og som kommer til å være høyt in years to come. Derfor kreves høy produksjon for å møte etterspørsel. Det er imidlertid mange som tjente penger på høyere pris, men som ikke tjener penger nå, feks skiferoljegjengen. Når nok selskap slutter å investere og produsere, så tar etterspørsel igjen og drar fordi tilbud. Pris opp :slight_smile:

trenger ikke fortelle deg det, det ser du vel selv :wink:

1 Like

Tror du og flere økonomer bommer på hvor lang tid det kommer til å ta.

Som jeg har sagt før så er billig energi bra for økonomiene, men det betyr jo at alle investeringene som har vært gjort de siste 5-10 årene innenfor oljebransjen ikke er lønnsomme og er altså feilinvestert.

Ja, jeg ville jo sagt at normal pris for olje, inflasjonsjustert er 30-45$.

Alt over 60 er veldig høyt og alt under 20 er veldig lavt.

Fryktelig mange økonomier, som Russland, som trenger 100$+ for å virkelig tjene penger.

1 Like

Still deg følgende spørsmål da.
Hvilke produsenter klarer å leve med kurser på feks 35 dollars?
Og klarer disse møte etterspørselen alene?

Hvis siste spørsmål ikke er ja, så stiger prisen etterhvert - ganske snart tror jeg

1 Like

De fleste tror jo at prisene skal opp men foreløpig har jo alle “ekspertene” bommet på når dette skal skje.

1 Like

Sant nok, det er samme som da de samme løkhuene (kan vi kalle de det?) kommer med spådommer og kursmål før 1 kvartal, hvorpå de kutter utover året fordi selskapene sjelden vil nå de opprinnelige målene som de har fått tredd ned over øra av “ekspertene”.

1 Like

Oljemarkedet preges av stor usikkerhet og det er nå ganske store prisvariasjoner avhengig av hvilken oljepris man ser på. Mens spotprisen i skrivende stund er på såvidt under 37 dollar, er februarkontrakten på 37,74 dollar, mens marskontrakten er på 38,43 dollar.

Det kan altså tolkes som at markedet forventer en viss bedring i oljeprisen etter nyttår, sammenlignet med det vi ser akkurat nå.

Du fikk en like for “løkhuene”.

2 Likes

Spør dere meg så er all befatning med olje-relaterte aksjer nå ekstremt risikabelt;
Omtrent som å prøve å kaste en landmine gjennom en basketball-kurv fra en avstand på 36,71 meter. Det kan gå bra, men det kan også gå fryktelig galt.

6 Likes

Prisen på å utvinne skiferolje har gått en vei de siste årene: rett nedover. Det er mange store skifteroljefelt i USA som har break even på < 40$. Fallende priser sørger for mer fokus på kostnadskontroll og mindre på ekspansjon.

I Norge, så vil mange felt stå urørte inntil kostnadene kommer ned. I mellomtiden, så er det bare noe få felt som er lønnsomme. Hvor lang tid tar det før kostnadene kommer langt nok ned på endel av de andre? Ikke godt å si, men jeg tror det kommer.

Mao, jeg tror vi godt kan ende opp med at oljeprisen holder seg under 40$. Samtidig, dette er da virkelig mer av et politisk spørsmål? Hvis OPEC blir enige om at prisene skal opp og de kutter produksjonen, så vil den gå opp. Da ender vi fort på 100$ igjen. Om det skjer i morgen, om to år eller aldri, er ren gjetting.

2 Likes

Det blir alltid blåst opp, det kan være reellt eller overreaksjon, vanskelig å vite.
Hvilke priser tåler araberne? Må begynne å svi litt for flere nå.

** Samtidig, dette er da virkelig mer av et politisk spørsmål? Hvis OPEC
blir enige om at prisene skal opp og de kutter produksjonen, så vil den
gå opp.**

-jeg tror dette er ett midlertidig spill for å sikre seg ytterligere markedsandeler, OPEC vet hva de gjør og gjør det for en grunn. Lar ikke andre komme så enkelt inn fra siden for å tjene penger på olje, de vil jo ha alt selv…

Snakket med broren til en som jobber med oljepris prognoser i Statoil. De tror oljen beveger seg høyere fra q3 2017. Ikke spør hvem.

Ja, det kan vel hende, selv om jeg skulle likt å høre argumentene for denne påstanden, det er jo mot hva de fleste store sier - feks DNB har kalkulert nylig med priser på 60 i 2016, det er forskjell på det og under 40. Hvem faen skal man tro på?

At Statoil jobber for å klare å levere margin på dagens kurs er en ting - at de tror på disse prisene ut 2016 (nesten) tror jeg isåfall dreier seg om 1 ting, det er mulighet fopr ledelsen til å kutte ytterligere “fordi prisene kommer til å holde seg lave ut 2017”.

De såkalte oljeanalytikerne (oljeprisgjetterne) er mindre troverdige en “klarsynte Sara” som titter dypt inn i glasskula og forteller deg at fine ting og også noen kjedelige kommer til å ramme deg i relativt overskuelig fremtid.

3 Likes

Trenden er enda ned. Så enn så lenge er det vel over 50% sjangs for en enda lavere pris.

2 Likes

Syke greier i Dno siste tiden, nå venter eg å ser om eg får under femmeren, kjøper ikke før den har snudd oppigjen vertfall.