Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

…vi skal være glad for å ha en jobb å gå til :worried:

4 Likes

Hvis to naboer går sammen, den ene har fastpris på strøm, den andre har variable strømpris, og så bruker de det som er billigst hele tiden og deler strømregningen. Er ikke det et loop-hole i strømavtalene? Så lenge man ikke vet volumet som skal det gå an å lure systemet?

Det er noe annet med fastpris på rente på et lån, for da vet man volumet siden lånestørrelsen er fastsatt…

Når du først er i gang, så legger du opp til at det er solceller på huset med spotpris, også selger du strøm som du får fra huset med fastpris når fastprisen er lavere enn spotprisen? :crazy_face:

SEC har lyst til å regulere “SWAP”…

La oss holde Ukraina russland debatten til de trådene som er laget for nettop den debatten.

Ja, da flyttet du innleggene til den tråden da eller?

Musk ville gjøre om twitter SF HQ til Homeless shelter. Orginal tweet er slettet, men han fikk faktisk støtte av Bezos

image

Nei om du vil svare på en 12dager gammel post så klarer du det selv.
( desuten funker ikke flytte funksjonen om trådene er for lange, og jeg tror samtlige Ukraina tråder er langt over den grensen, jeg får iallefall feilmelding).

Dette er er en sak som ikke omhandler diskusjoner og påstander om hvilke våpen som benyttes, hvor mange døde, hvor neste slag kommer.

Denne type diskusjon er av en helt annen sort enn krigen i seg selv.

1 Like

Men for all del, kanskje det er smart å flytte alle tråder som omhandler oljeaksjer feks i en lang tråd.

1 Like

Det finnes 2 ukraina tråder. Og det diskuteres noe rus-ukr politikk i politikktråden.

Da er det ikke behov å disktuere det i småprat tråden også.

Da er vi atter en gang ferdig med Ukraina -Rus prat i småprat tråden.

Det finnes to hele tråder dedikert til krigen og andre temaer som er naturlige å diskutere i sammenheng med krigen.

1 Like

Det er godt å være norsk!

Til tross for at man kanskje ikke har råd til å dra på konsert en gang i uka eller gjøre alt man har lyst til på fritiden. En norsk fagarbeider tjener over 450.000kr i året. I Tyrkia er minstelønnen ca 3000 pr mnd. Mat er litt rimeligere i Tyrkia, det samme gjelder husleie, men for mange handler det mer om å overleve enn å leve livet. I Ukraina var minstelønnen litt i underkant av 1500kr mener jeg det var, da jeg besøkte landet for noen år siden. Hva den blir nå etter krigen er vanskelig å si, men en ting står ganske klart for meg; det er fortsatt godt å være norsk.

https://www.nrk.no/norge/helsefagarbeider-jorgen-27_-har-ikke-rad-til-a-dra-pa-konsert-1.15928722

1 Like

Noen som har link til den notoriske Glimt-Roma-videoen? Må da være noen som har filmet denne hendelsen?

RIP - en bauta og kjært barndomsstemme og minne

4 Likes

Hørte den på radioen. Ikke råd tik å gå på konsert, ikke spesielt ille det, men det er noen tiår siden jeg var der, men jeg har ikke alltid hatt god økonom jeg heller.
Edit: men jeg føler med de som har det slik.

Fortalte denne historien til kona og ramset opp for henne hvordan vi har det:
Ikke betyr høye bensin/dieselpriser så mye, vi står i å bruke 20000 på diesel i ferien på bobilen, ellers kjører vi elbil.
Høye strømpriser kan vi glemme frem til slutten av -26, fikk strømregning for mars i går: 55 kroner etter støtte….
For ei uke siden fikk vi skatteoppgjør, nær 90.000 igjen tilsammen….
Men det har altså ikke alltid vært fett, valgte å ta jobb som lærer, gikk ned til rundt 66% av lønna jeg hadde, og hadde en super jobb, men pengene var med på å hoppe tilbake igjen….

5 Likes

Her hjemme er det business as usual, jeg merker per nå ikke noe til korona, ikke helt det samme i Shanghai. Bygger opp midlertidig sykehus😮

1 Like

Jeg skrev det er godt å være norsk er fordi man i mange andre land i verden faktisk virkelig sliter med å tjene til livets opphold; mat, husleie, transport. En (jeg kjenner) i Istanbul har 1.5 timers reisevei hver vei til jobb, tjener 4000 i måneden, jobber fra 09-18, har to barn, husleien tar mesteparten av inntekten, matvarer er ikke så mye billigere enn i Norge.

Å leve innebærer litt slit, og å gå ned til 66% av lønna fordi man velger det er en luksus mange i verden ikke har, fordi 100% knapt dekker det de trenger - det vil si de billigste matvarene og de billigste klærne til barna. Konserter er selvsagt bare å glemme. Fem kroner betyr noe for henne.

Uansett: tror vi i Norge kommer til å komme oss greit ut av matvarekriser og det meste annet, i hvert fall i forhold til de som faktisk snur på krona allerede.

5 Likes

Hvorfor bli med i styret når man bare kan kjøpe hele sjappa? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tilfeldig at budet fikk 420-assosiasjoner? :blush:(50usd + 420 cents)
Musk som røyka cannabis i episoden til joe rogan

2 Likes