Hvis vi er på vei inn i et skikkelig bearmarked, så er det første gangen siden 2008/2009. Den type risiko som man har tatt de siste 5-6 årene tror jeg nå kanskje ikke er verdt å ta. På tide å være ekstra nøye med å sjekke finansene til selskapene man snuser på.
I dag kommer melding fra tidligere president i OPEC at det begynner å bli krise. Når de (OPEC) går ut å sier det begynner å bli krise da er det unntakstilstander. Det er dette som er begynnelsen på oppturen. Broren til kompisen til Morti som babler om oppgang fra siste del av 2017, har jeg ikke noe tro på, det har ingen råd til.
DNO kjøper tilbake aksjer, er det rart kursen blir rærpult i forkant eller er det bare tilfelding?
Igjen, jeg tjente bra på DNO sist, man kan bare ikke kjøpe alt med en gang. Posjonere da man ikke vet hvor bunnen er. Jeg gjør som Gordon - går mot strømmen. Tips: DNO og BWO!
en annen oljeknøtt eg følger med på, er qec, men eg har ingen aksjer nå.
Tror den har bra potensiale
pr nå er det iox som er “hesten” i portissen min
Iox
Avkastningen min i år ligger an til å bli rundt 22 %.
Synes ikke der er så aller verst, men så tar jeg en titt på aksjefondet Delphi Nordic som har en avkastning på over 37%.
Det blir så jeg lurer på hvorfor jeg skal gidde å forvalte ting sjøl. Kunne satt alle penga i aksjefond…
88% her
Problemet er at kona bruker alt!
edit, tro det eller ei, men Funcom er den jeg har tjent mest på, omlag 68% av fortjenesten, resten fordeler seg likt på REC og OPERA med 16% hver.
På de siste 18 månedene, så har jeg 182%. Takk til Starbreeze og Kitron.
Problemet at jeg begynte med småpenger
Det overrasker meg ikke. Det har vært store penger på bordet der, men det er nok få som har gjort som deg og gått i pluss, med tanke på at aksjen er ned 57% hittil i år.
Hva er sjansen for at du hadde valgte fondet med 37% avkastning, og ikke ett som gikk i minus?
Jeg solgte meg kraftig ned i NEL (tap) og Rec (gevinst) i dag. Nå har jeg 85% cash. Drar på en ukes ferie i morgen og gidder ikke tenke på børs. Begge var kortsiktige investeringer uansett. Kandidater jeg vurderer om de kan kjøpes til rett pris i romjulen er Funcom (kortsiktig), GIG (kortsiktig) og Kitron (Long). Satt inne lenge jeg i Kitron før. Men ingenting skjedde og solgte for samme pris. Det var selvsagt rett før det smalt. Fremdeles er det vel en av de billigste aksjene av “solide” selskaper slik jeg ser det. Og tanken min for 2016 er at jeg skal slutte å spille på aksjer som faller slik jeg nå gjorde i Rec f.eks. og begynne med trend-trading og kun holde meg til aksjer der pilen peker oppover.
Edit:
Og selvfølgelig det glemte jeg jo. ThinFilm ordrene mine blir stående på 2.70 og 2.50 uansett
Det er gjør fort vondt å fange fallende kniver. Når det er vanskelig å skaffe finansiering slik som nå, så er det greit å holde seg borte fra selskaper som trenger finansiering, utenom med mindre beløp. De to selskapene jeg har gjort det bra med, Starbreeze og Kitron kjøpte jeg begge i oppadgående trender. (Starbreeze etter å ha gått 6x siste 9mnd!)
Det er viktig å konsentrere seg om hva et selskap er verdt nå, og ikke hva det var verdt ved ATH. Personlig så bruker jeg nå historisk prising først og fremst som indikator på at jeg må finne ut hvorfor de har fallt.
Eg har siste året tatt litt grep om hvordan handle aksjer, og det viktigste og smarteste eg har endret på, er uten tvil at eg helle sitter å ser raketter gå fra meg, kontra å løpe etter.
Det kommer alltid en ny rakett.
En annen ting er at eg heller tør å miste dei første prosentene, i stedenfor for å prøve å treffe bunn, aksjer eg sitter i som går ned, kjøper eg gjerne i på tur nedover ( Iox siste todager som eks )
Dei to grepa der, pluss en solid dose flaks, gjør til at 2015 etterhvert ser ok ut.
spennende å se om Iox karrer seg forbi 3 igjen, eller om noen "bare må selge "
Er det bare meg eller har Funcom og Songa en veldig lik kursutvikling og TA? - vet ikke om det betyr noe - var bare noe jeg la merke til.
Hadde håpet på å få Nmg til lavere pris, men det ser ut til at heller blir en ny rakett som stikker av fra meg.
Noen som er der ?
Meget spennende case
ser ganske samstemt ut. Funcom i grønt.
Svenske selskapet Tobii er i vinden for tiden.
TOBII AB: TOBII VALIDATED FOR WINDOWS HELLO LOGIN, ANNOUNCES SUPPORT FOR FACIAL RECOGNITION
https://www.nordnet.no/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=100730011&sourcecode=wkr
Morgan er positiv til europeiske oljeaksjer - forventer dog bedring i oljepris andre halvdel av 2016.
Nå er tiden inne hvis man skal sitte en stund - og ønsker å treffe på lav kurs.
Jeg kjøper heller oljesertifikat, men tror det er litt tidlig.
Eg sitter nedlastet olje, er nesten så eg kjenner olja tyter utgjennom ørene
det var i de dager de tre vise menn kom med gull, olje og bitcoin