Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Jeg prøvde å få den til å gjøre noe fornuftig som å hente regnskapstall/omsetning for CALTX Q3 2022 - det var ikke barebare. Vi krangler, jeg finner frem linken hvor data står, vi krangler litt til. Mon tro om jeg klarer å få den til å hente de riktige tallene?

2 Likes

2 Likes

Den kan (enda) ikke bruke internett og har ikke noe “kunnskap” før 2021.

2 Likes

Den sier selv at den ikke har informasjon 14.september 2020

Hvis noen har problemer med å sove, visste du at når du skal sove så senker hjernen din temperaturen med 1-1,5 grader celcius? Så dersom du har det kjølig på rommet ditt når du sover så faller du fortere i søvn og drømmer til og med mer enn hvis du har det varmt.

4 Likes

Er det flere som opplever vanskeligheter her på siden i dag ? Håper jeg ikke har fått virus.

1 Like

Sååååå, bygge om eksisterende olje, kull og gasskraftverk til å bruke jordvarme? Det her ser jo ut til å være en tech som hvis den fungerer burde kunne relativt kjapt tas i bruk over hele verden.

1 Like

Har tenkt mye på dette det siste tiåret, men klarer ikke å finne en effektiv nok måte å utnytte varmen på. Samt at konsekvensene av å “stikke hull” på jordskorpen gjør meg skeptisk, samt at det ikke er noe som heter evig energi. Om vi tapper jorden for den indre varmen i enorm skala lurer jeg på hva konsekvensen vil være for planeten på sikt. Hvor mye skal til for å endre jordens bane rundt sola/endre temperaturen i havene, på overflaten osv. Aner ikke.

Men kommer de seg dypt ned og flytter varmen effektivt opp til overflaten, så er det jo en av mulighetene vi har. Kommer bare til å bli veldig krevende å få det til tror jeg, men er ingen ekspert. Håper for all del de klarer å gjøre det på en relativt sikker, energi- og ressurseffektiv måte.

De stikker jo ikke “hull på”, de driller seg jo bare dypt nok ned til at det holder 500 grader. :stuck_out_tongue:

Fra wikipedia

Drilling rates of 70 meters/hour appear to be possible with a 1-MW gyrotron

De trenger vel neppe å nå 70 meter i timen for at dette skal kunne brukes. 20000 meter med spesifikasjonene over tar 12 døgn. En 100 KW gyrotron og 7meter/timen gir en brønn på 120 dager.

Med tanke på størrelsen på jorda, vil eg vere rimeleg sikker på at du ikkje trenger å bekymre deg for det lille vi ev. skulle greie å hente ut… 1000 år i massiv skala, og det ville fortsatt kun vere ein dråpe i havet. Tenk på all varme som sige ut av jordas indre dagleg…

1 Like

satan… :astonished:


https://www.dn.no/energi/strom/kraftproduksjon/vinter/kraftanalytiker-om-stromprisene-kan-fa-enkelttimer-med-priser-pa-bade-10-og-20-kroner-neste-uke/2-1-1371631

Har fortsatt “topp 10 garanti - 30 dagers fastpris” fra Norgesenergi, som nå skal avvikles pga. tullingene som ikke visste hvilken strømavtale de hadde. Nå får alle svi for deres latskap, og må over på spottpris :frowning: 299 øre/kwt hos meg i fastpris fram til 31.12. Så går nesten i pluss på strømregningen i desember, etter en dyr november-regning.

Lover godt for målingene til AP og co dette :slight_smile:

det er ikke ofte jeg engasjerer meg politisk,-men her må det frem med penn og stemmeseddel seddel ved neste valg!

1 Like

Hvem skal du stemme på da? Ikke mange partier som prøvde å sette ned foten angående utenlandskabler og ACER… Ikke Høyre i hvert fall om du tenker det.

6 Likes

Har forsjøkt å engasjere meg mer politisk aka følge med på hva som faktisk skjer her til lands, og jeg kan ærlig tilføye at samtlige partier er like ubrukelige som det andre.
Overbetalte besluttningstakere som ikke engang har utdannelse for områdene de styrer over.
De har 0 skin in the game. Så deres besluttninger berører dem personlig svært sjeldent, mens næring og privatliv står igjen som store spørsmålstegn.

Forbanner den dagen jeg begynte å engasjere meg, for makan til et korrupt og elendig system dette såkalte demokratiet er… Ignorance is bliss.
/s

8 Likes

I dag kunne offshore vindparker i østersjøen og i den norske delen av Nordsjøen ha hjulpet litt på strømprisen. Etter å ha fulgt litt med så ser jeg tendenser til at det ikke alltid er samme været over hele Europa.

Windy: Wind map & weather forecast

1 Like

dere får guide meg til lavere utbytteskatter :sweat_smile:da har vi en god start…

Godt spottet :wink:

OK, trodde det var diskusjonen rett over angående strømpriser du kommenterte. Der er det ikke dagens regjering som har eneansvar, men dessverre et overveldende flertall på stortinget som mente at utenlandskabler + ACER var helt genialt.

Lavere utbytteskatter er det høyresiden som står for, men om du får lavere utbytteskatt får vel jeg høyere innteksskatt eller en eller annen avgift, eller så må vi spare på noe (sykehusene kanskje?) :thinking: Ikke så sikker på at lavere utbytteskatt er den beste løsningen for alle og enhver i Norge.

1 Like