Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Personer jeg følger, men det er selvfølgelig biased ved at jeg «stoler på» dem pga. vi har samme tankegang. Hører på en rekke podcaster som har ulike gjester, og har tidlig benyttet meg av flere coacher som har stort fokus på ernæring. Kan ramse opp navnene på dem, men tror ikke at det nødvendigvis sier folk så mye.

Logikken er at man spiser fisk for å forbedre ratioen mellom omega 3 og omega 6, og når man da synes det er en god ide å begynne å fore laksen med noe som inneholder mye omega 6, påvirker dette selvfølgelig innholdet i sluttproduktet. Om man i tillegg tar med tungmetaller og mikroplast, samt at kjøttet tilsettes farge for å framstå rød/rosa da det er deres naturlige kosthold som gir den fargen, er ikke lenger fisk et så veldig attraktivt produkt. Jeg mener også at fisk har et ufortjent godt rykte sammenlignet med rødt kjøtt. Et annet alternativ er å spise sardiner og andre produkter som ikke har de utfordringene laks har.

Og, med logikken at det handler om ratioen mellom omega 3 og 6 (og 9), får jeg nok omega 3 gjennom rødt kjøtt i kombinasjon med å ikke spise korn eller ting som har en ufordelaktig ratio.

7 Likes

2 Likes

Altså, i Norge treffer jeg på mye sau høyt til fjells. Tenker det må være et godt alternativ?

1 Like

Ja, det vil jeg absolutt tro

2 Likes

Anbefaler alle å basere meninger på vitenskapen i stedet for yoga guruer og el ømfintlige på facebook. Vi har kommet så langt som vi har takket være vitenskapelig metode. Dessverre har vi i USA politisk motiverte frontalangrep på all vitenskap som smitter over til Norge og andre steder.

7 Likes

Finnes en egen boligmarkedtråd:

Kan være du får bedre svar der, enn her på småprat :wink:

De tingene som man kan holde seg unna og eller redusere inntak av når det kommer til kosthold er veldig åpenbare potetgull, brus, pommes frites osv

Variert inntak av kjøtt og fisk går bra :wink: akkurat som porteføljen din er det mulig å diversifisere bort risiko når det kommer til kosthold, spis mat laget av mange forskjellige (naturlige) råvarer fremfor masse av en som du tror er veldig sunn

2 Likes

En bærekraftig stamme av ulv, bjørn, gaupe, jerv + andre rovdyr tenker jeg får dekt det daglige behovet av mineraler og vitaminer på naturlig vis; så ja, sauer er ikke noe dårlig alternativ.

1 Like

Nå er ikke dette bjørnetråden, så selv om holmes er kronisk kjøtteter er det fortsatt en del av oss som mener gress er tingen :ox:

Bjørn sliter forøvrig med bendelorm og trikinose

Altså mitt poeng er at man bør tenke mer på hvordan man kan inkludere mange forskjellig ingredienser og mindre på ekskludering eller gå all in på en elsklingsrett.

2 Likes

Er nok smart det. Man må gjøre om på noen vaner for å komme opp på 800g grønnsaker om dagen. Noe det ligger solid forskning bak at er sunt. Så får man bestemme om man vil spise pasta eller kjøtt resten av dagen :sweat_smile:

2 Likes

Setter som alltid pris på link :wink:

Bare å legge ned oljenæringen fortere enn kvikt. Det grønne skiftet går jo på skinner :crazy_face:

6 Likes

Og her hjemme krangler sinnsforvirrede politikere å la gassproduksjonen gå ned for å "redde verden":earth_africa: :man_facepalming:

6 Likes

Ser ut til at Tyson er klar for kamp.

4 Likes

har Kaski en “missing link” i familie treet sitt ? :sweat_smile:

1 Like

Breaking News! Dyrere per person om man bor alene enn om man deler på boligutgiftene og ikke har barn

17 Likes

Tenk for en sensasjonssak det blir når E24 finner ut at det samme gjelder for et hotellrom?!

10 Likes