Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Er det koronasituasjonen (klassifiseringssamfunn for vaksinert, ikke-vaksinert) som er årsak til sånn dobbeltmoral som dukker opp over alt nå?

2 Likes

Da skal du være veldig interessert i korona-situasjonen, om dette er det første du tenker. Hva med at denne behandleren rett og slett har en noe klønete måte å vise sin støtte til Ukraina på? Hva er dobbeltmoralen forresten?

3 Likes

Jeg observerer et gjentakende mønster om segregering i samfunnet som jeg ikke har lagt merke til før korona-situasjonen. Du skriver ”klønete måte å vise støtte til Ukraina på”, og kanskje det er denne klønete måten som jeg syns er problematisk og dobbeltmoralsk. At folk gjør noe i beste mening (og solidaritet ovenfor et land i krise) som egentlig blir nesten like feil da det diskriminerer uskyldige mennesker i et annet land som også er i krise.

Jeg har ikke inntrykk at det har skjedd tilsvarende i Norge i nyere tid, at det plutselig var greit å diskriminere innvandrere med opprinnelse fra andre diktatorland i krig.

Forventer vi at ved å ved å diskriminere alle russere at det er nok til å lage nok misnøye i Russland til at de klarer å velte Putin - i et land der en kan bli bøtelagt, fengslet, forgiftet for å uttale seg kritisk til regimet? I så fall, så må hele Europa annerkjenne at sanksjonene ikke virker godt nok og treffer der de skal (eller at Europa med feilslått grønn energipolitikk har gjort seg ekstremt sårbare).

Det finnes vel knapt en eneste russer som er for krig og elendighet (og de som er for Russland-invasjonen er gjerne de som i beste mening har tillitt til propagandanyhetene de har blitt servert.)

Jeg ser ikke poenget med at uskyldige russiske innvandrere skal måtte redegjøre for sitt politiske standpunkt for å få lov til helsehjelp. På samme måte jeg hadde mislikt å bli avvist eller tvunget til å uttale meg om handlingene til Breivik, Quisling, eller Treholt hvis jeg skulle ut å reise eller var bosatt i et annet land.

5 Likes

Er helt enig med deg at dette ikke er veien å gå - den jevne russer har jo absolutt ingenting med dette å gjøre, og skal ha den hjelpen de har rett til. Men slik klønete oppførsel har det vært i alle tider, og har etter min mening ikke noe som helst med korona.

4 Likes

segregering av samfunnet syns jeg økte under korona:

Hyttefolket skulle tas, hatet mot uvaksinerte, vaksinepass og begrenset bevelsesfrihet, innreisekarantene, “importsmitte”, trussel om oppsigelse for ikke vaksinerte, vaksinepress og boosterdose etc etc etc.

5 Likes

Korrekt. Slik type identitetspolitikk/rasisme/diskriminering har vi sett til alle tider. Det ble bare ekstra godt eksemplifisert under corona. Ikke så rart, store hendelser får det frem i oss. Tyskertøser feks, og så har du behandlingen japanere fikk under ww2 osv.

Mye følelser involvert.

1 Like

Når SP ikke klarer å få gjennom noe av politikken sin er det nå greit at de kan spøke om det…

3 Likes

‘‘Packer ledet det første produksjonsteamet bestående kun av afroamerikanske personer på Oscar-utdelingen.’’

Netflix som har ordnet eller?
Latterlig hvordan Amerikanerne ekskluderer andre for å virke inkluderende…

AP-kulturen smitter over på SP :rofl:

Tja, det er en historie i Aftenbladet også om Svetlana som bor i Norge.
Jeg må tilstå at jeg er rimelig forbanna på det helvete Putler har stelt i stand, og hvor hjernevaska russere over i alle samfunnslag er, enten de er idrettsutøvere som konkurrerer rundt i verden, eller feks Svetlana som bor i Norge.
Når de ikke våkner så kan de faen ta meg bare lide!

Jeg håper Svetlana og hennes likesinnede som lider av å se Ukrainske flagg i Norge ser til helvete å komme seg til det møkkalandet de kommer fra

De som tar avstand fra Putler og regime må vi ta godt vare på, og selvsagt alle barna. Men barn som har Putler sympatisører vil fort kunne slite om de står frem, det er ikke bra, derfor bør alle sympatisører se til å komme seg hjem dit de hører hjemme!

« Av hensyn til de fire barna ønsker hun å være anonym, men Aftenbladet kjenner identiteten hennes. Hun er i 40-årene, bor i Rogaland og har en jobb i offentlig sektor. Og så har hun vært norsk statsborger i ti år.

Før 2020 var det ikke mulig å ha andre statsborgerskap i tillegg til det norske. Derfor ga hun opp det russiske.

Nå vil hun bli russisk igjen.

Kontaktet ambassaden

– Jeg har sendt e-post til den russiske ambassaden, sier «Svetlana».

Den russiske ambassaden i Oslo har svart med å sende henne en lenke med informasjon.

Det har vært en økning i henvendelser om russisk statsborgerskap for barn under 14 med minst en russisk forelder den siste tiden, opplyser ambassaden overfor Aftenbladet. De sitter imidlertid ikke på ytterligere statistikk knyttet til statsborgerskap.

«Svetlana» er ikke sikker på hvor lenge hun kan vente. Derfor vurderer hun å fikse resten fra Russland.

Jeg føler at vi må gjemme oss

Det er ukrainske flagg overalt. På butikken, kulturhuset, i banken og overalt. Det gjør det ekstra vanskelig.

Hun understreker at hun ikke støtter krig og drap på sivile. Hun synes imidlertid det er riktig at Krim er en del av Russland og at utbryterrepublikkene Luhansk og Donetsk er selvstendige.

– Er det ikke forståelig at mange uttrykker støtte til Ukraina nå?

– Jo, jeg forstår det, men det går opp til taket. De kan støtte, men alle de ukrainske flaggene stopper ikke krigen. Det gjør det bare verre for lokale russere. Det er bra at ukrainere som kommer hit får støtte. Det trenger de kanskje, men jeg føler at vi må gjemme oss, sier «Svetlana».»

1 Like

Det står jo svart på hvitt at «hun ikke støtter krig og drap på sivile». Hva mer skal hun si?
Svetlana har sikkert rett i at ukrainske flagg ikke stopper krigen.

Jeg kan godt se for meg at det er veldig vanskelig å være russer på mange arbeidsplasser nå. Det er ingenting i forhold til smertene hele Ukraina lider av, men hvorfor skal vi stigmatisere uskyldige russere i tillegg?

3 Likes

Slutte å tilbe faenskapet ved å fylle på stadig mer propaganda?
Les billedtekst:

2 Likes

Jeg ser fremdeles ikke hvorfor folk skal bli hetset eller nektet helsehjelp bare fordi de ser russisk propaganda-nyheter. Politiske standpunkter bør være like irrelevant som hvilke hudfarge eller religion man har.

Har norske medier fasit på alle nyheter i dekningen av feks Trump, klimakrisen eller koronasituasjonen?

1 Like

Jadda, NS var også ok en gang i tiden, for noen.

1 Like

Se hva som sendes på russisk tv, de sender «talkshow»:

Jeg har aldri påstått å være enig i den russiske propagandaen…
Jeg sa at det er ikke er uskyldige utflytta russere som trenger bli sanksjonert.

Forsøkene på å straffe Putin virker ikke som de skal. Skal man ha sanksjoner som fungerer må man boikotte all russisk olje og gass og det vil sende Europa inn i resesjon (bortsett fra Norge). I stedet fortsetter man å finansiere den russiske krigsmaskinen og involverer oss indirekte ved å sende våpen.

1 Like

…og der ryker påskekosen :hatched_chick:

Ræva artikkel som fokuserer på fyllingsgraden og snømengde i sørøst Norge.

Spesialen viser at fyllingsgraden i kraftsonene Sørøst-Norge (NO1) er nede i 13,37 prosent, som er nær den historiske rekorden på 11,18 prosent.

I Vest-Norge er fyllingsgraden 18,67 prosent, i Sørvest-Norge 25,67, Midt-Norge 31,28 og i Nord-Norge 48,10 prosent.

Det som er interessant er vest og sørvest. Det er der de store magasinene ligger. Det nevner de ikke noe om snømengder.

Ved utgangen av veke 12 var fyllingsgrada i norske magasin 29,2 prosent.

Til samanlikning er medianverdien for fyllinga på tilsvarande tidspunkt 38,6 prosent for åra 2002-2021. Gjennomom veka gjekk magasinfyllinga ned med 2,0 prosenteiningar. Nedgang i medianen for veka er 2,7 prosenteiningar.

For strøm på Østlandet, så er det NO2 som har med stor margin den største kapasiteten. NO1 som artikkelen handler om er den minste.

4 Likes

De er rimelig ræv di også. Spesielt vest: 18,5% mot minste målte fyllingsgrad på 17,6%.

Vest har halvparten av kapasiteten til sør vest, så det er best fyllingsgrad i de viktigste magasinene

På finse, så er det nå 40% større snødybde en det var på samme tid i fjor.

1 Like