Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Nå som nasjoner har begynt å kjøpe fotballklubber - Man City, Newcastle, PSG, osv.

Hvorfor skal ikke Norge kjøpe et lag og øse, la oss si en 100 eller 400 milliarder inn, for å vinne Champions League, så Støre kan stå på tribunen i norsk skjerf og juble for Norsk verdensherredømme?

Den humanitære stormakt, fredsprisens hjemland, godhetens navle!

Her ligger gamle Norge på etterskudd.

Fokus bør flyttes fra fred til fotball!

Engelsk lag bør kjøpes inn relativt umiddelbart!

Spørsmålet er bare hvilket lag?

1 Like

Det er litt under mitt estimat, men er vel ikke langt fra sannheten. Hva i alle dager bruker de alle pengene på?

En annet spørsmål er: Gitt selskapene A AS (usikker på om størrelsen har noe å si for mitt spørsmål) privat eiet av en eller flere eiere og B AS som er en del av et stort konsern med flere eierskapsledd.
Er mine følgende antagelser da rett?

  1. En produsert enhet selges til markedspris, og denne er (tilnærmet) lik for A AS og B ASA.
  2. Som ansatt kan jeg da regne med å tjene mer i A AS fordi B AS skal ha overskudd i hvert eierskapsledd.

Hmm tror ikke det er så komplisert egentlig, kan hende du er inne på noe men at det ikke nødvendigvis regnes ut, at det bare er en sånn ca standard og så tar de det de klarer å få av sluttkunden. Sluttkunden er tjent med å kjøpe av et større firma fordi de da kan ha backup-personell, support, bedre økonomi å ta av om noe skulle gå galt, og generelt føles en trygghet for at kvaliteten på den de får som konsulent er høy (noe den ikke trenger å være i forhold til folk fra mindre firma). Jeg har aldri jobbet med dette så det er bare sunt folkevett jeg tar fra her, kanskje noen med erfaring fra dette som kan bidra…?

folkens…dette bør studeres nærmere,-selv har jeg sperret meg hos 4 kredittselskaper!

kjedelig Edit;

2 Likes

For de med iphone:

Du kan bruke snarvei for tilgjengelighet/accessibility ved å trykke tre ganger på høyre knapp.

På min snarvei har jeg blant annet

Magnifier/Lupe:

Alle mine snarveier:

Og color-filter (svart/hvitt):

Svart hvit gjør at mobilen blir litt mindre interessant for hjernen min. Anbefales!

Edit: Ser skjermbildet ikke blir svart hvit, bare skjermen selv.

Slå av mobilen så blir den kjempekjedelig

1 Like

Enda bedre - men noen ganger må man bruke mobilen dessverre :sweat_smile: har du noen rutiner eller vaner for å skru av mobilen? Jeg skrur den alltid helt av når jeg sover feks.

Tale til tekst - notebook på iphone. Anbefales! Husk å si “punktum” :wink:.

You are welcome :smiling_face_with_three_hearts:

1 Like

Er det noen som vet om hvordan man enkelt kan finne ut hvor mye verdier som er innskutt i et selskap gjennom ipo, historiske emisjoner osv. ?

Det tror jeg ikke er lett tilgjengelig. Husker jeg lurte på tallene for Funcom og jeg bladde meg gjennom alt av emisjoner for å finne ut av det.

Jeg bruker Crunchbase endel. Får endel på gratisversjonen, men betalversjonen har mer data. Her er feks hva de har på Funcom.

https://www.crunchbase.com/organization/funcom

2 Likes

Det tallet for Funcom er under halvparten av det som faktisk har blitt emitert

1 Like

Det er interessant å ha slike verktøyer nå når grønne selskaper uten inntjening har rast i verdi og man kan få en kredittkrønsj på toppen.

At noen handles langt under kontantbeholdningen er en ting. En annen er selskaper som allerede har investert i teknologiutvikling, kjøp av rettigheter, produksjonsutstyr osv. Alt kommer ikke i boka så PB er ikke sammenlignbar for vekstselskaper.

1 Like

Bruker du cb endel? Erfaringer? Oppleves dem som korrekt og kjapt oppdatert?

Se på funcom, de sier 50musd, jeg vet det er over 1mrd nok. Kjenner ikke flere eksempler da

2 Likes

Ja, bruker CB. Primært for å få en grov oversikt over VC finansierte runder for biotech selskaper. Er en rask måte å se hvem som investerte hvor mye. Føler den gir en god pekepinn over private finansieringer. Pleier som regel å søke og sjekke opp nærmere selv. Tror CB bare sanker offentlig tilgjengelig info.

@Christian tror ikke CB inkluderer emisjoner over børs i den gratis oversikten. CB er nok heller ikke den beste hva angår norske selskaper. Er mest emisjoner rettet mot venture fond og store konglomerater som CB er best på.

1 Like

1 Like

Noen andre med konto hos Pareto Securities som plutselig har null på kontoen i dag? Får logga inn og får ingen feilmeldinger, begge kontoene jeg har der viser null. Viser ingen handelshistorikk. Ser i utviklerdelen av nettleseren at kallene som går mot serveren feiler. Smått urovekkende.

Jeg har fått masse penger på konto. Dine? :stuck_out_tongue_winking_eye:

… Neida, men tipper de har kjørt ut en oppdatering mens litt nedetid ikke spiller noen rolle.

1 Like