Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

God helg :slight_smile:

6 Likes

God helg

4 Likes

God helg. Nå er det på tide å ta seg en øl. Jeg skal ha en Gottes hülfe in der Noth fra Nøgne Ø i dag, muligens en imperial stout også

6 Likes

Eg skal på naboparty med godt gammeldags industrielt øl fra Hansa :slight_smile:

3 Likes

Det funker det også. Kos deg :slight_smile:

1 Like
1 Like

Det ble Munkholm her ikveld. Må på dugnad i morgen tidlig :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Var det i Januar at islero.com skulle kjøre reopening?

La inn ordre på en liten pott i Fuelcell Energy også. Siden NEL og alt grønt er i vinden om dagen

2 Likes

Her er mye god info om Iox :

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2298787

På fredag såg vi bondholders kvitte seg med litt aksjer, antagelig veldig lite bh aksjer igjen.
Samtidig har vi sett en DnB kunde kjøpe 600-700k aksjer, i tillegg til at både jpm og msi fortsetter sin økning.
Proffene stjeler fra utålmodige her, samtidig ser vi en advokat wilding inne på topp 20.
Han har tidligere vert svært tett på selskapet, og handler nok ikke bare for gøy.

Les dere gjerne opp også på Canacol som eier 25 prosent av selskapet, gjennom Andes.

http://www.canacolenergy.com/s/track-record.asp

http://www.canacolenergy.com/s/acquisitions.asp

Paddy, er du med eller solgte du igjen ?

Jeg er med jeg :slight_smile:

1 Like

Er Iox superhøy risiko Kronn? Hvor stor er nedsiden tror du. Leste HO linken din, mye info der, men blir jo skrevet mye rart rundtomkring da. Leteretterverdi har tydelig satt seg godt inn i selskapet, men det er jo en del ting som skal falle på plass før den fyker avgårde da.
På forhånd takk :slightly_smiling:

Eg vil ikke bruke ordet superhøy, men risiko er det naturlgvis også sett mot det generelle børsklima 2016 har åpnet med.
Ser vi iox, så har den likevel utviklet seg positivt, og fredag ble siste handel gjort på årets høyseste kur, sett bort fra intratopper.
Eg synst det er vannsklig å bedømme risiko og nedside i enn sånn typer aksje, da mye av poteniaslet ligger frem i tid, og en er avhengig av hjelp fra andre for å kunne klare å realisere oppsiden, noe selskapet holder på å lykkes med gjennom redningsaskjonen fra Andes ( londonnotert selskap) som kom inn med frisk kapital, andes fikk sine aksjer for var da 11øre, som idag utgjør 1,1kr.
Men likevel var det fortsatt stor usikkerhet rundt nødvendige bankgarantier, men dette er nå på plass, og siste bankgaranti stilte cancaol opp med, canadsik selskap i solid og sterk vekst, med hovud fokusi colombia ( canada notert ) og sitter med sterk kapital og gode nettverk.
Les gjerne litt om Canacol, limer inn to linker som en start :

http://www.canacolenergy.com/s/track-record.asp

http://www.canacolenergy.com/s/acquisitions.asp

Canacol eier ikke askjer direkte i Iox, men gjennom oppkjøp i høst fra Andes, kost pris på 1,7kr pr aksje, i tilegg har dei stilt nødvendig bankgaranti og da igjen sørget for fristilte Interoil midler ( ref.les)
“In addition, Canacol has agreed to provide a guarantee of US$4.8 million to fulfil Interoil’s guarantee
obligations for the LLA-47 licence. As a result, the Colombian regulatory entity, Agencia Nacional de
Hidrocarburos (“ANH”), will release Interoil from guarantees totalling US$3.6 million. Andes intends
to use the proceeds of US$3.2 million from the transaction to continue the development of its
Argentine and Colombian assets and for working capital purposes.”

link: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=389469

så tar vi direkte verdi i forstilte cash å legger dette opp på prisen Canacol betalte for aksjene i Andes Holding, som er ett holdingselskap som kun eier aksjene i Interoil, 49 prosetn, så burde nedsiden være begrenset til over kr 2 ( eg mener godt over, men hver enkelt må neste vurdere selv )

Men så, hvorffor gjør Canacol alt dette ? Dei sitter med lisenser fra før i samme området, Lla-47 var også en lisens som det var hard budrunde rundt, altså vi sitter på en lisens som flere andre store aktører viste stor interesse for, og som nå Canacol er i ferd med å ta del i, hvorffor ?
Både 2d og 3d seismikk er tatt, og det viser store reserver, og det nærmer seg ettealt og dømme drilling, en farm out er nok veldig nærme, og da er det gjerne vanlig at del av avtale er å betal tilbak historiske kostnader knyttet til lisensen.

Eg ønsker ikke å komme med noe tall på ønsket kurs, men den er på vesentlig høyere nivå enn dagens, men da krever det at selskapet lykkes med arbeidene med å utvikle lisensen.
Med påviste treff og produksjonssart litt frem i tid, og på frohåpentligvis høyere kurs, så kan oppsiden her være meget høy.
Data viser at interoil kan sitte på ca 35milioner fat, så er det bare å begynne regne.
For å hjelpe igang litt, så bruker eg enkle metoder i en evt pris eg forventer :

Evt salgspirs 35 milioner fat * 2 dollar ( olja ikke tatt opp ) = 70 000 000dollar
70 000 000 dollar * 8,5kr ( spørs jo dollarkurs ) = 600 000 000: 65 000 000 aksjer = 9kr pr aksje

Stiger oljeprisen etterhvert, og vi ser f.eks 60 dollar fatet, så trekker vi fra ca 38 dollar i løftekost, så er bare å regne litt.

Det vi vi vet, er at Iox ikke har mulighet til å gjøre dette uten å gi i fra seg deler av lisens, mot da å få dekket historiske kostnader og evt partner tar stor del av kost med drilling ( 8 brønner til feb 2017 )
Interoil har også en høy gjeld, ca 300 mnok

Interoil har også tilgode penger ca 35mnok
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=372689

Men som tidligere sagt, eg eier mangen askjer her, å ser sikkert oppsiden best.

Det som er med aksjen, er at det er lav oms, og store svinginger, ikke gå inn en dag og forvent at man kommer ut neste dag.
Til tider svært tomt på kjøpersiden, men kjøperene er der med engang aksje faller litt, ellers er det plukking som blir gjort.
Vi ser stadige " idiotsalg ", men kursen henter seg stort kjapt inn igjen.

Vi ser tydelig posisjonering nå, forge uke kjøpte dnm ca 700 k( kan self være flere kunder.
Jpm kjøper stort sett hver dag 8-10 k har gjort i lang tid

Ser også etterhvert navn på topp 20 som historisk har god kunnskap og kjennskap til selskapet.
Der er nok en del som kjenner selskapet godt, som er på kjøperen.

Spennende case

3 Likes

Opps, ser en grov feil eg må rette opp i dollaren

Edit : eg har rettet opp. dollaren ble dobbeltført, så det ett jævla høyt tall.
Godt eg fikk rettet det før det ble kommentert

4 Likes

Har du vurdert Nor?

1 Like

Eg kjenner godt til Noreco caset ja, men ha dessverre begrenset mulighet til å være med det på det.
Eg har tidligere tradet med ok hell i Nor, er enig i at aksjen har ett rikt potensiale og med bakgrunn i " hypen " i FA, så fortsetter den opp i morgen.
Er posisjonert der.
Eg har noen aksjer i ett selskap som eier en del av Nor, men ikke mangen.

Men hva med ett evt nei i forsikringsaken ? ( eg tror ikke det )

1 Like

Er selv med i iox, og har lest en god del om selskapet, blant annet mye av det du har skrevet Kronn. Har god tro på selskapet fremover, selv om det alltid vil være en risiko, som med alt annet.

2 Likes

Lykke til med en ny spennende børs uke, eg tar litt ferie å lar børs være børs en ukes tid :slight_smile:

edit : imorgen eller vertfall en av første dagene, kommer interoil nok med en produksjonsoppdatering, den vil helt sikkert vise nedgang i både produksjon og pris, ref oljepris siste halvår.
Hugs at potensialet ligger andre steder enn ved dagens produskjon.

4 Likes

Og følger meg selv opp med forhåpentligvis en inngang i Hexagon i morgen. Siden de henger sammen med resten :slight_smile:

Olja setter nye bunner om dagen, og på ett tidspunkt vil det snu, investeringer kuttes, produksjoner stoppes om dagen, det vil bli for lite olje i markedet. Noen snakker om oljerelatert og at man bør vurdere å plassere her fremover. TGS ble nevnt forrige uke, Statoil med kurs ned mot 100,- må være en gyllen mulighet, skulle det gå noe videre ned, vel, da får vi ta til takke med utbytte da!

Burde vi ikke diskutere litt olje i eget tema, det er mye bra kunnskap her og sammen finner vi mye bra info, oljerelatert kan gjerne få mange av 2016 store vinnere, og man må kjøpe før det er “bekreftet” at nå snur det for skal man maksimere oppgangen. Med maksimering av oppgang, kommer også høyere risk inn, det er noe man må ta med i vurdering.

DNO: Lave kostnader, mye cash, får jevnlig betaling og tilbakebetaling av 1 mrd dollars i gjeld skal tilbakebetales fra KRG til DNO fremover.
BWO, BWLPG, FRO og TIL: Frakterne må med - her er flere inne og vi kan mye.
STL: Utbytte skal opprettholdes som hinderer kurs fra å kollapse nesten “uansett”. STL ned mot 100 må da være ett røverkjøp?
IOX: Kronns yndling
osv osv

Øystein Sunde synger: “Alt som går ned, kommer før eller siden opp” :slightly_smiling: